Kandydaci w mediach [17-23.03]. Mentzen liderem w mediach społecznościowych

Najważniejsze informacje

 

    • Informacje na temat Karola Nawrockiego w ubiegłym tygodniu (17–23 marca) wygenerowały największy zasięg we wszystkich rodzajach mediów łącznie. Blisko połowa poruszała temat jego drugiej tożsamości – Tadeusza Batyra.
    • Liderem w mediach społecznościowych – pod względem zasięgu i liczby interakcji – był kandydat Konfederacji Sławomir Mentzen.
    • Zasięg treści dotyczących Sławomira Mentzena był w mediach społecznościowych większy niż łączny zasięg treści dotyczących Rafała Trzaskowskiego i Karola Nawrockiego (116,5 mln potencjalnych kontaktów).

 

Analitycy Demagoga oraz Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) – od tego tygodnia aż do końca kampanii wyborczej – będą przyglądać się obecności kandydatów na urząd prezydenta w mediach. Co tydzień publikowane będą dane na temat zasięgów, jakie uzyskały treści na ich temat oraz ich własne materiały wyborcze. Analizowane są zarówno media społecznościowe, jak i tradycyjne – prasa, radio i telewizja.

 

Celem jest pokazanie rzeczywistego dotarcia do wyborców materiałów o kandydatach. Może ono zaskoczyć osoby żyjące w bańkach informacyjnych, otoczone treściami na temat tylko niektórych kandydatów.

 

Demagog i IMM badają również, jak zasięgi zdobywane w mediach przekładają się na poparcie kandydatów. Monitorowane są istotne zmiany w liczbach interakcji i wyświetleń materiałów w mediach społecznościowych.

 

Analitycy przygotowują także podsumowania najważniejszych tematów dla poszczególnych kandydatów. Z treści tych wyodrębniane są nieprawdziwe informacje i fałszywe narracje, wraz z przypomnieniami najważniejszych fact-checków Demagoga.

 

Nawrocki z największym zasięgiem. Wszystko przez „Batyra”

W okresie od 17 do 23 marca 2025 roku wzmianki na temat Karola Nawrockiego, w porównaniu do innych kandydatów, docierały do największej grupy odbiorców – tak wynika z danych Instytutu Monitorowania Mediów (IMM).

 

Zasięg treści dotyczących kandydata popieranego przez PiS osiągnął 370 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Oznacza to, że tylko w ubiegłym tygodniu statystyczna osoba w wieku od 15. roku życia mogła się spotkać z informacjami o Nawrockim ponad 11 razy.

– Obecny moment kampanii wyborczej jest interesujący, ponieważ z jednej strony pokazuje, że analiza danych jedynie na poziomie ilościowym nie jest wystarczająca, a z drugiej strony – nie mamy wciąż zdecydowanego faworyta w mediach – komentuje prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska, ekspertka, doradczyni i trenerka w obszarze budowy wizerunku, relacji z mediami, konstruowania strategii oraz zarządzania sytuacjami kryzysowymi.

 

– Wśród wszystkich kandydatów na Prezydenta Polski największe zasięgi (17-23.03.2025; prasa, telewizja, radio, www, social media) ma Karol Nawrocki. Jednakże monitoring mediów pokazuje, że największe zainteresowanie kandydatem miało miejsce w okresie ujawnienia jego drugiej tożsamości (Tadeusz Batyr), a sentyment tychże treści był negatywny – dodaje ekspertka.

 

Zasięgi dla Nawrockiego zdobył Tadeusz Batyr

Z analizy IMM rzeczywiście wynika, że blisko połowa treści przywołujących Nawrockiego dotyczyła ujawnienia faktu, że popierany przez PiS kandydat na prezydenta używał pseudonimu „Tadeusz Batyr”. W 2018 roku – przy użyciu tej tożsamości przedstawił samego siebie, Karola Nawrockiego, jako historyka, który zainspirował go do zajęcia się tematem przestępczości zorganizowanej, a w 2022 roku wydał książkę o gdańskim gangsterze, zatytułowaną „Spowiedź Nikosia zza grobu”.

Największy zasięg dotyczący tego tematu wygenerowały przekazy telewizyjne i radiowe, ukazujące się m.in. w TVN24, RMF FM, Radio ZET oraz Polsat.

 

Mentzen wyprzedził Hołownię pod względem zasięgów

Zaraz za Karolem Nawrockim znalazł się Rafał Trzaskowski. Publikacje, w których pojawiał się kandydat Koalicji Obywatelskiej, zdobyły 351 mln kontaktów. Obecnemu prezydentowi Warszawy nie udało się wyprzedzić szefa IPN, mimo że liczba publikacji na temat polityka KO była dwukrotnie większa niż liczba publikacji o Nawrockim.

