Legia, Jagiellonia i Śląsk na czele najbardziej medialnych klubów PKO BP Ekstraklasy
W kwietniu 2024 roku Legia Warszawa była najbardziej medialnym klubem PKO BP Ekstraklasy, ale również pozostałe drużyny odnotowały wzrosty publikacji względem poprzedniego miesiąca. Na drugą pozycję awansowała Jagiellonia Białystok, a podium zestawienia zamyka Śląsk Wrocław – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów. W Fortuna I Lidze przoduje z dużą przewagą Wisła Kraków, a wśród polskich piłkarzy Robert Lewandowski.
Legia Warszawa w kwietniu odnotowała najwięcej publikacji zarówno w prasie, jak i internecie. Najbardziej medialnym spotkaniem w kwietniu był mecz ze Śląskiem Wrocław. Wśród mediów internetowych o Legii najczęściej pisano w serwisach gol24.pl, transfery.info oraz weszlo.com. W prasie klub z Warszawy najczęściej był obecny w Przeglądzie Sportowym, Piłce Nożnej oraz Dzienniku Łódzkim.
Na drugie miejsce wskoczyła rewelacja rozgrywek – Jagiellonia Białystok. Dla klubu z Podlasia najważniejszym meczem minionego miesiąca było starcie z Legią Warszawa. Futbol prezentowany przez podopiecznych Adriana Siemieńca wywołał wiele pozytywnych materiałów w mediach drukowanych oraz portalach internetowych. „Jaga” jednakże doznała porażki z Cracovią, co również stało się tematem publikacji dotyczących lidera PKO BP Ekstraklasy.
Trzeci stopień medialnego podium zajął Śląsk Wrocław. Piłkarze z Dolnego Śląska stale poszukują swej formy z jesieni, kiedy to przodowali w tabeli. Drużyna poniosła m.in. porażkę na własnym stadionie ze znajdującym się na pozycji spadkowej Ruchem Chorzów. Najczęściej komentowanym spotkaniem był jednak wyjazd na ulicę Łazienkowską w Warszawie, gdzie „Wojskowi” podzielili się punktami z Legią po bezbramkowym remisie.
Czołową dziesiątkę rankingu medialności uzupełniły kluby: Lech Poznań, Pogoń Szczecin, Górnik Zabrze, Raków Częstochowa, Ruch Chorzów, Cracovia i Korona Kielce.
Wykres 1. TOP 10 najbardziej medialnych drużyn PKO BP Ekstraklasy w kwietniu 2024 (prasa i wybrane portale internetowe)
W Fortuna I Lidze czołówka zestawiania pozostaje bez większych zmian. W kwietniu tradycyjnie najpopularniejsza w mediach była Wisła Kraków, ale z niespotykaną dotąd przewagą. Finał Pucharu Polski wywołał wśród dziennikarzy spore zainteresowanie klubem, w efekcie czego wynik pozwoliłby na zajęcie 6. miejsca w rankingu medialności klubów PKO BP Ekstraklasy. „Biała Gwiazda” odnotowała najwięcej wzmianek zarówno w internecie, prasie, jak i na pierwszych stronach gazet. Za jej plecami znalazła się awansująca do wyższej klasy rozgrywkowej Lechia Gdańsk oraz Motor Lublin (awans o dwa miejsca).
W czołowej dziesiątce uplasowały się także następujące kluby: Arka Gdynia, Resovia, Zagłębie Sosnowiec, Wisła Płock, Odra Opole, Stal Rzeszów i Polonia Warszawa.
Wykres 2. TOP 10 najbardziej medialnych drużyn Fortuna I Ligi w kwietniu 2024 (prasa i wybrane portale internetowe)
W kwietniu zestawienie najbardziej medialnych piłkarzy grających w czołowych ligach europejskich – podobnie jak w poprzednich miesiącach – otwiera Robert Lewandowski. Za nim na podium znaleźli się Wojciech Szczęsny i Jakub Kiwior (awans o trzy pozycje). Obrońca „Kanonierów” zanotował spory wzrost publikacji dzięki występowi w pierwszym starciu Ligi Mistrzów z Bayernem Monachium. Tuż za podium znalazł się wracający po kontuzji Arkadiusz Milik (awans o pięć pozycji), który w zaledwie 10 minut zdołał strzelić bramkę dającą nadzieję Juventusowi w starciu z Lazio. Czołową piątkę zamyka Piotr Zieliński, a kolejne miejsca zajęli: Łukasz Fabiański, Jakub Moder, Nicola Zalewski, Matty Cash i Marcin Bułka.
Wykres 3. TOP 10 najbardziej medialnych polskich piłkarzy występujących w pięciu najmocniejszych ligach europejskich w kwietniu 2024 (prasa i wybrane portale internetowe)
————————————————————
„Piłka w grze” (dawniej „Polska Piłka”) to cykliczna analiza prowadzona przez Instytut Monitorowania Mediów (do stycznia 2024 r. przez PSMM Monitoring & More). Uwzględnia medialność klubów Ekstraklasy, 1. Ligi oraz polskich piłkarzy występujących w Premier League, La Liga, Ligue 1, Serie A i pierwszej Bundeslidze. Proces analizy obejmuje ponad 1100 tytułów prasowych i wybrane strony internetowe. Badanie prowadzone jest cyklicznie od 1 marca 2010 r.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa: Instytut Monitorowania Mediów). W przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę Instytut Monitorowania Mediów lub logotyp) przy każdym wykresie.
Kontakt dla mediów:
Paulina Piotrowska
Starsza specjalistka ds. komunikacji marketingowej
@: ppiotrowska@imm.com.pl
Tel. +48 507 099 380