IMM: Największe polskie media o nowelizacji ustawy o IPN. RMF FM na pierwszym miejscu w lutym
Na czwartym i piątym miejscu znalazły się TVN oraz TVPinfo. W mediach często też pojawiał się temat zatrzymania Władysława Frasyniuka, kwestia podawania pacjentom wadliwych szczepionek oraz echa afery reprywatyzacyjnej.
Prasa
Czołówkę najczęściej cytowanych tytułów prasowych w lutym ponownie otwiera dziennik „Rzeczpospolita”, wyprzedzając „Gazetę Wyborczą” oraz „Dziennik Gazetę Prawną”. „Rzeczpospolita” zawdzięcza swoją wysoką pozycję wypowiedzi Jarosława Sellina na temat nowelizacji ustawy o IPN.
Najczęściej cytowanym tygodnikiem stycznia okazał się „Do Rzeczy”. Swoją pozycję zawdzięcza informacjom na temat najnowszego sondażu poparcia partii politycznych przeprowadzonego przez firmę Estymator. Na drugim miejscu znalazły się „Sieci Prawdy”, a trzecie miejsce przypadło tygodnikowi „Newsweek”.
„Forbes” znalazł się na pierwszym miejscu wśród miesięczników dzięki rankingowi najbogatszych Polaków. Drugie i trzecie miejsce przypadło kolejno miesięcznikom „Perspektywy” oraz „Playboy”.
Telewizja
Wśród stacji telewizyjnych na pierwszym miejscu uplasowało się TVN24. Na drugim miejscu znalazło się TVN, a na trzecim – TVPinfo. TVN24 zawdzięcza pierwszą pozycję wywiadowi z Małgorzatą Dobrzańską-Frasyniuk, żoną zatrzymanego Władysława Frasyniuka oraz rozmowie z Stanisławem Karczewskim, marszałkiem Senatu, na temat ustawy o IPN.
Radio
RMF FM jest w lutym liderem cytowalności wśród stacji radiowych, wyprzedzając Radio ZET oraz PR1. Swoją pozycję zawdzięcza m.in. wywiadowi z Witoldem Waszczykowskim, byłym szefem MSZ, w sprawie konfliktu z Izraelem w kwestii nowelizacji ustawy o IPN.
Portale internetowe
Najczęściej cytowanym portalem internetowym w lutym została Wirtualna Polska, za sprawą publikacji wypowiedzi Naftali Bennetta, ministra edukacji Izraela, na temat jego wizyty w Polsce oraz jego komentarza o ustawie o IPN.
Media ekonomiczne
„Dziennik Gazeta Prawna” uplasował się na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych w Polsce. Wyprzedził m.in. „Puls Biznesu” oraz „Forbes”. „Dziennik Gazeta Prawna” znajduje się na pierwszym miejscu dzięki informacjom o podawaniu pacjentom wadliwych szczepionek, które były przeznaczone do utylizacji.
Media regionalne
Wśród mediów regionalnych na pierwszym miejscu znalazło się Radio Gdańsk. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się kolejno Radio Plus oraz Radio Kraków.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Badanie przeprowadzono na podstawie 26 946 przekazów z mediów (materiałów prasowych, programów radiowych, telewizyjnych i materiałów z portali internetowych) z okresu od 1 do 28 lutego 2018 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 27 594 razy (20 842 razy w portalach internetowych, 3 725 w prasie, 2281 w telewizji i 746 w radio).
Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (TVP1, TVP2, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, POLSAT, Polsat News, Polsat News2) i rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM) oraz portale internetowe, na których regularnie pojawiają się nowe treści, z wyłączeniem źródeł o charakterze agregatorów treści i agencji informacyjnych. Analiza nie obejmuje materiałów z social media i komentarzy umieszczanych pod artykułami w portalach internetowych.
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio, telewizji i portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów:
- prasowych,
- portali internetowych,
- stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Od stycznia 2018 roku badanie rozszerzone zostało o analizę cytowań w portalach internetowych. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 1000 tytułów prasowych, prawie 150 stacji RTV oraz polskie zasoby internetu wraz z social media.
Kontakt dla mediów:
Instytut Monitorowania Mediów
Anastasiia Kuzhda
akuzhda@imm.com.pl
tel.: +48 22 378 37 50 | fax: +48 22 356 21 01
ul. Chmielna 85/87, 00-805 Warszawa