Najbardziej opiniotwórcze media dekady – 10 lat raportu!
Prasa
W rankingu najczęściej cytowanych tytułów prasowych pierwsze miejsce zajęła Rzeczpospolita. Na drugiej pozycji znalazła się Gazeta Wyborcza, na trzeciej – Dziennik Gazeta Prawna.
Wśród najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników do pierwszej piątki zakwalifikowały się wyłącznie tygodniki. Pierwsze miejsce zajął Wprost, drugie Newsweek. Na trzecim miejscu znalazła się Polityka. Natomiast miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media w okresie dziesięciu lat był Forbes.
Telewizja
W kategorii stacje telewizyjne, najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24.
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie RMF FM.
Portale internetowe
Wśród najczęściej cytowanych portali dekady na pierwszych miejscach sklasyfikowano onet.pl, wp.pl i interia.pl.
Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu. Najczęściej cytowanym portalem biznesowym został money.pl, a telewizją – TVN 24 Biznes i Świat.
Media regionalne
W latach 2004-2013 najczęściej cytowanym medium regionalnym było Życie Warszawy. Na drugim miejscu znalazł się Dziennik Polski, a na trzecim Polska Dziennik Zachodni.
Media sportowe
Przegląd Sportowy był w analizowanym czasie najczęściej cytowanym medium sportowym.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Badanie przeprowadzono na podstawie ponad 700 tysięcy przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 stycznia 2004 roku do 31 grudnia 2013 roku. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 784 755 razy (462 760 razy w prasie, 189 239 w telewizji i 132 756 w radio).
Analiza obejmuje ponad 900 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN CNBC, TVN TURBO, POLSAT, Polsat News, TV BIZNES, TV4) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Radio PiN, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:
- prasowych,
- portali internetowych,
- stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, niemal sto stacji radiowych i telewizyjnych oraz polskie zasoby Internetu wraz z social media.