Media publiczne najbardziej społecznie odpowiedzialne

Badanie przeprowadzono na próbie 713 dziennikarzy i specjalistów ds. public relations. Na podstawie odpowiedzi został opracowany indeks odpowiedzialności społecznej mediów. Im wyższy jest indeks, tym większa jest odpowiedzialność społeczna środków masowego przekazu.

Średnia wartość indeksu dla poszczególnych grup mediów wyniosła odpowiednio:

1.       radio publiczne – 10,1

2.       telewizja publiczna – 9,9

2.    prasa – 9,9

3.    telewizja komercyjna – 8,5

4.    Internet – 8,0

5.    radio komercyjne – 7,6

Raport przyniósł także wskazówki w następujących obszarach dotyczących działalności mediów:

·         W zakresie finansowania mediów publicznych badani najbardziej przychylnie ustosunkowali się do formy mieszanej, czyli pozyskiwania środków finansowych zarówno z budżetu państwa jak i reklam – 48,5% zwolenników. Najgorszą możliwością było finansowanie tylko z abonamentu, czemu przeciwnych było 77,2% osób, następnie finansowanie tylko z reklam – 75,2% przeciwników – oraz finansowanie tylko z budżetu państwa – 65,7% oponentów.

·         Uregulowania prawne w mediach – według większości respondentów (50%) prawo powinno ograniczać wykupywanie firm branży mediów, przez grupy kapitałowe.

·          Procedura koncesjonowania nadawców jest potrzebna według 74,1 % ankietowanych.

·         Zdaniem większości pytanych osób (55,7%), w przypadku Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, powinny nastąpić zmiany w dotychczasowych uprawnieniach, w zakresie nadawania koncesji. Jednocześnie respondenci wskazali kierunek reform, uważając (42,7% opinii), że Urząd Komunikacji Elektronicznej powinien zyskać kompetencje, które do tej pory należały do KRRiTV i dysponować możliwością przyznawania zezwoleń na nadawanie programów radiowych i telewizyjnych.

·         Według aż 77,7% respondentów, oferta Polskiego Radia S.A. i Telewizji Polskiej S.A. jest nasycona treściami komercyjnymi, ale również według większości badanych, media prywatne nie są w stanie zastąpić mediów publicznych w ich misji kulturotwórczej.

·         W opinii badanych osób, najwięcej elementów agresji jest w przekazach telewizji komercyjnych (80,9% wskazań – suma odpowiedzi „bardzo i dość często uwzględniane treści zawierające elementy agresji”), internetowych (73,4% wskazań) oraz materiałach prasowych (55,3% wskazań).

 

W zakresie ochrony praw dziennikarzy raport przyniósł następujące wnioski:

 

·        Większość respondentów (zawsze powyżej 50%) zdecydowanie stwierdziła, że nigdy nie było ingerencji, w przygotowywany przez nich materiał dziennikarski, ze strony sponsora, pracowników działów Public Relations i reklamy oraz osób pełniących funkcję rzecznika prasowego. 57% badanych powiedziała, że właściciel firmy, w której pracują, nigdy nie ingerował w ich pracę. Nie oznacza to jednak, że byli oni wolni od jakichkolwiek wpływów. Ankietowani zwrócili uwagę na oddziaływanie kolegium redakcyjnego (53,6% wskazań – suma odpowiedzi typu „czasami i dość rzadko”), redaktora naczelnego (52,9% wskazań – suma jak wyżej) oraz bezpośredniego przełożonego (52,3% wskazań – suma odpowiedzi typu „czasami i dość rzadko”).

·         Aż 53,2% respondentów uważała, że ochrona prawna dziennikarzy jest niezbyt dobra oraz nieodpowiednia.

 

Badanie ankietowe było prowadzone od maja do lipca 2008 roku, raport powstał w grudniu 2008 roku.

 

Pełny raport dr Krzysztofa R. Nowakowskiego z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego jest załącznikiem do tej informacji prasowej oraz znajduje się na stronie:

http://www.is.uw.edu.pl/badania/odpowiedzialne_media_raport_2008.pdf

 

 

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 84 stacje telewizyjne i radiowe oraz 2000 serwisów internetowych.. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej 91 firm monitorujących media z 41 krajów. Od 2002 r. IMM wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg