Internetowe listy do Mikołaja – jakich prezentów szukamy?

Grudzień to zdecydowanie najintensywniejszy sezon prezentowy w całym roku. Potwierdzają to dane IMM z monitoringu internetu i mediów społecznościowych, z których wynika, że 34 proc. wszystkich publikacji na ten temat powstaje właśnie podczas ostatniego miesiąca w roku. Co jeszcze można wyczytać o zakupowych zwyczajach Polaków z postów i artykułów?

 

Co miesiąc średnio powstaje niemal 7 tysięcy publikacji w internecie i mediach społecznościowych w kontekście prezentów. Internauci mogą znaleźć w sieci inspiracje, podpowiedzi co do lokalizacji konkretnych produktów, a sami piszą o tym, co zamierzają podarować albo co otrzymali od swoich bliskich. Największe dyskusje na ten temat toczą się w grudniu – tuż przed okresem mikołajkowym i bożonarodzeniowym. W tym czasie powstaje około 35 proc. postów oraz artykułów zawierających wzmianki o prezentach.

Największą część wszystkich publikacji tego typu znajdziemy na Facebooku (37 proc.), portalach internetowych (26 proc.) oraz Twitterze (13 proc.). Artykuły na portalach to w dużej mierze teksty poradnikowe, w których autorzy wskazują najciekawsze pomysły na prezenty dla bliskich. Lwia część postów w mediach społecznościowych to właśnie linki do takich tekstów oraz wpisy zamieszczane na oficjalnych stronach różnych marek, które polecają swoje produkty pod choinkę. Liczba publikacji prywatnych użytkowników nie jest imponująca. Jeśli już się trafiają, są to konkretne zapytania na konkretnych grupach w poszukiwaniu konkretnych produktów.

 

Aż 77 proc. wszystkich interakcji w mediach społecznościowych to udostępnienia. Powodów jest kilka. Po pierwsze, łączy się to z rodzajem postów na Facebooku – użytkownicy chętnie dzielą się ciekawymi artykułami, które zawierają oryginalne pomysły na prezenty. Po drugie, z danych IMM wynika, że ponad 3,5 mln zmonitorowanych udostępnień pochodzi z Twittera, gdzie podawanie dalej postów jest bardziej naturalne niż udostępnianie treści na innych platformach społecznościowych.

Co ciekawe, najczęściej retwittowane publikacje wskazują jasno, że nastolatkowie są bardzo aktywnymi użytkownikami Twittera. Większość popularnych postów to różne twitterowe zabawy młodzieży w wieku szkolnym, humorystyczne treści albo materiały nawiązujące do muzycznych idoli, jak np. ten o Justinie Bieberze:  „Czy ktoś może mi zapakować tego uroczego, śpiewającego pana i wrzucić mi go pod choinkę, proszę?”.

 

Jeśli chodzi o najbardziej angażujące posty, całe podium należy do Instagrama, przy czym dwa pierwsze miejsca to publikacje dotyczące prezentów w kontekście Bożego Narodzenia. Oba posty są autorstwa influencerek, które włączyły się w trend pisania o prezentowych inspiracjach – wskazując swoje propozycje i reklamując produkty współpracujących z nimi marek.

Jednak w ciągu ostatnich 12 miesięcy to na Facebooku znalazły się najbardziej wpływowe strony, które publikowały posty ze wzmiankami o prezentach. W pierwszej trójce znalazły się fanpage’e Groupona, Volkswagena oraz Asusa. Na tych stronach można była znaleźć treści z sugestią produktów marek polecanych jako prezenty oraz konkursy takimi produktami do wygrania.

 

Wyniki monitoringu internetu i mediów społecznościowych wskazują, że najczęściej powstają publikacje z poszukiwaniem lub dostarczaniem inspiracji odnośnie prezentów dla dzieci. Około 42 proc. wszystkich publikacji zawierających wzmianki o prezentach to właśnie treści powstające w kontekście upominków dla najmłodszych. Dalej popularne są zestawienia pomysłów na prezenty dla mamy, chłopaka, babci, dziadka i taty.

Jeśli już wiemy, że to o dzieciach najczęściej pisze się w internecie w kontekście poszukiwania inspiracji prezentowych, sprawdziliśmy także, co w tej kwestii podpowiadają autorzy artykułów na portalach oraz użytkownicy social mediów.

 

Na liście najpopularniejszych prezentów dla dzieci według podpowiedzi zawartych w internecie i mediach społecznościowych, znalazły się dosyć klasyczne pozycje z jednym wyjątkiem. Najczęściej internauci piszą o książkach (20 proc. wzmianek wśród publikacji o najpopularniejszych prezentach), ubraniach (16 proc.) oraz grach planszowych (12 proc.). W pierwszej piątce znalazły się także smartfony i klocki. Natomiast na dalszych miejscach można znaleźć samochodziki, pluszaki, lalki, rowery oraz biżuterię.

Dodatkowo, stosunkowo często w okresie grudniowym pojawiają się zapytania o „mądre prezenty dla dzieci” – takie, które zagwarantują nie tylko zabawę, lecz także naukę. Całkiem sporo pisze się także o upominkach przygotowanych własnoręcznie oraz ekozabawkach (np. wykonanych z drewna).

 

Według danych IMM z grudnia 2016 roku w internecie i mediach społecznościowych powstało niemal dwa tysiące publikacji na temat prezentów dla dzieci. W tym okresie najwięcej treści tego typu powstało na portalach (66 proc.), Facebooku (20 proc.) oraz blogach (8 proc.). Natomiast jeśli chodzi o najaktywniejsze źródła publikacji, to poza mediami społecznościowym można wskazać forum kafeteria.pl oraz stronę z artykułami na portalu allegro.pl.

Zakupy prezentowe to duża część bożonarodzeniowego doświadczenia. Według badań Deloitte z zeszłego roku Polacy planowali wydać na upominki  44 proc. świątecznego budżetu, w którym znalazło się też miejsce na zakupy spożywcze oraz spotkania towarzyskie. Z takiego podziału budżetu zdają sobie sprawę marki z branży dziecięcej, które w okresie przedświątecznym inwestują w reklamę w mediach klasycznych.

W zeszłym roku w grudniu branża reklamowa przeznaczyła niemal 20,5 mln zł na promocję w telewizji, radiu i prasie. Największe wydatki w tym okresie wygenerowały marki Cobi, Lego, Fisher Price, Nerf oraz Aleksander. Natomiast najbardziej intensywnie reklamowane kategorie produktowe to klocki, zabawki interaktywne, gry planszowe, pistolety i figurki.

 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

O badaniu

Badanie wykonano na podstawie danych z monitoringu IMM internetu i mediów społecznościowych w okresie od 1 grudnia 2016 do 19 listopada 2017 roku. Dane dotyczyły materiałów zawierających wzmianki o prezentach, z uwzględnieniem dodatkowych kontekstów (dla kogo prezent, jaki prezent).

Autorka badania

Magdalena Pawłowska

młodszy specjalista ds. content marketingu

mpawlowska@imm.com.pl

tel. +48 22 378 37 50