Kobiety i kosmetyki: Internet napędza zakupy w realu a nie online

Kobiety robiąc „research” na temat kosmetyków bardziej cenią informacje pojawiające się na blogach niż w kolorowych pismach. Kupować wolą za to w realu a nie przez internet. Tak wynika z badań, o których za chwilę. Niby nic odkrywczego, czytając blog oczekujemy przecież niezależnych opinii a jednocześnie najlepiej specjalistycznych. Kolorowe pisma serwują nam najczęściej krótkie informacje typowo produktowe, obowiązkowe zdjęcie plus często cena.  Z kolei kiedy zdecydujemy się na zakup, to wolimy iść do tradycyjnego sklepu a nie robić je w sieci. No dobrze, ale dlaczego i co wynika z tej wiedzy dla PR?

Dlaczego wolimy iść do sklepu? Znów badania potwierdziły nasze zdroworozsądkowe domysły: bo potrzebujemy poniuchać zapach w perfumerii (w badaniu używają sformułowania które mnie rozczuliło, mojego ulubionego sloganu roku 2011 – bo kobiety potrzebują… 3-D EXPERIENCE). No, ale poza potwierdzeniem przypuszczeń, badanie BlogHer wykonane na grupie około tysiąca Amerykanek daje też kilka ciekawszych spostrzeżeń. Można je wykorzystać w planowaniu komunikacji produktowej skierowanej do kobiet, zarówno w mediach społecznościowych jak i tradycyjnych. Na przykład wiedzę o tym, że owszem, najbardziej wartościowe informacje według nas są zamieszczane na blogach, ale najczęściej szukamy ich i tak w … tradycyjnych kolorowych pismach.

O czerpaniu inspiracji zakupowych z blogów:

(o tym już mówiłam, teraz spektakularne udziały procentowe, ich wyjaśnienie znajdziecie w metryczce do badania, którą umieszczam na końcu).

  1. Według respondentek, informacje z blogów dwa razy mocniej inspirują do zakupu kosmetyku niż informacje zamieszczane w gazetach (63% do 26%).
  2. Wysokim zaufaniem wobec informacji o kosmetykach cieszą się nie tylko blogi typu Beauty & Fashion (43%) ale również parentingowe (43%), poruszające tematykę zdrowia (42%) i life stylowe (37%).
  3. Znajome blogi (61%) to najlepsze źródło rad na temat produktów (Ameryki nie odkryli, za to potwierdzili status blogów w opiniotwórczości i wpływie na decyzje zakupowe). Połowa badanych uznaje za przydatne opinie w sklepach internetowych. Tylko 5% przyznało, że dobre informacje o kosmetykach można znaleźć na Facebooku czy Twitterze. Media tradycyjne (TV i gazety) dostały 4% wskazań. Ale uwaga: to są wskazania „najlepszych źródeł” za to w kategorii „źródło, w którym najczęściej szukasz informacji na temat produktu” wygrały artykuły w czasopismach (34%).

O robieniu zakupów:

  1. Kobiety cztery razy częściej robią zakupy offline niż online.
  2. Wśród największych zalet kupowania kosmetyków w sieci wymieniono ich niższy koszt i oszczędność czasu. Uwaga: nadreprezentacja tych odpowiedzi w najwyższej grupie wiekowej –45-55 lat. Ciekawe, jak wskazania rozłożyłby się w Polsce? W Stanach tłumaczyli, że to wynik presji czasu związanej z obowiązkami zawodowymi i domowymi. Ja stawiam, że w Polsce nadreprezentowana byłaby młodsza grupa, a w przyczynach pojawiły by się: lepszy dostęp do sieci niż starsze grupy, większy wpływ znajomych online itd.
  3. Wśród kobiet robiących zakupy w tradycyjnych sklepach 55% wybiera tzw. sieciówki.
  4. Co jest najlepszą motywacją do zakupów? Promocje, darmowe próbki oraz rekomendacja od znajomego ale tego z „offline”. Blogger znalazł się na kolejnym miejscu.

Badanie „Beauty is in the Eye of the Blog Holder” zostało przeprowadzone przez BlogHer Inc. na grupie 1,074 kobiet będących aktywnych online w USA w październiku 2010. 48% była w wieku 18-34, 31%  miało 35-44 lat a 13% deklarowało  (J) 45-55. A teraz uwaga: 75% próby były to jednocześnie czytelniczki i autorki blogów. To już znamy możliwą przyczynę takich fascynujących statystyk dla blogów. Całe badanie możecie obejrzeć na Slideshare.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg