IMM: Najbardziej opiniotwórcze media w styczniu.
Kolejne miejsca zajęło Radio RMF FM oraz Newsweek. Szerokim echem obok wystąpienia premier Beaty Szydło w Parlamencie Europejskim odbiła się informacja o obniżeniu ratingu dla Polski przez agencję Standard & Poor’s. W mediach często poruszano tematy związane ze spotkaniem Jarosława Kaczyńskiego z premierem Węgier Viktorem Orbanem. Komentowano również nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji oraz informacje o projekcie ustawy dotyczącym podatku handlowego.
Prasa
Czołówkę najczęściej cytowanych tytułów prasowych otwiera dziennik Rzeczpospolita, wyprzedzając Gazetę Wyborczą oraz Newsweek. Rzeczpospolita zawdzięcza swoją wysoką pozycję wywiadowi z prezesem Trybunału Konstytucyjnego Andrzejem Rzeplińskim.
Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tygodników znalazł się Newsweek, w związku z krytyką książki „Niebezpieczne związki Bronisława Komorowskiego” autorstwa Wojciecha Sumlińskiego, wyprzedzając Wprost oraz Politykę.
Najczęściej cytowanym miesięcznikiem były Perspektywy, za sprawą publikacji rankingu szkół średnich, pokonując magazyny Forbes oraz Playboy.
Telewizja
Wśród stacji telewizyjnych dominowała TVN24, wyprzedzając TVPinfo oraz TVN.
Radio
Na lidera wśród stacji radiowych wysunęło się RMF FM, pokonując Radio ZET, dzięki publikacjom na temat bieżących spraw politycznych m.in. obniżenia ratingu Polski. Na kolejnym miejscu znalazło się radio TOK FM, w związku z informacjami na temat zamieszania wokół Trybunału Konstytucyjnego.
Portale internetowe
Najpopularniejszym portalem w styczniu został portal tvn24.pl, który informował m.in. o nieformalnym spotkaniu lidera PiS Jarosława Kaczyńskiego z premierem Węgier Viktorem Orbanem czy zmianie zastępcy komendanta głównego policji w Polsce. Kolejne miejsca zajął portal money.pl – swoją pozycję zawdzięczając publikacjom na temat dochodów ministra Mateusza Morawieckiego, zaś trzecie miejsce przypadło portalowi sportowefakty.wp.pl.
Media ekonomiczne
Dziennik Gazeta Prawna ponownie dominował wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych, wyprzedzając Puls Biznesu oraz money.pl.
Media regionalne
Wśród mediów regionalnych dominowały cytaty z Tygodnika Podhalańskiego, za sprawą publikacji o wizycie Orbana w Polsce, wyprzedzając Radio Merkury. Na trzeciej pozycji uplasowała się Polska Gazeta Wrocławska, która opublikowała wywiad z Ryszardem Petru.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Badanie przeprowadzono na podstawie 4 578 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 do 31 stycznia 2016 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 4 650 razy (3 036 razy w prasie, 958 w telewizji i 656 w radio).
Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:
- prasowych,
- portali internetowych,
- stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 1000 tytułów prasowych, oraz prawie 150 stacji RTV oraz polskie zasoby internetu wraz z social media.