Internetowi giganci zdominują rynek mediów

Rośnie znaczenie technologii w procesie dystrybucji newsów. W związku z tym rosną w siłę firmy związane z internetem i nowymi technologiami: to m.in. Google, Microsoft, Apple. Ci giganci robią już pierwsze kroki w stronę przemysłu mediowego i mogą łatwo stać się rozgrywającymi na tym rynku, dyktując warunki redakcjom i wydawcom – takie przesłanie płynie z raportu PEW Center, przedstawiającego trendy w mediach na rok 2012.

Jak pisze PEW, w ostatnim roku kilku technologicznych gigantów zaczęło energiczne działania nad konsolidacją swojej potęgi, poprzez zdobycie władzy absolutnej nad naszymi elektronicznym życiem. Jest to zaledwie kilka firm, które stały się dostarczycielami wszystkiego, z czego korzystamy: urządzeń elektronicznych, systemów operacyjnych, przeglądarek internetowych, poczty elektronicznej, portali społecznościowych i platform internetowych, za pośrednictwem których robimy zakupy czy gramy. To wszystko zagwarantuje tym firmom kompletne i szczegółowe dane o każdym konsumencie.

Do tych firm spływa też lwia część zysków z reklam: w 2011 aż 68 proc. zysku z reklam internetowych trafiało do zaledwie pięciu firm (nie licząc Amazon’a i Apple’a, które zarabiają głownie na usługach).

Jeżeli nie nastąpi tu jakaś zmiana w układzie sił, to oni będą dyktować warunki redakcjom i wydawcom, kupując i dystrybuując ich treści za pośrednictwem swoich urządzeń i aplikacji. Gazety oczywiście wolałyby grać na własną rękę – już kilka tytułów zrezygnowało z obecności w App Store na rzecz rozwijania własnych rozwiązań. (np. Financial Times, który pokłócił się z Applem o prawo do danych swoich subskrybentów). Czy gazety mają szansę wywalczyć sobie niezależność? Duzi gracze na pewno tak, przykładem jest New York Times. Liczba subskrybentów jego płatnych treści zbliża się do pół miliona (454,000). Jednak mniejsze tytuły będą wobec gigantów technologii w takiej samej sytuacji jak mali dostawcy warzyw wobec hipermarketów.

Nie można przeoczyć faktu, że Internetowi Giganci chętnie zmonopolizowaliby nie tylko dystrybucję, ale też produkcję informacji. Jak pisze PEW, już w tej chwili widać zbliżenie finansowe między gigantami technologicznymi a mediami. YouTube planuje tworzyć własne treści telewizyjne i dlatego rozpoczął współpracę z Reuters, który ma dla niego tworzyć serwisy informacyjne.

Tymczasem perspektywy dla prasy wciąż są czarne: PEW podaje, że wraz ze wzrostem czytelnictwa on-line, spada nakład gazet drukowanych. Co gorsza, spadają też zyski z reklam w prasie. U nas sytuacja idzie w tym samym kierunku: spada czytelnictwo gazet i maleją zyski z reklam.

Niedawno GW wykonała ruch, który jakiś czas temu przewidywałam jako najlepszą drogę przetrwania dla prasy. „Gazeta” będzie rozwijać się w stronę czasopisma opinii i komentarzy, a nie dziennika newsowego. Na wiadomości miejsce znajdzie się w Internecie. Ciekawa jestem, czy to odniesie spodziewany efekt, wzmacniając zarazem wydanie papierowe i online’owe.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg