IMM: Onet najbardziej opiniotwórczym medium 2021 roku
Najbardziej opiniotwórczym medium 2021 roku jest Onet, na który dziennikarze innych redakcji powoływali się prawie 51 tys. razy. Z wynikiem niemal 45 tys. cytowań na miejscu drugim uplasowała się stacja RMF FM, a podium ze wzrostem o dwa oczka w porównaniu do roku 2020 zamyka redakcja WP, mając ponad 43 tys. wzmianek w innych tytułach mediowych – podaje Instytut Monitorowania Mediów, IMM.
W TOP 15 najczęściej cytowanych mediów 2021 roku największy udział ma prasa – 33%, którą w rankingu reprezentują Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Dziennik Gazeta Prawna, Super Express i Fakt. Portale internetowe stanowią 27% udziału w głównym zestawieniu najbardziej opiniotwórczych mediów w kraju i są to kolejno Onet, WP, Interia oraz branżowy portal o tematyce finansowej Money. Po 20% przypada zarówno nadawcom telewizyjnym w kolejności TVN24, Polsat News, TVPInfo, jak i radiowym RMF FM, Radio ZET i Polskie Radio 24.
Onet numerem jeden najbardziej opiniotwórczych mediów w kraju
Pierwsze miejsce głównego zestawienia, podobnie jak w roku 2020, zajmuje redakcja Onet, na którą dziennikarze innych tytułów w Polsce powoływali się prawie 51 tys. razy. Duże zainteresowanie innych mediów wzbudziły informacje publikowane między innymi w lutym. Portal donosił o rezygnacji z pracy 162 ratowników medycznych w Wojewódzkim Pogotowiu Ratunkowym w Katowicach. W portalu ukazał się również wywiad z immunologiem dr. Pawłem Grzesiowskim, który wypowiadał się o zakwalifikowaniu do tzw. „pierwszej grupy” dodatkowych grup zawodowych na szczepienie przeciwko COVID-19. Często cytowano także doniesienia dotyczące wyników badania w sprawie niesprawności karabinków „Grot” przeznaczonych dla Wojska Polskiego. Miejsce drugie zajęła stacja RMF FM, której materiały cytowano w innych mediach niemal 45 tys. razy. Podium zajął portal WP, którego pozycja wzrosła o dwa oczka w stosunku do roku 2020. Duży wzrost cytowań odnotowała również Interia, której miejsce w rankingu TOP 15 zmieniło się z dziesiątego na ósme. Radio ZET także było częściej wzmiankowane w 2021 niż w roku poprzednim – stacja zajęła dziesiąte miejsce ze wzrostem liczby materiałów o około 25% i zmianą pozycji o jedno oczko w górę. W zestawieniu głównym na miejscu piętnastym ze wzrostem o trzy oczka uplasowało się Polskie Radio 24 – cytowania redakcji zwiększyły się aż o 54% rok do roku.
Rzeczpospolita opiniotwórczym liderem tytułów prasowych 2021
W kategorii najczęściej cytowanych tytułów prasowych 2021 pierwsze miejsce niezmiennie zajmuje Rzeczpospolita, na której artykuły inne media powoływały się w ubiegłym roku 31,3 tys. razy. Najwyższy skok cytowań nastąpił w sierpniu 2021 – wówczas dziennikarze dotarli do zarzutów ukrywania majątku przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli i byłego polityka PiS, Mariana Banasia, a sprawę opisali na łamach gazety. Licznie wzmiankowano dziennik również w marcu, kiedy prof. Andrzej Horban, doradca premiera ds. walki z COVID-19 w rozmowie z redakcją wyraził opinię, iż w Polsce powinna obowiązywać godzina policyjna. Drugie miejsce w rankingu zajmuje Gazeta Wyborcza z liczbą 23,6 tys. powołań w innych tytułach mediowych. Trzecie miejsce zaś ze wzrostem o jedno oczko w stosunku do 2020 roku zajął Dziennik Gazeta Prawna, do którego w ubiegłym roku inne media odnosiły się ponad 19 tys. razy. Największe wzrosty natomiast należą do tygodników Sieci i Wprost – oba tytuły uplasowały się w rankingu kolejno na miejscach dziewiątym i ósmym.
Na podium zestawienia za rok 2021: TVN24, Polsat News i TVPinfo
Podium najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych otwiera TVN24, cytowany w 2021 roku łącznie 34,3 tys. razy. Na nadawcę najczęściej powoływano się w styczniu – między innymi na rozmowy z Szymonem Hołownią na temat kryzysu w założonym przez siebie ruchu Polska 2050. Redakcja informowała również o grupowych zwolnieniach w spółce Polskie Linie Lotnicze LOT – pracę miało stracić nawet 300 osób. Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Polsat News z wynikiem prawie 25 tys. wzmianek, podium zamyka TVP Info, które uzyskało wynik 13,2 tys. powołań w innych mediach. O dwie pozycje wyżej w porównaniu do roku 2020 znalazła się telewizja TVP Sport i TV Republika. Do rankingu za rok 2021 zakwalifikowała się również stacja Canal+ z liczbą 1,8 tys. wzmianek z całego roku.
RMF FM liderem roku – inne media cytowały stację prawie 45 tys. razy
Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową w kraju jest RMF FM, na którą w 2021 roku dziennikarze innych redakcji powoływali się prawie 45 tys. razy. Najwięcej wzmianek na temat informacji pochodzących z RMF FM odnotowano w styczniu – wówczas redakcja donosiła o pierwszych poluzowaniach obostrzeń w związku z panującą pandemią COVID-19. Często powoływano się również na omawiane na antenie założenia dotyczące kar dla firm za wznawianie działalności, mimo wprowadzonych zakazów oraz związanych z nimi rekomendacjami Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. Na drugim miejscu Radio ZET z wynikiem 18,7 tys. odwołań a podium zamyka Polskie Radio 24 z liczbą ponad 12 tys. cytowań. O jedno oczko wzrosła również pozycja Radia Plus i Radia Maryja, które kolejno występują w rankingu na miejscach piątym i siódmym. W rankingu nie zabrakło również miejsca na rozgłośnie regionalne – miejsce dziewiąte zajęło Radio Wrocław z wynikiem prawie 1,7 tys. cytowań w innych mediach i wzrostem aż o trzy oczka w stosunku do roku 2020, a tuż za nim uplasowało się Radio Kraków.
Onet, WP, Interia – najbardziej opiniotwórcze portale 2021
Na czele kategorii najbardziej opiniotwórczych portali internetowych występuje Onet, a za nim kolejno WP i Interia. Na miejscu piątym ze wzrostem o dwa oczka i większą aż o 56% liczbą odwołań w stosunku do roku 2020 znalazł się portal branżowy Wirtualnemedia – cytowany w 2021 roku ponad 10 tys. razy. Z miejsca dziesiątego na dziewiąte zmieniła się także pozycja serwisu o tematyce biznesowej – Businessinsider.
Wprost opiniotwórczym tygodnikiem roku
Pierwsze miejsce kategorii najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników w Polsce zajął Wprost ze wzrostem o jedno oczko w stosunku do roku 2020 i łączną liczbą 3,8 tys. cytowań. Na redakcję najczęściej powoływano się w styczniu, kiedy dziennikarze tygodnika opisywali między innymi sprawę dotarcia do wiadomości e-mail dotyczących szczepień przeciw COVID-19, którą wysyłała do aktorów dyrektorka Fundacji Krystyny Jandy Na Rzecz Kultury. Na miejscu drugim uplasował się społeczno-polityczny tygodnik Sieci, którego pozycja wzrosła o dwa miejsca. Podium zamyka tytuł Gazeta Polska, czwarte miejsce należy do tygodnika Do Rzeczy, a ranking zamyka Newsweek.
Forbes otwiera ranking 2021 wśród miesięczników i dwumiesięczników
Numerem jeden 2021 roku w kategorii najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników jest Forbes, na który dziennikarze innych mediów powoływali się ponad 3 tys. razy. Do tytułu najczęściej odnoszono się w materiałach z lutego w związku z publikacją popularnego Rankingu Najbogatszych Polaków. Miejsce drugie ze wzrostem o jedno oczko w stosunku do roku 2020 należy do magazynu Press. Miesięcznik Perspektywy zajął pozycję czwartą, na piątym miejscu znajduje się Twój Styl, a ranking zamyka popularnonaukowe pismo Focus.
Najbardziej opiniotwórcze media prasowe o tematyce biznesowej
Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych w kategorii mediów ekonomicznych i biznesowych znalazła się Rzeczpospolita, a za nią Dziennik Gazeta Prawna. Miejsce trzecie podobnie jak w roku 2020 zajmuje Puls Biznesu, czwarte należy do Forbes, a zestawienie zamyka gazeta Parkiet.
Najbardziej opiniotwórcze media internetowe o tematyce biznesowej
Ranking najbardziej opiniotwórczych portali ekonomicznych i biznesowych otwiera Money z wynikiem ponad 12 tys. cytowań. Na informacje portalu najczęściej powoływano się w styczniu, gdy redakcja między innymi donosiła o licznie realizowanych szczepieniach publicznych osób poza kolejnością. Drugie miejsce należy do Businessinsider (4,4 tys. cytowań), a podium zamyka Bankier, na który inne media powoływały się 3,1 tys. razy. Wzrost o jedno oczko w rankingu zanotował portal WNP. Ranking zamyka zaś portal 300Gospodarka.
Radio Wrocław najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym w 2021 roku
Pierwsze miejsce kategorii najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych zajmuje Radio Wrocław, którego liczba cytowań wzrosła aż o 56% rok do roku – skok o siedem w stosunku do 2020 roku. Na rozgłośnie w 2021 roku inne media powoływały się prawie 1,7 tys. razy – najczęściej w lipcu. Stacja gościła wtedy w Rozmowach Dnia między innymi ministra zdrowia Adama Niedzielskiego, którego pytano o sytuację szczepień w kraju. Program ten jest najczęściej cytowany przez innych dziennikarzy. Drugie miejsce w rankingu zajęła Gazeta Krakowska, której pozycja wzrosła aż o trzy oczka w stosunku do roku 2020. Na publikowane przez redakcje materiały inne media powoływały się ponad 1,3 tys. razy. Podium zamyka Radio Kraków z wynikiem 1,2 tys. cytowań w innych tytułach. Miejsce czwarte ze wzrostem o jedno oczko i liczbą ponad 1 tys. wzmianek należy do Dziennika Zachodniego, a zestawienie zamyka kolejny tytuł z repertuaru Polska Press – Głos Wielkopolski.
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 565 771 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1.01 – 31.12 2021 roku.
Pliki do pobrania:
- Raport_IMM_Najbardziej_opiniotworcze_media_w_Polsce_-_ROK_2021.pdf
- IMM_informacja_prasowa_-_OPINIOTWORCZE_MEDIA_-_rok_2021.doc
- Podzial_na_typ_medium_-_rok_2021_IMM.jpg
- Wykresy_rok_2020_-_2021.zip
- Wykresy_rok_2021
Kontakt dla mediów:
Sylwia Dobkowska
Kierownik Działu PR & Marketingu
@: sdobkowska@imm.com.pl
kom.: +48 502 422 574