Kto kształtuje opinie Polaków?

Listopad to kolejny miesiąc zwycięstwa dziennika Rzeczpospolita. W analizowanym okresie gazeta osiągnęła 1344 cytowania dzięki zamieszczanym na swoich łamach seriom ciekawych rankingów i sondaży, szeroko komentowanych przez inne środki przekazu. Wśród najczęściej powoływanej tematyki znalazły się też odniesienia do obecnej sytuacji ekonomicznej w Polsce oraz do polityki kraju. Zmiana w listopadowym zestawieniu nastąpiła na dwóch kolejnych miejscach podium. Na drugim miejscu znalazł się bowiem Dziennik Gazeta Prawna (717), który najczęściej zajmował się ekonomią i rynkiem oraz publikował rankingi, sondaże oraz artykuły dotyczące sytuacji na polskiej scenie politycznej. Trzeci tytuł w zestawieniu – Gazeta Wyborcza (672) – w listopadzie, podobnie jak poprzednicy, skupił się na sprawach polityki polskiej, sytuacji ekonomicznej oraz sondażach.

Wyk.1 Najczęściej cytowane media.

 

W zestawieniu uwagę zwraca wysokie, piąte miejsce dziennika Polska (360). Powodem częstego powoływania się na tytuł były głośne wywiady ze Zbigniewem Chlebowskim oraz Grzegorzem Schetyną. Wśród interesującej dla innych mediów tematyki znalazły się również odniesienia do polityki polskiej, afery hazardowej oraz konfliktu w Platformie Obywatelskiej.

Tylko 5 powołań dzieli Polskę od kolejnego medium w zestawieniu – stacji RMF FM (355). Rozgłośnia ta była najczęściej powoływana w odniesieniu do polityki polskiej, działalności policji i przestępczości oraz służby zdrowia. W pierwszej piętnastce znalazło się również Radio Zet, plasując się na dziewiątej pozycji z wynikiem 174 cytowań.

W listopadzie w rankingu pojawiły się trzy najważniejsze tygodniki opinii. Uwagę zwraca przede wszystkim wynik tygodnika Newsweek (212), który publikował na swoich łamach wypowiedzi Ryszarda Chlebowskiego związane z jego sytuacją w PO po ujawnieniu afery hazardowej. Wprost (167) w listopadzie poświęcił się analizie sytuacji politycznej w Polsce oraz publikacji rankingów i sondaży, zaś Polityka (130) zajęła dwunaste miejsce dzięki powołaniom dotyczącym polityki polskiej, kultury, sztuki i rozrywki oraz ekonomii, rynku i finansów.

Pierwsze miejsce wśród najczęściej cytowanych portali internetowych w zestawieniu ogólnym uzyskał onet.pl (151). Dziennikarze powoływali się także na przekazy internetowe pochodzące z serwisu sportowefakty.pl (108) oraz portalu tvn24.pl (90). 

Wśród najczęściej powoływanych mediów biznesowych, które weszły w skład wyróżnionej piętnastki, znalazł się tylko Puls Biznesu (129). Parkiet, z liczbą cytowań na poziomie 68, zajął drugie miejsce w swojej kategorii tematycznej, lecz nie zakwalifikował się do ścisłej czołówki.

Podobnie do poprzednich miesięcy, w rankingu z listopada pojawił się codziennie wydawany Fakt, który osiągnął w badanym okresie 97 powołań. Tabloid niezmiennie najczęściej cytowany był w kontekście życia towarzyskiego i skandali obyczajowych.

W listopadzie, tak jak w poprzednim miesiącu, największe zainteresowanie mediów wzbudzała opisana przez jedną z gazet afera hazardowa. Spowodowała ona powołanie komisji śledczej oraz rozpoczęcie prac nad ustawą hazardową mającą zapobiec nieetycznej współpracy pomiędzy biznesem a polityką w przyszłości. Nagłośnionym medialnie tematem była również rozwijająca się na Ukrainie epidemia świńskiej grypy, której echa doszły do naszego kraju powodując liczne dyskusje na temat przygotowania Polski do wzrostu zachorowalności na tę chorobę. W analizowanym okresie środki masowego przekazu dużo miejsca poświęciły zbliżającym się wyborom prezydenckim i proponowanym przez różne ugrupowania polityczne kandydatom oraz negocjacjom gazowym z Rosją i kwestii Aleksandra Gudzowatego, szefa Bartimpexu, który zajmuje się pośrednictwem w sprzedaży gazu. Publicznie dyskutowano głośne wywiady Ryszarda Chlebowskiego, w których odnosi się on do swojej sytuacji w polityce po ujawnieniu afery hazardowej czy też problem dalszej możliwości istnienia na rynku polskich stoczni. Kontrowersje wzbudzały zagadnienia inwigilacji przez służby kontrwywiadu wojskowego generała Waldemara Skrzypaczka oraz ciągle kontynuowany temat zatrzymania znanego polskiego reżysera Romana Pogańskiego. Dalsze miejsce poświęcano głośnej sprawie obecności krzyży w szkołach, sytuacji w telewizji publicznej oraz problemowi przyszłości polskiego systemu emerytalnego. W mediach pojawiały się też ciągle aktualne wzmianki o przygotowaniach do Euro 2012.

Od 1 do 30 listopada na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 7845 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 7996 razy (5486 razy w prasie, 1535 w telewizji i 975 w radiu). Treści analizowane w zestawieniu obejmują tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów.

W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy mediowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest prawie 900 tytułów prasowych oraz wybrane programy telewizyjne i radiowe.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg