Lewandowski najpopularniejszym sportowcem: sportowy ranking listopada
Piłka nożna, a konkretnie gra reprezentacji Polski z Urugwajem, żużel, piłki siatkowa i ręczna – przede wszystkim te dyscypliny stały się przedmiotem badań Instytutu Monitorowania Mediów. By dowiedzieć się, które wydarzenia i sportowcy wzbudzili największe zainteresowanie w listopadzie, IMM poddał analizie niemal 88 tys. przekazów internetowych.
Trójka z Dortmundu na topie
Łącznie o piłkarzach i selekcjonerze reprezentacji Polski w piłce nożnej napisano w listopadzie ponad 33,2 tys. razy. Bohaterami internetu była trójka z Dortmundu, na czele z Robertem Lewandowskim oraz Waldemar Fornalik, selekcjoner reprezentacji. O Lewandowskim – w kontekście meczu z Urugwajem, gry dla Borussi i domniemań transferowych napisano w internecie ponad 4,5 tys. razy. Na drugim miejscu znalazł się Fornalik z niemal 3 tys. wzmianek, zaraz za nim Jakub Błaszczykowski i Łukasz Piszczek. Piłka nożna na każdym poziomie cieszy się ogromnym zainteresowaniem, dlatego w grudniu Instytut Monitorowania Mediów rozpocznie badania popularności piłkarskiej Ekstraklasy – pierwsze tego efekty znaleźć będzie można na Facebooku IMM.
Żużel – popularność nie zależy od miejsca w rankingu
Najczęściej opisywanym w internecie żużlowcem jest Nicki Pedersen, jednocześnie numer jeden na liście klasyfikacyjnej zawodników ekstraligi sezonu 2012. O Pedersenie napisano w ciągu miesiąca niemal 600 razy. Drugim najczęściej wspominanym reprezentantem tej dyscypliny jest Jarosław Hampel, na liście klasyfikacyjnej zajmujący miejsce ósme. Na dalekim trzecim miejscu znalazł się Niels Iversen, numer dwa w klasyfikacji.
Siatkówka – PlusLiga w internecie
Najczęściej omawianym w internecie zespołem była PGE Skra Bełchatów, druga drużyna w PlusLidze. Na drugim miejscu znalazł się Jastrzębski Węgiel – 5 zespół zestawienia. Pierwsza drużyna PlusLigi – ZAKSA Kędzierzyn-Koźle – pod względem popularności w Internecie zajęła miejsce siódme.
Szczypiorniści – walka czołówki o internetowy rząd dusz
KS VIVE Targi Kielce nie dały szans konkurencji – ponad 1,5 tys. publikacji w ciągu miesiąca, zespół dwa razy częściej wspominany niż Orlen Wisła Płock, choć to płocka drużyna jest pierwsza w rundzie zasadniczej 2012/2013. Na trzecim miejscu rankingu internetowej popularności znalazł się SPR Chrobry Głogów, miejsce ósme w zestawieniu.
Mecz Legii z Lechem popularniejszy niż pojedynek Wach – Kliczko
Minimalnie więcej w listopadzie mówiło się w internecie o meczu Legii Warszawa z Lechem Poznań niż o pojedynku Mariusza Wach – Władimir Kliczko. Liczba publikacji dla każdego z tych wydarzeń przekroczyła 4,3 tys. Podobna liczba wzmianek dotyczyła Jerzego Janowicza, niespodziewanej gwiazdy tenisa. Janowicz bez pardonu przebił popularnością Agnieszkę Radwańską, która mimo listopadowego turnieju masters WTA odnotowała „jedynie” 1,4 tys. publikacji. Więcej niż 2,8 tys. razy wspomniano o Robercie Kubicy, zaś niemal 2 tys. materiałów omawiało działalność „naszego człowieka w NBA” – Marcina Gortata. Ponad 1000 razy napisano o turnieju w Lillehammer, inaugurującym sezon skoków narciarskich, choć dla polskich skoczków nie były to wzmianki pozytywne.
Sport, pieniądze i sława – medialność sponsoringu sportowego
Wydaje się, że T-Mobile wspierając piłkarską Ekstraklasę zrobił niezły interes – liga ta jest najczęściej wspominana w internecie, a PlusLigę siatkarską wyprzedza o kilka długości. O T-Mobile Ekstraklasie w ciągu miesiąca napisano ponad 8,5 tys. razy, o PlusLidze „zaledwie” 3 tys. Na kolejnym miejscu znalazła się Orlen Liga – siatkówka kobieca. Dalej PGNIG Superliga – piłka ręczna oraz Enea Ekstraliga – zużel.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.
Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka analiz przekazów mediowych IMM.
O raporcie:
Analizę wykonano na podstawie ponad 87 636 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania Mediów, w których pojawiły się dyscypliny sportowe, drużyny i zawodnicy omówieni w raporcie. Raport obejmuje materiały od 1 do 30 listopada 2012 r.
O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.