IMM: social media na ratunek puszczy

 

„Od pewnego czasu w Puszczy Białowieskiej zachodzi bardzo niepokojące zjawisko – zanikanie siedlisk przyrodniczych, zamieranie drzewostanów. Ten kryzys najbardziej dotknął dotąd świerka. Liczba martwych świerków w puszczy liczona jest już w milionach. Wraz z degradacją siedlisk zmniejsza się występowanie cennych, chronionych gatunków fauny i flory – wyjaśnił na konferencji prasowej minister środowiska Jan Szyszko. Zdaniem resortu, odtworzeniu siedlisk przyrodniczych oraz zahamowaniu ich zanikania ma służyć specjalny program dla Puszczy Białowieskiej opracowany przez Ministra Środowiska i Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.

Z decyzją i argumentacją ministra Jana Szyszko nie zgadzają się jednak obrońcy przyrody, i to ich głos zdominował w marcu internetową dyskusję na temat prac resortu środowiska. 66% komentarzy na temat ministra, w których padły słowa nacechowane emocjonalnie, ma negatywny wydźwięk. Zdaniem ekologów, podpisany aneks zwiększający wycinkę drzew na obszarze Puszczy Białowieskiej nieodwracalnie naruszy naturalne procesy zachodzące na jej terenie.

 

Ekolodzy najbardziej zaangażowani

Tylko w ostatnim tygodniu marca Polacy podjęli ponad 42 tys. różnego rodzaju interakcji w związku z publikacjami na temat decyzji ministra. Najwięcej informacji na ten temat pojawiło się na Facebooku (65,9 %) i Twitterze (19%). Jak wynika z analizy IMM, największe zainteresowanie internautów wywołał wpis opublikowany na facebookowej stronie Greenpeace Polska: „Minister Szyszko właśnie podpisał wyrok na Puszczę, zapowiadając zgodę na zwiększenie wycinki drzew, w ten sposób zlekceważył głos większości obywateli, naukowców, Komisji Europejskiej, UNESCO i organizacji ekologicznych.(…)” – czytamy na oficjalnym profilu organizacji. Wpis wywołał ponad 5 tys. różnego rodzaju interakcji.

Podobną popularność zyskał także post zamieszczony na Facebooku przez „Pracownię na rzecz Wszystkich istot”.

Oprócz krytyki decyzji ministra, organizacje działające na rzecz ochrony przyrody wykorzystały social media do mobilizowania Polaków do działań poza siecią. Użytkownicy serwisów społecznościowych zachęcali swoich znajomych np. do podpisywania petycji w tej sprawie, a Partia Zieloni organizowała akcję wysyłki do Ministerstwa Środowiska listów protestacyjnych w sprawie wycinki.

 

Portale „obalają mity”

Wśród osób popierających decyzję ministra, jedną z najbardziej popularnych i publikacji był artykuł portalu Niezależna.pl zatytułowany „Obalamy mity ekologów o Puszczy Białowieskiej. Prawda jest całkiem inna…”. Autor tekstu podaje kontrargumentację dla głównych zarzutów stawianych ministrowi, a argumenty podnoszone przez ekologów nazywa demagogią. „Brawo pan prof. Szyszko, brawo Niezależna.pl. Tak, należy edukować polskie społeczeństwo, pokazywać i odsłaniać perfidię przestępczej szajki nazywającej siebie ekologami. Przecież tej szajce nie chodzi o żadną ekologię, tylko o kasę” – czytamy w jednym z komentarzy pod tekstem.

Popularność na Facebooku zyskał także materiał portalu wPolityce.pl „Minister Szyszko obala mity i zapewnia: „Nikt nie chce wycinać Puszczy Białowieskiej”. Serwis cytował wypowiedź szefa resortu środowiska na antenie TVP Info, w której minister Jan Szyszko zapewniał, że „nikt nie chce wycinać puszczy, natomiast trzeba prowadzić pewne zabiegi w lasach gospodarczych po to, żeby nie doprowadzić do masowego pojawiania organizmów patogennych”.

Z oceny wydźwięku internetowych komentarzy w IMM wynika, że pozytywne opinie odnoszące się do ministra Jana Szyszko stanowiły 34% wzmianek w sieci. Procentowo, najbardziej przychylni szefowi resortu byli komentatorzy tekstów w portalach i serwisach internetowych. Najwięcej słów krytycznych pojawiło się natomiast na Facebooku i Twitterze.

Autor badania: Łukasz Jadaś i Małgorzata Kilian, IMM

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy grafice.

Zobacz inne raporty również na stronie: http://www.imm.com.pl/dla_mediow

Kontakt dla mediów:

Instytut Monitorowania Mediów

Monika Tomsia, PR Manager

mtomsia@imm.com.pl

tel.: +48 22 378 37 50 | fax: +48 22 356 21 01

www.imm.com.pl

Al. Jerozolimskie 53, 00-697 Warszawa

 

O IMM:

Instytut Monitorowania Mediów to innowacyjna organizacja o wiodącej pozycji rynkowej w branży monitoringu mediów. Od 2000 roku dostarcza kompleksowe usługi badania i analizy informacji pozyskiwanych z mediów społecznościowych, internetu oraz mediów tradycyjnych. Dostępny on-line moduł analityczny pozawala na bieżące śledzenie efektów działań komunikacyjnych w mediach, również w porównaniu z konkurencją. Dane prezentujące wizerunek firmy pozwalają skutecznie: zmierzyć efektywność dotychczas podjętych działań PR, zaplanować strategię komunikacyjną, czy chronić reputację firmy.

Zespół doświadczonych specjalistów IMM tworzy raporty wizerunkowe firm, marek i osób na podstawie materiałów zgromadzonych w mediach społecznościowych, internecie oraz prasie i RTV. Stałym monitoringiem objętych jest aktualnie ponad 500 tysięcy domen polskich zasobów internetu wraz z social media – z aktualizacją wyników w czasie rzeczywistym, co umożliwia najszybszy dostęp do publikowanych treści. Monitorujemy także 1000 tytułów prasowych oraz prawie 150 stacji RTV z szerokim wyborem mediów regionalnych i lokalnych.

IMM należy do elitarnej międzynarodowej organizacji FIBEP (Federation Internationale des Bureaux d'Extraits de Presse) zrzeszającej firmy monitorujące media z całego świata.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg