Najbardziej opiniotwórcze media w kwietniu 2006 roku

W kwietniu analizę przeprowadzono na podstawie 4530 wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych z okresu 1-30 kwietnia 2006 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 5654 razy (2185 razy w prasie, 2222 w telewizji i 1247 w radiu). Kwietniowym liderem została Gazeta Wyborcza, która już trzeci miesiąc z rzędu zajmuje pierwszą pozycję w rankingu cytowań. W kwietniu Gazeta była cytowana 1258 razy, dzięki czemu wyprzedziła Rzeczpospolitą różnicą ponad 300 publikacji. Wysoką pozycję Wyborczej zapewniły m.in. powołania w kontekście przeglądów prasy, polityki polskiej, rankingów i sondaży, ekonomii i afery związanej ze zbiórką Radia Maryja na Stocznię Gdańską (zainwestowanie na giełdzie świadectw udziałowych NFI, przekazanych przez słuchaczy RM na ratowanie Stoczni Gdańskiej i utrata tych środków). 

Na czwartej pozycji znalazł się debiutujący w rankingu Dziennik (348 materiałów). Nowa gazeta zajęła wysokie miejsce w rankingu pomimo tego, że ukazywała się dopiero od 18 kwietnia. Dziennik zawdzięcza swoją pozycję m.in. szeroko opisywanej aferze związanej z Pawłem Piskorskim. W rankingu mediów najczęściej cytowanych poza przeglądami prasy również zwyciężyła Gazeta Wyborcza.

Radio Maryja awansowało na pierwsze miejsce wśród stacji radiowych, wyprzedzając Radio ZET 36 publikacjami. Cytaty z programów toruńskiej rozgłości pojawiały się najczęściej w materiałach komentujących kontrowersyjny felieton Stanisława Michalkiewicza oskarżany o antysemityzm, a także w kontekście polityki polskiej. W czołówce najczęściej cytowanych stacji telewizyjnych znów nastąpiła zmiana – liderem został TVN24, detronizując TVN. Trzecie miejsce wśród stacji telewizyjnych należy do TVP1. Natomiast wśród portali internetowych zwyciężył Onet.pl, za którym uplasował się portal Gazeta.pl. Żadna ze stacji telewizyjnych ani żaden portal interentowy nie znalazł się jednak w pierwszej piętnastce zestawienia.

W kwietniu media podejmowały m.in. następujące tematy: zbiórka Radia Maryja i zakup świadectw NFI, felieton S. Michalkiewicza wyemitowany w Radiu Maryja, kontrowersje wokół działań Samoobrony (np. nielegalne finansowanie, niejasne okoliczności powstania) oraz afera związana z Pawłem Piskorskim. Najczęstszym tematem powołań były wzmianki w przeglądach mediów oraz polityka polska.

Newsweek po raz kolejny został najczęściej cytowanym tygodnikiem ogólnopolskim. Na drugim miejscu – ex aequo – znajdują się Wprost i Polityka. Wśród tabloidów prowadzi Fakt, wygrywając z Super Expressem różnicą 26 powołań.

85% powołań dotyczyło mediów ogólnopolskich, a pozostałe 15% – lokalnych. Najwięcej cytatów z mediów lokalnych pochodziło z województwa mazowieckiego, gdzie liderem ponownie zostało Życie Warszawy.

W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest ok. 700 tytułów prasowych, stacje telewizyjne oraz wybrane programy rozgłośni radiowych.

Raport kwietniowy w wersji podstawowej jest dostępny na stronie Instytutu Monitorowania Mediów: http://www.instytut.com.pl/raporty.