Maciej Witucki najbardziej medialnym szefem Q1 – raport IMM
IMM przeanalizował prawie 6,8 tys. publikacji z prasy i internetu pod kątem ekspozycji prezesów w mediach. Zapraszamy do zapoznania się też z pełną wersją raportu na stronie IMM.
Energetyka: „Sytuacja na rynku certyfikatów jest nienormalna, państwo powinno interweniować”.
Różnica między pierwszym a drugim miejscem była niewielka, ale bezsporna – Dariusz Lubera, prezes spółki Tauron, był najbardziej medialnym bossem z sektora energetycznego w I kwartale 2013 roku. Drugie miejsce zajęła Grażyna Piotrowska-Oliwa, szefowa PGNiG, trzecie zaś Krzysztof Kilian z PGE.
Kluczem do popularności Dariusza Lubery były zielone certyfikaty – Tauronowi zależało na renegocjacji na zakup zielonych certyfikatów zawieranych pomiędzy dystrybutorami energetycznymi, a producentami energii ze źródeł odnawialnych. Lubera komentował tę sprawę w mediach, oceniał rynek funkcjonujący w Polsce, a jego najbardziej nośną wypowiedzią była opinia: „sytuacja na rynku certyfikatów jest nienormalna, państwo powinno interweniować”.
Poza certyfikatami, interesujące dla mediów były doniesienia korporacyjne z Tauronu komentowane przez prezesa spółki, oraz wyniki finansowe i plany.
Telekomunikacja: zwolnienia i rozwody
Maciej Witucki, prezes Orange Polska, był w pierwszym kwartale 2013 roku najpopularniejszym bossem telekomunikacyjnym. Co więcej, Maciej Witucki w walce o tytuł najbardziej medialnego prezesa pokonał w badanym okresie również przedstawicieli innych sektorów biznesu i został liderem zestawienia.
Cena popularności w tym wypadku była wysoka – na medialność Wituckiego złożyły się zwolnienia pracowników w TP i słabe wyniki firmy.
Na drugim miejscu znalazł się Zygmunt Solorz-Żak. Prezes Polkomtela interesujący był dla mediów nie tylko w kontekście swojej działalności biznesowej, ale też życia osobistego – jego postępowanie rozwodowe było interesujące dla wielu – głównie plotkarskich – portali internetowych.
Trzecie miejsce należy do Miroslava Rakowskiego, szefa PTC.
Bankowi krezusi
Cezary Stypułkowski (BRE Bank), Krzysztof Rosiński (Getin Bank) i Luigi Lovaglio (PKO SA) – tak wygląda pierwsza trójka najpopularniejszych w okresie styczeń – marzec 2013 roku bossów branży bankowej.
Prezesi banków w analizowanym okresie bardziej niż przedstawiciele innych branż znaleźli się na medialnym widelcu – Dziennik Gazeta Prawna, Rzeczpospolita i inne media opublikowały dane o dochodach w tym sektorze.
„Najlepiej zarabiał Luigi Lovaglio, prezes Banku Pekao. Zainkasował w 2012 roku ponad 4,5 mln zł. Z kolei Cezary Stypułkowski, szef BRE Banku, razem z 2 mln zł premii za 2011 rok w ubiegłym zarobił prawie 4,3 mln zł. W czołówce jest też Sławomir Sikora, prezes Banku Handlowego, z 3,8 mln zł” – poinformowała Rzeczpospolita.
Cezary Stypułkowski pojawiał się w mediach w najczęściej w badanym kwartale głównie dzięki zmianom w firmie, przeprowadzonym i zaplanowanym.
Paliwa – historyczny kontrakt Orlenu plus dywidenda
Kierujący PKN Orlen Jacek Krawiec był najczęściej cytowanym i wspominanym bossem branży paliwowej w I kwartale 2013 roku.
Orlen zawarł historyczny kontrakt z Rosnieftem, przedstawił nową strategię, uzyskał zgodę na koncesje Exxona i wkroczył w nowy etap łupkowych poszukiwań, a co więcej – wypłacił dywidendę – płocki koncern i jego prezes byli wyjątkowo interesujący dla mediów w badanym okresie.
Drugie miejsce zajął stojący na czele Lotosu Paweł Olechnowicz, trzecie zaś Piotr Dziwok (Shell Polska). Biorąc pod uwagę, jak wiele publikacji na temat Shell w badanym okresie zatytułowanych było „Shell coraz bardziej rozpycha się na rynku” można przypuszczać, że i firma, i boss zyskają na popularności.
Ubezpieczenia
Najczęściej cytowanym i wspominanym prezesem branży ubezpieczeniowej w I kwartale 2013 roku był Andrzej Klesyk, kierujący PZU. Zysk rekordowy, choć poniżej oczekiwań, dywidenda, plany i inwestycje, chociażby na Ukrainie – w PZU dużo się dzieje, co przekłada się na medialność prezesa firmy.
Na drugim miejscu wśród szefów firm ubezpieczeniowych uplasował się Franz Fuchs, prezesa Vienna Insurance Group w Polsce. Drugie miejsce prezesa jest efektem, m.in. Awansu VIG na trzecie miejsce wśród firm ubezpieczeniowych, po PZU i Talanx.
Trzecia pozycja należy do Jarosława Parkota, prezesa Warta TUnŻ SA.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.
Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka ds. analiz mediowych IMM.
O raporcie:
Analizę wykonano na podstawie 6 754 materiałów z prasy i internetu, w których pojawili się prezesowie analizowanych firm (pełna lista firm w raporcie). Raport obejmuje okres od 1 stycznia do 31 marca 2013 roku. Wyselekcjonowano również wzmianki na temat bossów w mediach społecznościowych monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista dostępna na stronie Kompas Social Media oraz IMM). W analizie uwzględnione zostały również firmowe blogi oraz profile bossów w portalach społecznościowych. Materiały z mediów społecznościowych obejmują wyłącznie ogólnodostępne wpisy internautów.
„Bossowie polskiej gospodarki” to nowa odsłona raportu IMM publikowanego od stycznia 2005 r. do czerwca 2006 r. Dla dużych firm i korporacji w Polsce, a także mediów finansowych i gospodarczych prowadzony był ranking „Bossowie polskiej gospodarki w mediach”. Badaliśmy obecność w mediach szefów największych firm w Polsce na podstawie comiesięcznej analizy przekazów prasowych, radiowych i telewizyjnych. Dla firm, których reprezentanci znajdowali się w rankingu była to ważna informacja na temat ich wizerunku w mediach.
O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to najnowszy projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od ponad 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40 krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.