Najbardziej opiniotwórcze media lipca: taśmy, które ruszyły lawinę
Szczegóły lipcowego raportu:
Tematyka
Taśmy, znajomości, kolesiostwo, stanowiska obsadzane według klucza partyjnego – zjawiska te zdominowały lipcowe media, spychając w cień Igrzyska Olimpijskie, wybory władz PZPN oraz rozważania, czy EURO 2012 było sukcesem czy porażką. W pierwszej 15-tce, choć na końcu zestawienia, pojawiła się sprawa Kuby Wojewódzkiego i Michała Figurskiego oraz ich niefortunnego dialogu w Radiu Eska, powróciła też sprawa Smoleńska – głównie w kontekście budowy pomników.
Prasa
Wśród najczęściej cytowanych przekazów prasowych na pierwszej pozycji znalazły się publikacje z Pulsu Biznesu, na drugim miejscu Gazeta Wyborcza, na trzecim Rzeczpospolita.
Tematem powołań na publikacje z Pulsu Biznesu były głównie sprawy związane z aferą taśmową PSL, podobnie wyglądała tematyka publikacji przywoływanych przez inne media za Gazetą Wyborczą. GW zbadała m.in. listę działaczy PO i członków ich rodzin zatrudnionych w różnych instytucjach. Zdecydowana większość publikacji lipcowych dotyczyła kwestii zatrudniania pracowników, zwłaszcza wysokiego szczebla, według klucza partyjnego lub na bazie pokrewieństwa czy znajomości.
Mały wyłom w powyższej tendencji stanowią najczęściej przywoływane artykuły Rzeczpospolitej: cytowane były głównie rankingi przygotowane przez tę gazetę , m.in. zestawienie najlepiej ocenianych samorządów.
Najczęściej cytowane tygodniki to: Newsweek, Polityka i Wprost. Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media, był magazyn Forbes.
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPinfo. TVN24 pozycję lidera zawdzięcza materiałom na tematy sportowe lub ze sportem powiązane, jak sprawa rosyjskich kibiców zatrzymanych w Warszawie podczas EURO 2012. TVN cytowany był z kolei najczęściej w kontekście spraw lokalnych, takich jak prowokacja dziennikarki tej stacji, która zatrudniła się w smażalni ryb.
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia Radia ZET. Powrót na pierwszą pozycję umożliwił sport: często przywoływane przez inne media były komentarze padające na antenie tej stacji w związku z EURO 2012 czy Igrzyskami Olimpijskimi. Na drugim miejscu znalazło się radio RMF FM – za tą radiostacją przytaczano wypowiedzi na temat fali bankructw biur podróży. Podium najczęściej cytowanych radiostacji lipca zamyka TOK FM.
Portale internetowe
Pierwsza piątka najczęściej cytowanych portali internetowych to: sportowefakty.pl, onet.pl, gazeta.pl, tvn24.pl oraz money.pl.
W lipcu na pierwszym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych znalazły się sportowefakty.pl. Popularność portalowi zapewniły Igrzyska Olimpijskie, ale też wcześniejsze rozgrywki siatkarskie i żużlowe.
Media ekonomiczne
Najczęściej powoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu. Najczęściej cytowanym portalem został money.pl, a telewizją – TVN CNBC.
Media regionalne
W lipcu najczęściej cytowanym medium regionalnym była Polska Głos Wielkopolski. Na gazetę powoływano się między innymi w kontekście zdarzeń lokalnych. Kolejne miejsca zajęły Dziennik Polski i Dziennik Wschodni.
Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)
Województwo |
Medium |
Liczba cytatów |
wielkopolskie |
Polska Głos Wielkopolski |
23 |
małopolskie |
Dziennik Polski |
11 |
lubelskie |
Dziennik Wschodni |
7 |
śląskie |
Polska Dziennik Zachodni |
6 |
pomorskie |
Polska Dziennik Bałtycki |
3 |
łódzkie |
Polska Dziennik Łódzki/Dziennik Łódzki |
2 |
mazowieckie |
Życie Warszawy |
2 |
warmińsko-mazurskie |
Gazeta Olsztyńska |
2 |
zachodniopomorskie |
Głos Koszaliński |
2 |
dolnośląskie |
Gazeta Wyborcza Wrocław/Polska Gazeta Wrocławska |
1 |
kujawsko – pomorskie |
Express Bydgoski |
1 |
lubuskie |
Gazeta Lubuska |
1 |
podlaskie |
Tygodnik Grajewski |
1 |
świętokrzyskie |
Echo Dnia |
1 |
opolskie |
– |
– |
podkarpackie |
– |
– |
Najczęściej cytowane rozgłośnie radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 2)
Województwo |
Medium |
Liczba cytatów |
pomorskie |
Radio Gdańsk |
6 |
małopolskie |
Radio Kraków |
5 |
lubuskie |
Radio Gorzów |
3 |
wielkopolskie |
Radio Merkury |
3 |
kujawsko-pomorskie |
TVP Bydgoszcz |
3 |
dolnośląskie |
Radio Wrocław |
2 |
zachodniopomorskie |
Radio Szczecin |
2 |
warmińsko-mazurskie |
TVP Olsztyn |
2 |
mazowieckie |
Dami TV |
1 |
podkarpackie |
TVP Rzeszów |
1 |
podlaskie |
TVP Białystok |
1 |
śląskie |
Telewizja Katowice |
1 |
lubelskie |
– |
– |
łódzkie |
– |
– |
świętokrzyskie |
– |
– |
opolskie |
– |
– |
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.
Analizę przeprowadzono na podstawie 5 214 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 31 lipca 2012 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.