Jak pisać strategię komunikacji? Poradnik IMM dla młodych PR-owów.

Profesjonalna strategia komunikacji składa się z czterech podstawowych części: analizy wstępnej, strategii, realizacji i ewaluacji, które zawierają po kilka istotnych elementów. Poznanie struktury jednak nie stanowi jeszcze klucza do sukcesu. Eksperci i jurorzy trwającego obecnie konkursu „PRaktykuj za granicą”, organizowanego przez IMM, podpowiadają uczestnikom i wszystkim studentom zainteresowanym tematyką PR i marketingu, na co warto zwracać uwagę w przygotowaniu adekwatnych treści.

Jak zacząć?

Wiedzieć o czym mowa, czyli nie tylko zrozumieć zadanie, ale także poznać problem, jego uwarunkowania, otoczenie i dopiero wtedy można zacząć pisanie.  Następnie należy sprawdzić realia by mieć pewność, czy to, co proponujemy, jest możliwe do wykonania – nie tylko z punktu widzenia budżetu, ale i organizacji. Nie warto zawsze ślepo ufać trendom komunikacyjnym, wyjście poza obowiązującą modę często przynosi świetne, odkrywcze rezultaty. „PR to nie prosty marketing polegający na reklamie i promocji. Każdy potrafi powiedzieć „kupujemy bilboardy”, ale nie każdy potrafi posłużyć się intelektualnymi narzędziami komunikacji.” – przypomina Piotr Czarnowski, prezes FIRST PR. Wyobraźnia i nieszablonowe myślenie jest zatem zdecydowanym atutem każdego PR-owca.

 „Faza badawcza to element niewidzialny, ale nieodzowny. Analiza i badania pomogą nam zdobyć wiedzę, która wzbogaci nasze doradztwo. Odpowiednio przeprowadzone, pozwolą nam też uniknąć tzw. wyważania otwartych już drzwi.” – mówi Magdalena Grabarczyk-Tokaj z IMM. To właśnie solidny SWOT ułatwia ustalanie celów i planowanie działań. Opisując część badawczą nie należy przepisywać dostępnych podręczników, czy badań, tylko skupić się na kilku głównych, najświeższych wnioskach, które są kluczowe dla zrozumienia tematu. Natomiast te ciekawe i ważne dla budowanej strategii dane – zawsze opatrywać swoim komentarzem. Konieczna jest także wnikliwa analiza zastanej sytuacji firmy, a także staranny dobór działań i mediów.

W trakcie pisania…

W życiu niczego nie możemy być pewni i tak właśnie powinniśmy podchodzić do budowania strategii – unikajmy utartych zwrotów typu „jak powszechnie wiadomo”, „oczywiście”, „na pewno” oraz przedstawiania niepełnych lub niesprawdzonych informacji. Połączenie tych dwóch błędów to mieszanka piorunująca.

Chociaż głowa pełna pomysłów – warto skupić się na jednym – tym najlepszym. Doskonałym sposobem na prezentację swojej wiedzy i kreatywności jest właśnie umiejętność wyboru.  Poza tym, dana firma, czy w przypadku „PRaktykuj za granicą” – fundacja, oczekuje konkretnych propozycji działań, więc zawsze zyskają ci autorzy, którzy potrafią w szczegółach „udowodnić” swoją koncepcję.

Zakończenie

Każde działanie ma swoją przyczynę oraz skutek i właśnie nad tym drugim trzeba się dokładnie zastanowić, kończąc pisanie strategii komunikacji. Te działania, które nie rokują dobrze – należy odrzucić i pozostawić tylko wartościowe. Jak to zrobić? Postawić się w roli wykonawcy projektu i odpowiedzieć sobie na pytania: czy czujesz się komfortowo ze wszystkimi propozycjami? Czy dasz radę je zrealizować i co najważniejsze – czy będziesz zadowolony z osiągniętych wyników?

„Dobra strategia komunikacji powinna być syntetyczna, przejrzysta i skuteczna. Warto już na początku zaplanować sposoby mierzenia efektów działań PR na każdym etapie strategii, by na bieżąco śledzić, czy realizowane działania przynoszą rezultat. Polecam także, by zwrócić uwagę na jakość zaplanowanych narzędzi PR – niekoniecznie to, co spektakularne – jest najskuteczniejsze.” – radzi Eliza Misiecka, Dyrektor GENESIS Public Relations, dr nauk humanistycznych, założycielka i szef agencji GENESIS PR, posiada 21 lat doświadczenia w branży PR.

Ważne!

Kreatywność i oryginalność nie musi oznaczać szokowania i właśnie te najprostsze rozwiązania są istotne także w sferze języka. W konkursie PRaktykuj za granicą cenione są wszelkie osobiste inicjatywy, np. przeprowadzona własna ankieta, analizy statystyk internetowych, czy analizy monitoringu mediów itd.

Takie działania bowiem dają jurorom informację, że dany autor myśli samodzielnie, twórczo, rozumie istotę problemu, który chce zbadać, ma dobre wyczucie kontekstu i odpowiednią wrażliwość społeczną, a w komunikacji to nieodzowna umiejętność.

Życzymy powodzenia wszystkim startującym w konkursie „PRaktykuj za granicą” i studentom rozpoczynającym swoje pierwsze doświadczenia zawodowe! – Instytut Monitorowania Mediów.

Pełny poradnik do pobrania – wersja rozszerzona z 2011 roku:

http://www.instytut.com.pl/sites/default/files/jak_pisac_strategie_komunikacji__praktykuj_za_granica.pdf

Autorzy poradnika:

Eksperci, jurorzy konkursu „Praktykuj za granicą”, a zarazem doświadczeni praktycy PR: Piotr Czarnowski – prezes agencji FIRST PR, Łukasz Kluj – general manager w agencji LEWIS PR, Marta Skierkowska – specjalista ds. PR w Fundacji Dzieci Niczyje oraz Magdalena Grabarczyk-Tokaj, kierownik ds. rozwoju badań w Instytutcie Monitorowania Mediów.

Strona konkursu i rejestracja: www.imm.com.pl/praktykujzagranica

 „PRaktykuj za granicą” to konkurs stażowy organizowany przez Instytut Monitorowania Mediów od 2003 roku. Projekt jest skierowany do studentów wszystkich wydziałów, interesujących się zagadnieniami public relations oraz komunikacji społecznej. Termin składania zgłoszeń upływa 31.05.2015 roku.

Nowości na temat konkursu na Facebooku IMM: https://www.facebook.com/events/944396002250820/

Autor informacji: Monika Tomsia, Specjalista ds. PR, Instytut Monitorowania Mediów

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg