Najbardziej opiniotwórcze media w 2009 roku
Zwycięzcą rocznego rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów została, podobnie jak w latach 2007 i 2008, Rzeczpospolita, cytowana przez inne media 16 221 razy. Na drugim miejscu uplasował się Dziennik Gazeta Prawna z wynikiem 12 985 powołań. Trzecia lokata należy do Gazety Wyborczej, na której publikacje inne media powoływały się 10 571 razy. (Wykres 1)
*) Wynik dla dziennika „Polska” stanowi suma powołań na regionalne mutacje wydawane pod wspólnym tytułem „Polska”: „Polska Dziennik Bałtycki”, „Polska Dziennik Łódzki”, „Polska Dziennik Zachodni”, „Polska Gazeta Krakowska”, „Polska Gazeta Wrocławska”, „Polska Głos Wielkopolski”, „Polska Kurier Lubelski”. Wynik dla "Dziennika Gazety Prawnej" za rok 2009 stanowi sumę powołań na następujące tytuły: "Dziennik Gazeta Prawna", "Dziennik", "Gazeta Prawna"
Tak samo jak w 2008 roku, na czwartym miejscu uplasowała się stacja TVN24, odnotowując 6358 powołań, (4792 cytowań w 2008 roku), która bardzo dobre miejsce w rankingu uzyskała dzięki licznym odniesieniom do poruszanej na antenie tematyce poświęconej działalności policji i przestępczości, polityce polskiej oraz wydarzeniom na świecie. Świetny wynik uzyskała rozgłośnia RMF FM (4105). Stacja ta awansowała o trzy pozycje w stosunku do zestawienia z zeszłego roku i zajęła piąte miejsce. Na antenie RMF FM dziennikarze i reporterzy najczęściej poruszali tematykę związaną z polityką polską, działalnością policji i przestępczością oraz ekonomią, rynkiem i finansami.
Na szóstym miejscu uplasował się dziennik Polska (3821 powołań). W zestawieniu znalazły się również trzy tygodniki opinii – Wprost (2693) zajął 8 miejsce, Newsweek – z wynikiem 2159 powołań – miejsce 9 oraz Polityka, która zajęła miejsce 13 (1840 powołań). Natomiast wśród mediów biznesowych widoczna jest duża przewaga Pulsu Biznesu (2062) nad Parkietem (1384) zajmującymi odpowiednio 11 i 14 miejsce w głównym zestawieniu. W pierwszej piętnastce najczęściej cytowanych mediów znalazł się również jeden portal internetowy. Onet.pl z 2107 powołaniami zajął 10 miejsce (awans o 2 miejsca w stosunku do roku 2008). (Wykres 2)
W 2009 roku media najbardziej zainteresowane były: polityką polską, ekonomią, rynkiem, finansami oraz rankingami i sondażami. Spośród spraw bieżących najwyżej w klasyfikacji tematów powołań znalazły się: afera hazardowa, sprawa prywatyzacji polskich stoczni, wybory do Europarlamentu, kryzys ekonomiczny, działalność służb specjalnych, kontrowersje wokół polityka Platformy Obywatelskiej Janusza Palikota, sprawa podsłuchiwania dziennikarzy przez ABW, zbliżające się wybory prezydenckie, śledztwo w sprawie porwania i zabójstwa Krzysztofa Olewnika, działalność IPN, nieporozumienia w koalicji PO-PSL, zabójstwo polskiego inżyniera w Pakistanie, kłopoty byłego ministra sprawiedliwości Andrzeja Czumy, epidemia świńskiej grypy, sprawa szantażu senatora PO Krzysztofa Piesiewicza, tragedia w kopalni "Wujek", przygotowania do Euro 2012, kandydatury do NATO, obchody rocznicy wydarzeń 4 czerwca, afera sopocka, sprawa Alicji Tysiąc oraz aresztowanie Romana Polańskiego.
Od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 roku na potrzeby raportu, Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 99 876 przekazów mediowych (artykułów prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 105 241 razy (68 985 razy w prasie, 22 211 w telewizji i 14 045 w radiu). Analiza obejmuje tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów.
W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest ponad 900 tytułów prasowych oraz wybrane programy telewizyjne i radiowe. Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 85 stacji telewizyjnych i radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej 91 firm monitorujących media z 41 krajów. Od 2002 r. IMM wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu.