Najbardziej opiniotwórcze media w lutym 2006 roku

W lutym analizę przeprowadzono na podstawie 4915 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1-28 lutego 2006 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 5900 razy (2567 razy w prasie, 2236 w telewizji i 1097 w radiu). 

Najwięcej powołań dotyczyło Gazety Wyborczej, na którą powoływano się 1357 razy. W ten sposób Wyborcza wyprzedziła Rezczpospolitą różnicą 310 publikacji. Na trzeciej pozycji pozostaje Życie Warszawy (433). Natomiast na czwartej lokacie nastąpiła kolejna zmiana – w lutym znalazł się na niej Puls Biznesu ze 194 materiałami. Na piąte miejsce awansował Fakt.W rankingu mediów najczęściej cytowanych poza przeglądami prasy również zwyciężyła Gazeta Wyborcza.

Wśród stacji radiowych prowadzi Radio ZET, które było powoływane najczęściej w kontekście polityki polskiej i spraw sądowych. Drugie miejsce wśród radiostacji zajął Program 3 Polskiego Radia. Liderem wśród stacji telewizyjnych pozostał TVN24, wiceliderem – TVN. Trzecie miejsce wśród stacji telewizyjnych należy do TV Trwam. 

Zmiany na szczycie nastąpiły w rankingu najczęściej przywoływanych portali internetowych – na pierwsze miejsce powrócił Onet.pl, wyprzedzając portal Interia.pl. Żadna z informacyjnych stron internetowych nie trafiła jednak do pierwszej piętnastki najchętniej cytowanych mediów.

Lutowe cytowania informowały m.in. o: tragedii w Katowicach, gdzie pod zawalonym dachem hali targowej zginęło prawie 70 osób; sprawie rzekomego szukania „kwitów” przez ministra Z. Wassermana oraz innych sprawach z jego udziałem, procesie beatyfikacyjnego Jana Pawła II i lustracji. Najczęstszym tematem powołań były tradycyjnie wzmianki w przeglądach mediów oraz polityka polska.

Na pierwsze miejsce wśród najczęściej cytowanych tygodników ogólnopolskich awansował w lutym tygodnik Newsweek. Drugi jest Wprost, a trzecia Polityka. Wśród tabloidów prowadzi Fakt, wygrywając z Super Expressem różnicą 22 powołań.

85 proc. powołań dotyczyło mediów ogólnopolskich, a pozostałe 15 proc. – lokalnych. Najwięcej cytatów z mediów lokalnych pochodziło z województwa mazowieckiego, gdzie liderem ponownie zostało Życie Warszawy.

W każdym miesiącu Instytut Monitorowania Mediów analizuje wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe, których autorzy powołują się na doniesienia innych mediów. Badaniu poddawanych jest ok. 500 tytułów prasowych, 8 stacji telewizyjnych oraz wybrane programy 9 rozgłośni radiowych. 

Raport styczniowy w wersji podstawowej jest dostępny na stronie Instytutu Monitorowania Mediów: http://www.instytut.com.pl/raporty.