Najbardziej opiniotwórcze media 2012: dzienniki i polityka
Badanie przeprowadzono na podstawie 61 214 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2012 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 62 004 razy (38 604 razy w prasie, 14 723 w telewizji i 8 677 w radio).
Tematyka
W 2012 roku najczęstszym tematem cytowań były doniesienia z polskiej polityki. Media często przytaczały też za innymi informacje ekonomiczne oraz sportowe. Czwartym najczęściej przywoływanym tematem była katastrofa pod Smoleńskiem, w wielu kontekstach – ekshumacji, trotylu, działań różnych komisji badających sprawę oraz związanej z tym tematem polityki.
Prasa
Wśród najczęściej cytowanych przekazów prasowych na pierwszej pozycji znalazły się publikacje z Gazety Wyborczej. Na szczyt rankingu Gazetę zaprowadziły informacje dotyczące polskiej sceny politycznej, które były powtarzane przez inne media. Na drugim miejscu wśród najczęściej cytowanych tematów znalazły się kwestie ekonomiczne, na trzecim zaś doniesienia lokalne.
Drugie miejsce Rzeczpospolitej wiąże się z katastrofą smoleńską – nie bez znaczenia była tu też afera trotylowa.
Najczęściej cytowanym tygodnikiem w 2012 roku był Wprost. Za nim Newsweek i Polityka. Miesięcznikami, na które najczęściej powoływały się inne media, były Forbes i Perspektywy.
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPInfo. Za TVN24 najczęściej podawano doniesienia z polityki polskiej i kwestie związane z katastrofą pod Smoleńskiem. TVN cytowano głównie w związku z doniesieniami z życia celebrytów, zaś TVPInfo została wysoko sklasyfikowana dzięki zlecanym sondażom i rankingom, których wyniki podawane były na antenie tej stacji.
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia stacji RMF FM, głównie w kontekście informacji o polityce polskiej, katastrofie pod Smoleńskiem i sporcie. Na drugim miejscu najczęściej cytowanych rozgłośni radiowych uplasowało się Radio ZET: tematy cytowań te same, lecz w innej kolejności – na pierwsze miejsce wysunął się sport, dopiero po nim polityka i katastrofa smoleńska. Na trzecim miejscu – TOK FM i również polska polityka. Wśród dziesięciu najbardziej opiniotwórczych rozgłośni radiowych 2012 roku znalazły się 2 radia regionalne: Radio Szczecin i Radio Gdańsk.
Portale internetowe
Onet.pl został najbardziej opiniotwórczym portalem roku. Inne media chętnie cytowały informacje Onetu z zakresu polityki polskiej i sportu. Na drugiej pozycji uplasowała się gazeta.pl, głównie dzięki doniesieniom lokalnym i ze sceny politycznej. Na podium znalazł się również tvn24.pl jako źródło informacji ze świata sportu.
Media ekonomiczne
Puls Biznesu był najbardziej opiniotwórczym medium biznesowym 2012 roku. Media odnosiły się do informacji ekonomicznych opublikowanych za dziennikiem prawie 2,5 tys. razy. Na drugim miejscu zestawienia sklasyfikowano Parkiet, podium zamyka Forbes. W pierwszej dziesiątce znalazły się też portale: wnp.pl, bankier.pl, stooq.pl, money.pl i forsal.pl.
Media regionalne
Dziennik Polski był w 2012 roku najczęściej cytowanym medium regionalnym, za nim Polska Głos Wielkopolski i Radio Gdańsk. Na media te powoływano się głównie w kontekście spraw lokalnych.
Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)
Województwo |
Medium |
Liczba cytatów |
małopolskie |
Dziennik Polski |
350 |
wielkopolskie |
Polska Głos Wielkopolski |
111 |
pomorskie |
Polska Dziennik Bałtycki |
82 |
śląskie |
Polska Dziennik Zachodni |
77 |
dolnośląskie |
Polska Gazeta Wrocławska |
72 |
lubelskie |
Dziennik Wschodni |
45 |
mazowieckie |
Życie Warszawy |
44 |
łódzkie |
Polska Dziennik Łódzki |
38 |
kujawsko-pomorskie |
Gazeta Pomorska |
31 |
opolskie |
Nowa Trybuna Opolska |
22 |
warmińsko-mazurskie |
Gazeta Olsztyńska |
22 |
świętokrzyskie |
Echo Dnia |
21 |
lubuskie |
Gazeta Lubuska |
11 |
podlaskie |
Echo Katolickie |
10 |
zachodniopomorskie |
Głos Szczeciński |
7 |
podkarpackie |
Nowiny |
6 |
Najczęściej cytowane rozgłośnie radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 2)
Województwo |
Medium |
Liczba cytatów |
pomorskie |
Radio Gdańsk |
97 |
zachodniopomorskie |
Radio Szczecin |
64 |
wielkopolskie |
Radio Merkury |
56 |
dolnośląskie |
Radio Wrocław |
45 |
małopolskie |
Radio Kraków |
37 |
opolskie |
Radio Opole |
27 |
lubuskie |
Radio Zachód |
24 |
lubelskie |
Radio Lublin |
22 |
śląskie |
TVS |
16 |
kujawsko-pomorskie |
TVP Bydgoszcz |
13 |
świętokrzyskie |
Radio Kielce |
11 |
podkarpackie |
Radio Rzeszów |
8 |
warmińsko-mazurskie |
Radio Olsztyn |
8 |
mazowieckie |
Radio Dla Ciebie |
7 |
podlaskie |
Radio Białystok |
7 |
łódzkie |
Radio Łódź |
3 |
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Analizę przeprowadzono na podstawie 61 214 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2012 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których padały nazwy mediów:
- tytułów prasowych,
- portali internetowych,
- stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w pasie, radio bądź w telewizji.
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.