Najczęściej cytowane media marca: Wprost postawił na sprawy Kościoła
Prasa
Media najczęściej cytowały w marcu Rzeczpospolitą. Na drugim miejscu znalazła się Gazeta Wyborcza, na trzecim tygodnik Wprost.
Informacje opublikowane w Rzeczpospolitej cieszyły się dużym zainteresowaniem innych mediów, przede wszystkim wtedy, gdy dotyczyły ekonomii i finansów, następnie prawa i ustawodawstwa oraz polityki.
Drugie miejsce Gazeta Wyborcza zawdzięcza publikacjom na temat polityki oraz wejścia Polski do strefy euro.
Wiodącym tematem powołań na publikacje tygodnika Wprost były sprawy Kościoła. Sensację wywołał artykuł na temat abp. Sławoja Leszka Głodzia.
Wśród najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników czołówkę stanowią: Wprost, Newsweek i Polityka. Z kolei miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media był Forbes.
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVP2. Stacja TVN24 najczęściej cytowana była w kontekście zdarzeń politycznych, choć sporo materiałów przy których powoływano się na tę stację dotyczyło polskiej wyprawy na Broad Peak. Drugie miejsce telewizji TVN zapewniła afera mięsna – sprawa nieświeżego mięsa, które z zakładów Viola trafiało do wojska. TVP2 cytowana była głównie w kontekście sztuki, kultury i życia celebrytów.
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia RMF FM, na drugim miejscu znalazły się ex aequo Radio ZET i TOK FM – wszystkie te rozgłośnie cytowane były w związku z wydarzeniami politycznymi.
Portale internetowe
Najczęściej cytowanym w styczniu portalem internetowym była gazeta.pl, za nią zaś uplasowały się ex aequo portale onet.pl i wpolityce.pl. Gazeta.pl była interesującym źródłem informacji dla innych mediów głównie w związku ze strzelaniną w Gdańsku i innymi wydarzeniami lokalnymi.
Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu. Najczęściej cytowanym portalem został money.pl, rozgłośnią – Radio PIN, a telewizją – TVN CNBC.
Media regionalne
W marcu bezkonkurencyjnym pod względem liczby cytowań medium regionalnym był Dziennik Polski. Siłą gazety były doniesienia lokalne i publikacje związane ze służbą zdrowia. Kolejne miejsca zajęły Polska Dziennik Bałtycki i Radio Kraków.
Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)
Województwo |
Medium |
Liczba cytatów |
małopolskie |
Dziennik Polski |
46 |
pomorskie |
Polska Dziennik Bałtycki |
14 |
dolnośląskie |
Polska Gazeta Wrocławska |
9 |
kujawsko-pomorskie |
Gazeta Pomorska |
9 |
łódzkie |
Polska Dziennik Łódzki |
8 |
wielkopolskie |
Polska Głos Wielkopolski |
6 |
lubelskie |
Dziennik Wschodni |
4 |
śląskie |
Polska Dziennik Zachodni |
3 |
mazowieckie |
Życie Warszawy |
2 |
podlaskie |
Gazeta Współczesna |
2 |
warmińsko-mazurskie |
Gazeta Olsztyńska |
2 |
lubuskie |
Łącznik Zielonogórski |
1 |
świętokrzyskie |
Echo Dnia, Gazeta Wyborcza Kielce |
1 |
zachodniopomorskie |
Głos Szczeciński, Gazeta Wyborcza Szczecin |
1 |
opolskie |
– |
– |
podkarpackie |
– |
– |
Najczęściej cytowane rozgłośnie radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 2)
Województwo |
Medium |
Liczba cytatów |
małopolskie |
Radio Kraków |
11 |
wielkopolskie |
Radio Merkury |
7 |
pomorskie |
Radio Gdańsk |
6 |
zachodniopomorskie |
Radio Szczecin |
5 |
lubelskie |
Radio Lublin |
3 |
lubuskie |
Radio Zielona Góra |
3 |
mazowieckie |
Radio Dla Ciebie |
3 |
dolnośląskie |
Radio Lubin, Radio Wrocław |
2 |
warmińsko-mazurskie |
Radio Olsztyn |
2 |
kujawsko-pomorskie |
Radio PIK |
1 |
łódzkie |
Nasze Radio |
1 |
opolskie |
Radio Plus, Radio Opole |
1 |
podlaskie |
– |
– |
śląskie |
– |
– |
świętokrzyskie |
– |
– |
podkarpackie |
– |
– |
Tematyka
Najczęściej cytowane informacje dotyczyły polskiej polityki. Na drugim miejscu znalazły się powołania dotyczące Kościoła, na trzecim kwestie ekonomiczne.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.
Analizę przeprowadzono na podstawie 4 580 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 31 marca 2013 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Maryja, RDC).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których padały nazwy mediów:
• tytułów prasowych,
• portali internetowych,
• stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.