Jak wyjaśnia IMM, powodem tej rozbieżności była duża liczba publikacji na platformie X, które mają z reguły niższe zasięgi. W tym serwisie pojawiło się blisko 93 tys. postów na dotyczących Rafała Trzaskowskiego.

Na trzecim miejscu pod względem dotarcia do odbiorców znalazł się Sławomir Mentzen. Przekazy przywołujące kandydata Konfederacji osiągnęły 312 mln kontaktów. Jeszcze w poprzednim tygodniu (10–16 marca) to Szymon Hołownia był na trzeciej pozycji. Teraz spadł na czwarte miejsce (242 mln kontaktów). Zasięgi pozostałych kandydatów były mniejsze niż 100 mln kontaktów.

Sławomir Mentzen jest również na trzeciej pozycji pod względem uśrednionych wyników sondaży, liczonych za okres 22-28 marca. Nawrocki natomiast, choć zdobywa największe zasięgi, pozostaje w sondażach na drugim miejscu. Na czele niezmiennie pozostaje Rafał Trzaskowski.

 

Kandydat Konfederacji liderem w mediach społecznościowych

Gdyby przyjrzeć się kampanii prezydenckiej wyłącznie w mediach społecznościowych, stawce przewodzi Sławomir Mentzen. Polityk Konfederacji zgromadził najwięcej wyświetleń ze wszystkich kandydatów na TikToku (8,6 mln), w serwisie X (5,8 mln) oraz na YouTubie (2,4 mln). Może pochwalić się także największą liczbą interakcji na tych trzech platformach, a także na Facebooku i Instagramie.

Wyniki monitoringu pokazują także nadzwyczajną wręcz aktywność Sławomira Mentzena w kanałach własnych SoMe (TikTok, X/Twitter, YouTube), gdzie suma wyświetleń wpisów kandydata jest nieznacznie niższa niż łączne wyświetlenia wszystkich pozostałych kontrkandydatów (R. Trzaskowski, G. Braun, K. Nawrocki, A. Zandberg, Sz. Hołownia, M. Biejat, M. Jakubiak). Podobna sytuacja występuje w przypadku analizy interakcji z wpisami na kanałach własnych. Tutaj także prym wiedzie Mentzen, a łączna liczba interakcji (Facebook, TikTok, Instagram, X/Twitter, YouTube) przewyższa łączną liczbę interakcji wszystkich pozostałych konkurentów. Przekaz ewidentnie ukierunkowany jest na młodego odbiorcę, a uzyskane wyniki pokazują w tym momencie dominację w tej grupie wyborców i potencjalnych wyborców (część nie jest jeszcze pełnoletnia) – podkreśla prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska.

Na drugim miejscu jest Rafał Trzaskowski – jego zasięgi na TikToku, w serwisie X i na YouTubie są jednak sumarycznie ponad trzykrotnie mniejsze niż zasięgi materiałów Mentzena. Podobnie w przypadku liczby interakcji, przy uwzględnieniu Facebooka i Instagrama.

 

Najmniej interakcji z wpisami u kandydatów lewicowych

Podium zamyka Grzegorz Braun – zarówno pod względem liczby wyświetleń, jak i interakcji. Karol Nawrocki znajduje się na czwartej pozycji. Gorzej w mediach społecznościowych radzą sobie kandydaci lewicy – Magdalena Biejat i Adrian Zandberg. W analizowanym okresie wypadli najsłabiej z wszystkich kandydatów pod względem interakcji.

O ile Adrian Zandberg publikował w mediach społecznościowych względnie mało (65 wpisów, ostatnie miejsce), o tyle nie można tego powiedzieć o Magdalenie Biejat (137 wpisów, trzecie miejsce). Wydaje się, że to nie liczba publikacji jest kluczem do zdobycia największych zasięgów i zaangażowania, zwłaszcza na TikToku.

 

Mentzen, który wygenerował największe zasięgi na tej platformie, zamieścił 11 filmów,  Nawrocki – 13, Biejat – 19, a Hołownia – 27. Łączne zasięgi tej trójki na TikToku były jednak mniejsze niż wyświetlenia pod materiałem wideo Mentzena.

W ubiegłym tygodniu Sławomir Mentzen skupił się w mediach społecznościowych na komunikacji bezpośredniej i skierowanej do wyborców. Na jego profilach można znaleźć liczne nagrania i zdjęcia z otwartych spotkań, na których chwalono się liczną frekwencją (1, 2, 3).

Ze strony Mentzena nie zabrakło krytyki rządu, zwłaszcza w związku z przegłosowaną w PE rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE. Analitycy Demagoga pisali już na ten temat na łamach portalu.

https://www.tiktok.com/@slawomirmentzen/video/7483484639923899670

Relacje ze spotkań z sympatykami można znaleźć też na profilach Rafała Trzaskowskiego. Prezydent KO dużo w swoich wystąpieniach mówił o bezpieczeństwie – podkreślał rolę sojuszu Polski z NATO i USA.

Jako prezydent Warszawy chwalił się inwestycjami realizowanymi w stolicy (np. rozbudową metra). Odniósł się także do propozycji podatkowych kontrkandydata Konfederacji. „Uważajcie na bajki Mentzena!” napisał na Facebooku.

https://www.facebook.com/rafal.trzaskowski/videos/666655125935844

Braun przeciwko Unii, Nawrocki uderza w Tuska

Tak jak inni kandydaci Grzegorz Braun zamieszczał materiały ze spotkań wyborczych. Przekaz Brauna w mediach społecznościowych miał mocny wydźwięk antyunijny.

Europoseł używał licznych sformułowań porównujących Unię Europejską do Związku Radzieckiego. Obwiniał  Unię za wysokie ceny energii w Polsce – stwierdził, że unijny system ETS odpowiada za 60 proc. ceny rachunku za prąd. To nieprawda, co już wyjaśniali  eksperci z Demagoga.

Karol Nawrocki w swoich materiałach mocno akcentował tematy związane z bezpieczeństwem. Często używał hasła „Po pierwsze Polska”, czym podkreślał, że na pierwszym miejscu stawia suwerenność naszego kraju.

Nawrocki we wpisach i nagraniach nie szczędzi krytyki wobec rządu Donalda Tuska, np. za brak podwyższenia kwoty wolnej od podatku i „upolitycznienie” wymiaru sprawiedliwości. Chwali się także swoimi obietnicami: obniżką VAT na energię elektryczną czy wypowiedzeniem przez Polskę paktu migracyjnego (formalnie nie jest to możliwe).

 

Tematy społeczno-ekonomiczne u Zandberga, Biejat i Hołowni

Adrian Zandberg oparł komunikację na tematach społeczno-ekonomicznych. Kandydat Partii Razem postuluje zwiększenie finansowania ochrony zdrowia i jednocześnie krytykuje obecny rząd za jej niedofinansowanie.

Uderza też w Sławomira Mentzena i proponowany przez niego „model państwa minimum”, który zdaniem Zandberga będzie służył wyłącznie najbogatszym. Dlatego poseł partii Razem postuluje zwiększenie inwestycji i nałożenie na banki dodatkowych podatków.

Szymon Hołownia prezentuje się jako kandydat niezależny od wpływów partyjnych. Jego przewodnim hasłem jest „Prezydent zmiany, a nie zamiany”. Hołownia w ubiegłym tygodniu kilkakrotnie podkreślał znaczenie polskich przedsiębiorców dla polskiej gospodarki (1, 2, 3). Lider Polski2050 proponuje odciążenie ich przez obniżenie składki zdrowotnej. Ważnym postulatem dla Hołowni jest też odpartyjnienie spółek Skarbu Państwa.

W przypadku Magdaleny Biejat komunikacja mocno koncentruje się na sprawach społecznych. Na pierwsze miejsce wybija się tematyka mieszkalnictwa. Kandydatka postuluje, aby mieszkanie było „prawem, nie towarem”. Jej zdaniem należy postawić na budownictwo społeczne i odejść od programów zwiększających zyski banków. Poza tym Biejat sprzeciwia się obniżeniu składki zdrowotnej oraz krytykuje Mentzena i Nawrockiego za wspieranie ruchów antyszczepionkowych.

 

Jakubiak łączy Tuska z Niemcami

Treści publikowane przez Marka Jakubiaka mają wydźwięk patriotyczny. Polityk używa mocnych i emocjonalnych sformułowań, krytykujących zwłaszcza Donalda Tuska. Jakubiak uważa, że rząd realizuje niemieckie interesy (zamiast polskich), a jego działania sprawiają, że Polacy biednieją.

Materiały do pobrania:

 

Więcej informacji:

Instytut Monitorowania Mediów:
Katarzyna Ozga
kozga@imm.com.pl
tel.: +48 698 634 594

Stowarzyszenie Demagog:
Aleksandra Żychska
aleksandra.zychska@demagog.org.pl
tel.: +48 608 113 123

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg