Monitoring mediów w badaniach naukowych. Analiza medialności sytuacji kryzysowych na uczelniach wyższych
Monitoring mediów to wszechstronne narzędzie, które znajduje zastosowanie nie tylko w pracy osób związanych z marketingiem i PR-em. Może być także wykorzystywane na wiele niestandardowych sposobów, np. przy badaniach naukowych.
Dane z monitoringu IMM zostały wykorzystane przez naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego jako baza materiałów do analizy przekazów medialnych dotyczących kryzysów na uczelniach wyższych. Autorzy pracy Nie zabijaj, nie kradnij… Sytuacje kryzysu najwyższego ryzyka na uczelniach wyższych w relacjach mediów opublikowanej w czasopiśmie „Studia medioznawcze” zbadali dwa case study: śmierć studentów w czasie otrzęsin na Uniwersytecie Technologiczno-Przyrodniczym w Bydgoszczy oraz wyłudzenia grantów w dwóch uczelniach – Politechnice Wrocławskiej oraz Akademii Górniczo-Hutniczej.
Badaniem objęto 53 tytuły prasowe i 208 portali internetowych, w których łącznie ukazało się 1,4 tys. publikacji. Analiza tych materiałów pozwoliła autorom publikacji skonstruować wnioski w kontekstach pojęcia postprawdy oraz komunikacji kryzysowej.
Cały artykuł w wersji elektronicznej można przeczytać tutaj.
Polecamy także cykl Monitoring mediów, jakiego nie znacie na PRoto.