Najbardziej opiniotwórcze media marca 2012 – sprawa tajnych więzień CIA i podwyższony wiek emerytalny
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Szczegóły marcowego raportu:
Tematyka
W marcu media cytowały inne media głównie w kontekście polityki polskiej oraz ekonomii i gospodarki. Wśród indywidualnych tematów wywołujących najszerszą dyskusję w mediach znalazły się: kwestia podwyższenia wieku emerytalnego, sprawa tajnych więzień CIA w Polsce, katastrofa kolejowa pod Szczekocinami i informacje związane z likwidacją Funduszu Kościelnego. W porównaniu z lutym zdecydowanie mniej miejsca poświęcono sprawie Madzi z Sosnowca oraz katastrofie pod Smoleńskiem.
Prasa
Media najczęściej cytowały Gazetę Wyborczą i Rzeczpospolitą. Na kolejnym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych tytułów znalazł się Dziennik Gazeta Prawna.
Gazetę Wyborczą cytowano głównie powołując się na doniesienia w sprawie tajnych więzień CIA w Polsce. Gazeta jako pierwsza poinformowała, że prokuratura postawiła byłemu szefowi Agencji Wywiadu Zbigniewowi Siemiątkowskiemu zarzuty w sprawie domniemanych tajnych więzień CIA, które miały działać na terenie Polski za czasów rządów Leszka Millera.
Najczęściej cytowane tygodniki to: Wprost, Uważam Rze i Newsweek. Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media był Forbes.
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVP2. Za TVN24 najczęściej podawano doniesienia w sprawie katastrofy kolejowej pod Szczekocinami.
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia stacji RMF FM. Na rozgłośnię powoływano się głównie w sprawie katastrofy kolejowej pod Szczekocinami oraz kwestii podwyższenia wieku emerytalnego. Na drugim miejscu wśród najczęściej cytowanych rozgłośni radiowych uplasowało się Radio ZET, a na trzecim – TOK FM.
Portale internetowe
W marcu na pierwszym miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych portali internetowych znalazły się onet.pl i tvn24.pl. Inne media za onet.pl przytaczały najczęściej fragmenty wywiadu z arcybiskupem Michalikiem, w którym poruszana była m.in. kwestia likwidacji Funduszu Kościelnego. Na tvn24.pl powoływano się głównie w związku z katastrofą kolejową pod Szczekocinami. Drugie miejsce w zestawieniu zajęła gazeta.pl, za nią: money.pl.
Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu, portalem biznesowym money.pl, telewizją – TVN CNBC a rozgłośnią radiową – Radio PiN.
Media regionalne
W marcu najczęściej cytowanym medium regionalnym było Radio Opole. Na rozgłośnię powoływano się przytaczając kontrowersyjną wypowiedź szefa NSZZ opolskich policjantów na temat kobiet pracujących w policji. Najwięcej cytowań Radia Opole wyemitowała telewizja TVN24.
Na drugim miejscu wśród najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych sklasyfikowany został Dziennik Polski.
Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)
Województwo |
Medium |
Liczba cytatów |
małopolskie |
Dziennik Polski |
15 |
pomorskie |
Polska Dziennik Bałtycki |
10 |
wielkopolskie |
Polska Głos Wielkopolski |
9 |
śląskie |
Polska Dziennik Zachodni |
8 |
mazowieckie |
Życie Warszawy |
6 |
świętokrzyskie |
Echo Dnia |
4 |
dolnośląskie |
Polska Gazeta Wrocławska |
3 |
łódzkie |
Polska Dziennik Łódzki |
3 |
kujawsko-pomorskie |
Gazeta Pomorska |
2 |
lubelskie |
Polska Kurier Lubelski |
2 |
podlaskie |
Echo Katolickie |
2 |
zachodniopomorskie |
Głos Szczeciński |
2 |
opolskie |
Nowiny Nyskie |
1 |
lubuskie |
– |
– |
podkarpackie |
– |
– |
warmińsko-mazurskie |
– |
– |
Najczęściej cytowane rozgłośnie radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 2)
Województwo |
Medium |
Liczba cytatów |
opolskie |
Radio Opole |
26 |
pomorskie |
Radio Gdańsk |
10 |
zachodniopomorskie |
Radio Szczecin |
5 |
dolnośląskie |
Radio Wrocław |
4 |
kujawsko-pomorskie |
TVP Bydgoszcz |
4 |
lubelskie |
Radio Lublin |
4 |
śląskie |
Radio Katowice |
4 |
wielkopolskie |
Radio Merkury |
4 |
lubuskie |
Radio Zachód |
3 |
małopolskie |
Radio Kraków |
3 |
łódzkie |
Radio Łódź |
1 |
mazowieckie |
Radio Plus Radom / TV Mława |
1 |
podkarpackie |
Radio Rzeszów |
1 |
podlaskie |
Radio Białystok |
1 |
świętokrzyskie |
– |
– |
warmińsko-mazurskie |
– |
– |
Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.
Analizę przeprowadzono na podstawie 5 1084 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 31 marca 2012 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.