Najbardziej opiniotwórcze media w grudniu: trotyl powrócił

Tematyka
Najczęściej cytowane informacje dotyczyły polskiej polityki. Na drugim miejscu znalazły się doniesienia na temat katastrofy smoleńskiej, na trzecim kwestie ekonomiczne.
 

Prasa
Media najczęściej cytowały Rzeczpospolitą. Na drugim miejscu znalazła się Gazeta Wyborcza, na trzecim Dziennik Gazeta Prawna.
W grudniu w cytowaniach Rzeczpospolitej powróciły odwołania do październikowego artykułu na temat trotylu we wraku Tupolewa.
Gazeta Wyborcza najczęściej cytowana była w kontekście zdarzeń z polskiej sceny politycznej. Media – głównie stacje radiowe – powoływały się na informacje Gazety dotyczące wejścia do rządu Janusza Piechocińskiego, nowego szefa PSL.
Wiodącym tematem odwołań do publikacji Dziennika Gazety Prawnej były autostrady, drogi i transport – a konkretnie kwestia opłat za użytkowanie polskich autostrad.

 
 

Wśród najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników znalazły się: Wprost, Gazeta Polska i Newsweek. Gazeta Polska wysoką pozycję zawdzięcza wywiadowi z Jarosławem Kaczyńskim na temat jego losów w stanie wojennym. Z kolei miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media był Forbes.


 

 

Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPinfo. Wysoka cytowalność TVN24 wiąże się przede wszystkim z materiałami na temat katastrofy smoleńskiej, w różnym ujęciu  – to na antenie tej stacji Adam Szejnfeld komentował wymianę zdań Marty Kaczyńskiej i Andrzeja Halickiego, zaś Edmund Klich omawiał sprawę mikrowybuchów na pokładzie Tu–154M.

Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia RMF FM, pozostającymi w związku z informacjami  z polskiej sceny politycznej oraz dotyczącymi szerokorozumianych służb specjalnych – głównie dzięki rozmowie z agentem Tomkiem – Tomaszem Kaczmarkiem. Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET – tu dominującym tematem była polityka polska. Na trzecim miejscu najczęściej cytowanych radiostacji uplasowało się TOK FM – interesujące dla innych mediów były informacje dotyczące katastrofy smoleńskiej.
 

Portale internetowe
Najczęściej cytowanym w listopadzie portalem internetowym była gazeta.pl, za nią zaś uplasowały się onet.pl i sportowefakty.pl. Gazeta.pl była źródłem powołań dla innych mediów głównie w związku z publikacją artykułów na temat agenta Tomka.

 

Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu. Najczęściej cytowanym portalem został money.pl, a telewizją – TVN CNBC.
 

Media regionalne
W grudniu po raz kolejny najczęściej cytowanym medium regionalnym był Dziennik Polski. Na gazetę powoływano się najczęściej w kontekście funkcjonowania służby zdrowia. Kolejne miejsca zajęły Polska Gazeta Wrocławska i Radio Kraków.

Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)

Województwo

Medium

Liczba cytatów

małopolskie

Dziennik Polski

54

dolnośląskie

Polska Gazeta Wrocławska

19

wielkopolskie

Polska Głos Wielkopolski

6

lubelskie

Polska Kurier Lubelski

6

mazowieckie

Życie Warszawy

5

łódzkie

Polska Dziennik Łódzki

4

śląskie

Polska Dziennik Zachodni

3

pomorskie

Gazeta Wyborcza Trójmiasto,

Polska Dziennik Bałtycki

3

kujawsko-pomorskie

Gazeta Pomorska

2

warmińsko-mazurskie

Gazeta Olsztyńska

2

opolskie

Nowa Trybuna Opolska

2

podlaskie

Echo Katolickie

2

podkarpackie

Nasz Dom Rzeszów, Nowiny

1

lubuskie

świętokrzyskie

zachodniopomorskie


Najczęściej cytowane rozgłośnie radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 2)

Województwo

Medium

Liczba cytatów

małopolskie

Radio Kraków

10

wielkopolskie

Radio Merkury

7

zachodniopomorskie

Radio Szczecin

6

lubelskie

Radio Lublin

5

pomorskie

Radio Gdańsk

4

kujawsko – pomorskie

TVP Bydgoszcz

4

podkarpackie

PR Rzeszów

3

lubuskie

Radio Zielona Góra

2

śląskie

Radio Katowice, TVS

2

podlaskie

Radio Białystok

2

dolnośląskie

Radio Wrocław

1

warmińsko – mazurskie

Radio Olsztyn, Radio UWM FM

1

łódzkie

Radio Łódź

1

mazowieckie

Radio RDN

1

świętokrzyskie

Radio Kielce

1

opolskie



Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.

Analizę przeprowadzono na podstawie 4 238 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 31 grudnia 2012 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których padały nazwy mediów:
•    tytułów prasowych,
•    portali internetowych,
•    stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. 

UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w pasie, radio bądź w telewizji.

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów
monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.