Najbardziej opiniotwórcze media stycznia 2021: ranking IMM
Miejsce pierwsze wśród najczęściej cytowanych mediów stycznia 2021 zajął Onet.pl z wynikiem 5 712 powołań. W czołówce uplasowała się również stacja radiowa RMF FM (5 092 wzmianki w innych mediach) oraz telewizja TVN 24, do której odwoływano się 3 658 razy. W rankingu znalazły się ponadto m.in. portal Wp.pl, dziennik Rzeczpospolita, Polsat News, czy Interia.pl – podaje Instytut Monitorowania Mediów.
Duże zainteresowanie mediów wzbudziła informacja podana przez portal Onet.pl dotycząca rezygnacji z pracy 162 ratowników medycznych w Wojewódzkim Pogotowiu Ratunkowym w Katowicach. Na łamach portalu opublikowano również wywiad z immunologiem dr. Pawłem Grzesiowskim, który wypowiadał się o zakwalifikowaniu dodatkowych grup zawodowych na szczepienie przeciwko COVID-19 do tzw. „pierwszej grupy”. Często cytowano ponadto doniesienia dotyczące wyników badania w sprawie niesprawności karabinków „Grot” przeznaczonych dla Wojska Polskiego.
Stacja radiowa RMF FM informowała o pierwszym w roku 2021 poluzowaniu obostrzeń w związku z panującą pandemią COVID-19. Często powoływano się również na omawiane na łamach stacji założenia dotyczące kar dla firm za wznawianie działalności, mimo wprowadzonych zakazów oraz związanych z nimi rekomendacjami Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. Plasująca się na trzecim miejscu w rankingu ogólnym telewizja TVN24 zanotowała jednocześnie wzrost o dwie pozycje w górę w stosunku do grudnia 2020 roku. Na antenie informowano m.in. o grupowych zwolnieniach w spółce Polskie Linie Lotnicze LOT – pracę miałoby stracić nawet 300 osób. Licznie cytowano również wypowiedzi Szymona Hołowni, który udzielił wywiadu dotyczącego kryzysu w założonym przez siebie ruchu Polska 2050.
Aż o pięć miejsc w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosła w rankingu pozycja portalu Interia.pl, cytowanego w styczniu 2 337 razy. Na jego łamach opublikowano wywiad z Prezydentem RP, Andrzejem Dudą, który wypowiadał się o swoich planach dotyczących szczepienia na COVID-19. Na stronie internetowej opublikowano również wypowiedź prezydenta miasta Poznań, Jacka Jaśkowiaka, który odniósł się do krytycznych komentarzy m.in. działaczki społecznej Agnieszki Ziółkowskiej z Lewicy dotyczących jego podejścia do szczepień. Do rankingu zakwalifikowała się również stacja radiowa TOK FM. O otwarciu galerii handlowych wywiadu udzielił stacji wicepremier Jarosław Gowin. Na temat obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa mówiła również wiceszefowa resortu rozwoju, pracy i technologii, Olga Semeniuk.
Wzrost o cztery pozycje w rankingu zanotował również portal internetowy o profilu ekonomiczno – biznesowym Money.pl – w styczniu 2021 roku jako na źródło informacji inne media powoływały się aż 1 990 razy. Na jego łamach informowano m.in. o przewidywanym czasie odmrożenia gospodarki, zmianach w zakresie programu 500+, czy też planach wydobycia bursztynu na terenie przekopu Mierzei Wiślanej.
Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe
W kategorii najczęściej cytowanych tytułów prasowych stycznia 2021 pierwsze miejsce zajął dziennik Rzeczpospolita, na informacje którego inne media powoływały się w styczniu 2021 roku 3 127 razy. Przeprowadzony przez tytuł we współpracy z IBRIS sondaż ukazał, że Polacy, zmęczeni panującymi obostrzeniami, coraz częściej deklarują chęć zaszczepienia się przeciwko COVID-19. Na łamach gazety pojawiły się też doniesienia dotyczące planowanych reform gospodarczych. Miejsce drugie kategorii zajęła natomiast Gazeta Wyborcza (2 045 wzmianek) ze wzrostem jedną pozycję w rankingu. Licznie powoływano się na opublikowaną w dzienniku wypowiedź Tomasza Napiórkowskiego, prezesa Polskiej Federacji Fitness, dotyczącą przygotowywanych przez branżę pozwów sądowych przeciwko Skarbowi Państwa. Miejsce trzecie z wynikiem 1 688 cytowań ze wzrostem o oczko w kategorii plasuje Dziennik Gazeta Prawna. Na jego łamach pojawiły się informacje dotyczące planowanych pozwów szeregu przedsiębiorców, w tym z branży hotelarskiej i handlowej.
Miejsce czwarte z takim samym wzrostem w rankingu zajął Fakt, gdzie były minister zdrowia Bartosz Arłukowicz przyznał, że wraz z żoną zaszczepili się przeciwko koronawirusowi Sars-Cov-2. O siedem pozycji wyżej w stosunku do grudnia 2020 znalazł się natomiast Wprost, licznie cytowany dzięki wypowiedzi ministra zdrowia, Adama Niedzielskiego, który mówił o planowanych ograniczeniach dostępu do różnych usług publicznych dla osób niezaszczepionych. Na łamach magazynu ukazał się również wywiad z Zofią Romaszewską, doradcą etatowym Andrzeja Dudy, dotyczący zmiany na stanowisku doradcy społecznego prezydenta. Aż o 34 pozycje wzrosła natomiast pozycja Perspektyw, które opublikowały 23. ranking wskazujący najlepsze licea i technika w Polsce.
Najbardziej opiniotwórcze stacje telewizyjne
Podium najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych w styczniu 2021 otwiera TVN24, a za nim uplasował się Polsat News, na którego powoływano się 2 374 razy. Redakcja dotarła do informacji, że jedną z osób zaszczepionych poza kolejnością w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym jest aktor Radosław Pazura. Ponadto dużą popularność zyskały doniesienia o planowanym przez Komisję Europejską dodatkowym zakupie szczepionek od firm Pfizer i BioNTech. Trzecia pozycja rankingu to natomiast telewizja TVP Info, cytowana 1 169 razy. Wywiadu udzieliła tam wiceminister rozwoju, pracy i technologii, Olga Semeniuk.
O jedno miejsce wyżej w stosunku do grudnia 2020 uplasował się Polsat, gdzie aktorka Maria Seweryn przyznała, że żałuje zaszczepienia się na COVID-19. Z takim samym wzrostem w rankingu znalazło się również TVP3. Na antenie jego lubelskiego oddziału wypowiadał się minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek, zapowiadając powrót najmłodszych uczniów do szkół. O dwie pozycje wyżej wzrosła natomiast pozycja TV Republika, gdzie redaktor naczelny „Gazety Polskiej” Tomasz Sakiewicz wypowiadał się o nowo powstałym serwisie społecznościowym Albicla.com.
Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe
Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową stycznia 2021 jest RMF FM, cytowana przez inne media 5 092 razy. Miejsce drugie zajęło natomiast Radio Zet (2 060 powołań), a podium ze wzrostem o jedną pozycję w rankingu zamyka TOK FM (841 wzmianek). Na miejscu czwartym, o dwa oczka wyżej stosunku do grudnia 2020 roku, znalazł się Program I Polskiego Radia za sprawą m.in. wypowiedzi ministra finansów Tadeusza Kościńskiego, zachęcającej Polaków do przeniesienia oszczędności do banków. W rankingu ze wzrostami o jedną pozycję znalazły się również dwie rozgłośnie regionalne – Radio Wrocław, gdzie o planowanych szczepieniach wypowiadał się szef KPRM, pełnomocnik rządu ds. programu szczepień Michał Dworczyk, oraz Radio Kraków. Tam na antenie o dostawach niedostosowanych do szczepień igieł wypowiadał się dyrektor szpitala im. Stefana Żeromskiego w Krakowie Jerzy Friediger.
Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe
Czołówka najbardziej opiniotwórczych portali internetowych to kolejno Onet.pl (5 712 powołań), Wp.pl (3 320) oraz Interia.pl (2 337 cytowań w innych mediach). O jedną pozycję wyżej niż w grudniu, na miejscu piątym, znalazła się natomiast witryna Wpoityce.pl. Wywiad z wicepremierem Jarosławem Gowinem dotyczący odmrażania gospodarki przyczynił się natomiast do wzrostu cytowań portalu Businessinsider.pl. Trzy pozycje wyżej niż w grudniu 2020 znalazł się również portal Bankier.pl, za sprawą informacji o wypłatach świadczeń kompensacyjnych osobom doświadczającym niepożądanych skutków szczepionek przeciw COVID-19.
Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki
Pierwsze miejsce kategorii ze wzrostem o cztery pozycje w rankingu zajął Wprost, cytowany przez inne media 758 razy. Za nim uplasował się tygodnik Do Rzeczy, dla którego sondaż dotyczący wyborów parlamentarnych przeprowadził Estymator. Do zestawienia zakwalifikował się również magazyn Sieci, który w styczniu zajął wysokie, trzecie miejsce. Wywiadu udzielił magazynowi Prezydent RP Andrzej Duda.
Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki
Podium kategorii otwierają Perspektywy (612 cytowań). Za nimi znalazły się kolejno magazyn Forbes oraz Press. Ranking zamyka Twój Styl oraz Zwierciadło.
Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – prasa
Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych w kategorii mediów ekonomicznych i biznesowych znalazła się Rzeczpospolita, a za nią Dziennik Gazeta Prawna cytowany w innych mediach 1 688 razy. Pozycję trzecią z wynikiem 415 wzmianek, zajął Puls Biznesu.
Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – portale
Najbardziej opiniotwórczym portalem o profilu ekonomiczno-biznesowym stycznia 2021 jest Money.pl, cytowany łącznie aż 1 990 razy. Na drugim miejscu uplasował się Businssinsider.com.pl, natomiast podium z wynikiem 341 wzmianek zamyka Bankier.pl.
Najbardziej opiniotwórcze media regionalne
Z miejsca drugiego w grudniu 2020, na pozycję na lidera kategorii uplasowało się Radio Wrocław. Z kolei aż o pięć miejsc wyżej w stosunku do ubiegłego miesiąca wzrosła pozycja Dziennika Zachodniego. Na jego łamach o długim związku Jerzego Brzęczka z Marzeną Brzęczek wypowiadała się emerytowana nauczycielka ze szkoły, do której uczęszczał były trener kadry. Miejsce trzecie natomiast ex aequo zajął Głos Wielkopolski, który donosił o samobójstwie księdza w jednej z poznańskich parafii oraz Dziennik Wschodni – oba tytuły w innych mediach cytowane były 106 razy. W rankingu, ze wzrostem o cztery oczka w kategorii znalazło się również Radio Kraków.
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 53 690 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 stycznia 2021 roku.
Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła:
- W przypadku mediów elektronicznych poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. Instytut Monitorowania Mediów (IMM).
- W przypadku mediów tradycyjnych poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów (IMM)”.
Pobierz pliki:
- Informacja_prasowa_-_opiniotwórczemedia_-_styczeń_2021
- Raport_Najbardziej_opiniotworcze_media_w_Polsce_-_styczeń_2021
- Wykresy_graficzne_porownawcze_grudzień_2020-styczeń_2021
- Wykresy_graficzne_styczeń_2021
Kontakt dla mediów:
Sylwia Dobkowska
Kierownik Działu PR & Marketingu
@: sdobkowska@imm.com.pl
kom.: +48 502 422 574