Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce – lipiec 2020
Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów w rankingu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” za lipiec 2020 najczęściej cytowane media przez inne redakcje to: Onet.pl, TVN24, Rzeczpospolita, RMF FM i Dziennik Gazeta Prawna. Wzrosła znacząco także liczba cytowań Programu I Polskiego Radia, dziennika Fakt oraz portalu Wpolityce.pl.
Podium rankingu ogólnego, zawierającego piętnaście najczęściej cytowanych mediów lipca otwiera redakcja Onet.pl z wynikiem ponad 5,2 tys. cytowań i prawie dwunastoprocentowym wzrostem liczby cytowań w stosunku do czerwca 2020. Na miejscu drugim uplasowała się stacja TVN24, a za nią Rzeczpospolita, której pozycja w stosunku do ubiegłego miesiąca wzrosła o dwa miejsca za sprawą m.in. doniesień o podwyżkach obejmujących pracowników Kancelarii Prezydenta oraz wywiadzie, którego tytułowi udzielił minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro. O trzy pozycje w stosunku do czerwca 2020 wzrosła też pozycja Dziennika Gazety Prawnej, m.in. w wyniku publikacji informacji dotyczących projektu ustawy dzielącej województwo mazowieckie. Na miejscu ósmym znalazł się natomiast Fakt, który pisał m.in. o tematach poruszanych na spotkaniach wyborczych kandydatów na urząd Prezydenta RP. W lipcu w rankingu z wysokimi wzrostami cytowań występuje również portal Wpolityce.pl, który przedstawiał wyniki zleconego przez siebie sondażu przedwyborczego oraz Program I Polskiego Radia, w którym wywiadu udzielił prezes Prawa i Sprawiedliwości, Jarosław Kaczyński. O jedną pozycję w stosunku do czerwca 2020 wzrosła również pozycja portalu Interia.pl.
Najbardziej opiniotwórcze stacje telewizyjne
Tytuł najbardziej opiniotwórczej stacji telewizyjnej w lipcu zajmuje TVN24 z wynikiem ponad 3,2 tys. cytowań. Na miejscu drugim znalazł się Polsat News, a za nim TVN, które wzrosło o jedną pozycję w rankingu, osiągając wynik ponad 1,4 tys. wzmianek. O dwie pozycje w stosunku do czerwca br. podniosła się w rankingu Telewizja Trwam, w której komentarza dotyczącego wyborów prezydenckich udzielił Jarosław Kaczyński. Na miejscu ósmym ze wzrostem o trzy pozycje w kategorii znalazła się stacja Polsat Sport, która relacjonowała przebieg finału Pucharu Polski, rozmawiając między innymi ze Zbigniewem Bońkiem, prezesem PZPN. Ze 125 cytowaniami w rankingu znalazła się również TV Republika, w której Antoni Macierewicz komentował sprawę katastrofy smoleńskiej.
Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe
W lipcu najczęściej powoływano się na stację RMF FM, którą cytowano ponad 3,1 tys. razy. Na miejscu drugim, ze wzrostem o dwie pozycje w stosunku do ubiegłego miesiąca, znalazł się Program I Polskiego Radia, w którym prezes Prawa i Sprawiedliwości komentował wyniki wyborów prezydenckich. Czołówkę zamyka natomiast Radio Zet cytowane 787 razy. Duży wzrost cytowań zanotowano również w przypadku Programu 3 Polskiego Radia, w którym mówiono między innymi o przygotowaniach Rządu do drugiej fali epidemii koronawirusa w Polsce. Na miejscu dziewiątym, ze wzrostem o jedną pozycję w rankingu, znalazło się Radio Poznań, które cytowano często m.in. w wyniku wypowiedzi dyrektorki zoo w Poznaniu Ewy Zgrabczyńskiej, komentującej sprawę pumy Nubii.
Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe
W zestawieniu najczęściej cytowanych portali internetowych na podium znalazł się Onet.pl, do którego w lipcu inne media nawiązywały ponad 5,2 tys. razy. Za nim w czołówce znalazła się witryna Wp.pl, a ze wzrostem o dwie pozycje w stosunku do maja miejsce trzecie zajął tytuł Wpolityce.pl cytowany ponad 1 tys. razy. Wzrosła również liczba cytowań portalu Wirtualnemedia.pl, w którym informowano o zmianach wśród prowadzących „Fakty” na antenie TVN oraz Plejada.pl, na której łamach przedstawiano zmiany w obsadzie serialu „BrzydUla” mającego niebawem powrócić na ekrany telewizorów.
Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe
Podium kategorii w lipcu otwiera tytuł Rzeczpospolita, cytowany ponad 3,2 tys. razy. Na miejscu drugim, ze wzrostem o jedną pozycję w rankingu, znalazł się Dziennik Gazeta Prawna z wynikiem ponad 2,4 tys. cytowań, za nim natomiast uplasował się Fakt, osiągając ponad 1,8 tys. wzmianek w mediach.
Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki
Miejsce pierwsze kategorii zajął tytuł Do Rzeczy, cytowany w lipcu 411 razy. Na drugim miejscu natomiast znalazła się Gazeta Polska, której pozycja w rankingu wzrosła aż o pięć miejsc w stosunku do maja br. – na łamach tygodnika wypowiadał się między innymi prezydent Andrzej Duda, analizowano również rozbieżne wyniki sondaży przedwyborczych. Czołówkę tej kategorii, z wynikiem 205 cytowań zamyka tygodnik Wprost, który od kwietnia 2020 jest wydawany wyłącznie elektronicznie.
Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki
Najczęściej cytowanym – 547 razy – tytułem kategorii w lipcu był miesięcznik edukacyjny dla młodzieży Perspektywy, który przedstawił swój najnowszy Ranking Szkół Wyższych 2020. Na kolejnych miejscach podium znalazły się magazyny Forbes oraz Press. Do rankingu zaklasyfikował się również kobiecy magazyn Elle, w przypadku którego redaktorzy odnosili się do wywiadu z aktorem Piotrem Stramowskim.
Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – portale
W rankingu mediów o profilu biznesowym i ekonomicznym obejmującym portale internetowe na miejscu pierwszym znalazł się Money.pl, cytowany w lipcu 794 razy. Drugim najczęściej cytowanym medium tej kategorii okazał się Businessinsider.pl, natomiast podium z wynikiem 257 wzmianek zamyka Bankier.pl.
Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – prasa
W kategorii najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomicznym i biznesowym na pierwszym miejscu znalazła się Rzeczpospolita, cytowana w lipcu ponad 3,2 tys. razy. Za nią, na miejscu drugim uplasował się Dziennik Gazeta Prawna, a podium zamyka Puls Biznesu, który cytowany był 334 razy.
Najbardziej opiniotwórcze media regionalne
W rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych lipca na pierwszym miejscu, ze wzrostem o dwie pozycje w rankingu, znalazło się Radio Poznań, cytowane 128 razy. Tuż za nim uplasowało się Radio Kraków, natomiast miejsce trzecie ze wzrostem o jedną pozycję zajęła Gazeta Krakowska, informująca o decyzji piłkarza Pawła Brożka dotyczącej zakończenia kariery sportowej. Podobny wzrost zanotowała również Gazeta Wrocławska, na której łamach informowano między innymi o problemach organizacyjnych związanych z wiecem Andrzeja Dudy we Wrocławiu.
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 47 602 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 lipca 2020 roku.
Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła:
- W przypadku mediów elektronicznych – poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. „Instytut Monitorowania Mediów”.
- W przypadku mediów tradycyjnych – poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów”.
Pobierz pliki:
Informacja_prasowa_-_Najbardziej_opiniotworcze_media_w_Polsce_-_lipiec_2020
Wykresy_graficzne_porownawcze_LIPIEC-CZERWIEC_2020
Metodologia_badania_IMM_-_Najbardziej_opiniotworcze_media_w_Polsce.pdf
Kontakt dla mediów: