IMM: „Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium w 2017 roku

Rok 2017 został zdominowany przez tematy polityczne. Media często poruszały temat przeprowadzenia referendum w sprawie zmiany konstytucji, gorącym tematem w tym roku była też sprawa reformy sądownictwa. Często wracano do tematów afery reprywatyzacyjnej w Warszawie i tematu ekshumacji ciał ofiar katastrofy smoleńskiej.

Prasa

Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych znalazł się dziennik  „Rzeczpospolita”, wyprzedzając „Gazetę Wyborczą” oraz „Dziennik Gazetę Prawną”. „Rzeczpospolita” swoją pozycję zawdzięcza informacjom na temat reformy sądownictwa w Polsce oraz dotarciu do szczegółów nowych przepisów dużej ustawy reprywatyzacyjnej.

Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tygodników znalazły się „Sieci Prawdy”, za nim tygodnik „Newsweek” oraz „Do Rzeczy”. Na wysoką pozycję „Sieci Prawdy” wpłynęły głównie publikacje  związane z aferą Amber Gold oraz informacje dotyczące reformy sądownictwa.

Najczęściej cytowanym miesięcznikiem był „Forbes”, wyprzedzając magazyn „Perspektywy” oraz „Twój Styl”.Forbes” pierwsze miejsce zawdzięcza głównie publikacji listy 100 najbogatszych Polaków.

Telewizja

Ranking stacji telewizyjnych w 2017 roku zdominował TVN24, wyprzedzając TVPinfo oraz TV Trwam. TVN24 zawdzięcza pierwszą pozycję materiałom na temat poparcia partii politycznych, informacjom oraz komentarzom na temat projektów ustaw prezydenckich.

Radio

W 2017 roku najczęściej cytowaną stacją radiową było Radio Zet, wyprzedzając RMF FM oraz PR1, głównie za sprawą informacji o poprawkach PiS-u do projektu ustaw sądowniczych oraz publikacjom w sprawie ekshumacji ciał ofiar katastrofy smoleńskiej.

Portale internetowe

Najczęściej cytowanym portalem w 2017 roku został Onet.pl, głównie za sprawą publikacji na temat fałszowania dokumentów finansowych w KOD oraz informacjom na temat sondażu poparcia partii politycznych przeprowadzonego przez IBRiS. Kolejne pozycje zajmują Wirtualna Polska oraz wPolityce.pl.

Media ekonomiczne

Wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych pierwsze miejsce zajmuje „Dziennik Gazeta Prawna”, który wyprzedził „Puls Biznesu” oraz „Forbes”.

Media regionalne

Radio Kraków zostało liderem rankingu najczęściej cytowanych mediów regionalnych w związku z wypowiedzią premier Beaty Szydło na temat projektów prezydenckich. Drugim popularnym tematem cytowania była rozmowa z Ryszardem Terleckim o rekonstrukcji rządu. Na drugim miejscu znalazło się Radio Szczecin, a za nim uplasowało się Radio Gdańsk.


 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Badanie przeprowadzono na podstawie 75 978 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 77 136 razy (36 996 razy w prasie, 29 651 w telewizji i 10 489 w radio).

Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:

  • prasowych,
  • portali internetowych,
  • stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. 

 

UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.

 

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 1000 tytułów prasowych, oraz prawie 150 stacji RTV oraz polskie zasoby internetu wraz z social media.  

 

Kontakt dla mediów:

Instytut Monitorowania Mediów

Anastasiia Kuzhda, młodszy specjalista ds. PR

akuzhda@imm.com.pl

tel.: +48 22 378 37 50 | fax: +48 22 356 21 01

www.imm.com.pl

ul. Chmielna 85/87, 00-805 Warszawa