IMM: Patriotyzm gospodarczy w Polsce – obowiązek, moda, czy ksenofobia?

Zamiast godła – kod kreskowy?

Aplikacja „Pola”, dzięki której możemy sprawdzić pochodzenie produktów, zadebiutowała w listopadzie 2015 roku. Powstała w partnerstwie społeczności Koduj dla Polski, Klubu Jagiellońskiego oraz Instytutu Logistyki i Magazynowania Politechniki Warszawskiej. Skanując kod kreskowy produktów za pomocą aplikacji, można w łatwy i szybki sposób uzyskać informację na temat producenta – gdzie płaci podatki, w jakim kraju produkuje, jaki jest udział polskiego kapitału oraz czy firma jest częścią zagranicznego koncernu.

„Pola” zyskała blisko 200 tys. użytkowników, a przy jej pomocy produkty w sklepach zeskanowano ponad 2 mln razy. Aplikacja cieszy się dużą popularnością również w mediach społecznościowych. Od 21 marca do 4 kwietnia na temat „Poli” ukazało się ponad 2,2 tys. wzmianek – wynika z analizy IMM. Najwięcej informacji pojawiło się na Twitterze (gdzie ukazało się 37,5%  wszystkich komentarzy) oraz na Facebooku (36,3%).

 

Narodowa konsumpcja

Wiele kontrowersji i ożywioną dyskusję w social media wywołał wyemitowany przez niemiecki program telewizyjny materiał  na temat aplikacji. Dziennikarze w prześmiewczy sposób komentowali „Polską modę na patriotyczną konsumpcję”. Próbowali ośmieszyć również „Polę”. Internauci zareagowali szybko biorąc aplikację w obronę. Aż 96 % komentarzy na temat „Poli”, w których padły słowa nacechowane emocjonalnie, miało wydźwięk pozytywny – wynika z analizy IMM.

Dyskusja Polaków w mediach społecznościowych na temat aplikacji tylko w ciągu ostatnich dwóch tygodni wywołała 55,7 tys. różnego rodzaju interakcji. Użytkownicy Facebooka chętnie dzielili się swoimi przyzwyczajeniami zakupowymi i rekomendowali „Polę”: „Aplikacja Pola zaniepokoiła Niemcy. Czy Ty już zainstalowałeś/aś POLĘ? Dzięki Poli zmieniłem kika przyzwyczajeń zakupowych np: w zakresie majonezu (Kielecki zamiast Winiary), czy kosmetyków (Ziaja zamiast całej reszty). ;)” – czytamy w wynikach monitoringu. „O źle jak bardzo źle… skoro Niemcy podnoszą larum znaczy że robimy dobrze 😀 polecam apkę i raczkujący gospodarczy patriotyzm w pl” – rekomendował jeden z uczestników dyskusji. „Czyżby nasi sąsiedzi zza Odry byli zaniepokojeni aplikacją Pola. Zabierz ją na zakupy? To chyba najlepsza rekomendacja, by mieć Polę w swoim telefonie” – dodawał inny.

Patriotyzm w trendach

Moda na patriotyzm gospodarczy w Polsce rośnie. Polacy chętnie deklarują, że kupują krajowe produkty, i często polecają rodzime firmy. W mediach – zarówno w tradycyjnych i społecznościowych – coraz częściej trafić można na argument, że jakość polskich produktów nie odbiega od zagranicznych. Zgodnie z danymi IMM, w ciągu dwóch ostatnich tygodni na temat patriotyzmu gospodarczego ukazało się w social media  blisko 10 tys. komentarzy. Fakro, Drutex, Inglot, CCC, CD projekt, PESA –  to tylko niektóre wymieniane w ich treści firmy, podawane za przykład międzynarodowego sukcesu.

Autor badania:  Małgorzata Kilian, Asystent ds. PR, IMM

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy grafice.

Zobacz inne raporty również na stronie: http://www.imm.com.pl/dla_mediow

 

 

 

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg