Oburzone na ulicach, komentarze w sieci, czyli manify 2012

Najczęściej opisywana i komentowana w internecie była manifa warszawska – prawie 550 publikacji od 8 do 12 marca. Na drugim miejscu znalazła się demonstracja krakowska, na trzecim poznańska – obie doczekały się około 180 wzmianek w internecie. Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez Instytut Monitorowania Mediów, o każdej manifie media pisały nieco inaczej – tylko pozornie były to zdarzenia bardzo do siebie podobne.

Warszawska matka wszystkich manif   
W tym roku warszawianki demonstrowały już po raz trzynasty, warszawska manifa była też najliczniejszą. Stołeczne feministki zdominowały media już 8 marca – odbyła się wtedy przedmanifowa konferencja prasowa, na którą organizatorki przyszły w strojach księży z hasłem „Szata czyni cuda”. O tej inicjatywie napisano w internecie prawie 30 razy. Nie wszystkie materiały miały jednak charakter informacyjny – pod artykułami przeczytać można komentarze internautów: „Chciały być zabawne i kontrowersyjne, a wyszło jak zawsze – żałośnie. I czemu feministki są takie brzydkie?” oraz „Jeżeli manifa ma być traktowana poważnie, to nie powinna robić takiego głupiego performance’u”. Nie brakowało jednak głosów poparcia. W kontekście warszawskiego marszu najczęściej wspominano też o zmianach w organizacji ruchu – przekazy internetowe ostrzegały przed utrudnieniami ponad 20 razy.

Inne miasta nie były gorsze   
W Kielcach odbyła się druga świętokrzyska manifa. Wzięło w niej udział 50 osób, na czele z europosłanką Joanną Senyszyn. Na temat kieleckiej manify pojawiło się prawie 60 przekazów. Co ciekawe, niemal wszystkie z ponad 30 publikacji, w których informowano, iż feministki protestowały przeciwko mobbingowi, odnosiło się do postulatów przedstawionych właśnie w Kielcach. Problemy kobiet pracujących stały się też przewodnim motywem manify w Toruniu: demonstracja odbyła się pod hasłem: „Matka Polka pracująca”. Trójmiejska manifa odbyła się pierwszy raz w Gdyni i opisana została w ponad 140 materiałach. Myślą przewodnią demonstracji było: „My też jesteśmy oburzone”. W Gdyni i Szczecinie konieczne były zmiany trasy przemarszu w związku z legalnymi kontrmanifestacjami, które odbywały się w tym samym czasie. Wrocławską manifę zdominowały hasła krytykujące władze miejskie, przede wszystkim „Dutkiewicz, oddaj nasze 900 mln” – odnoszące się do inwestycji w stadion. O demonstracji napisano ok. 140 razy. Chętnie opisywana manifa krakowska porównywana była przez prawicowych publicystów z marszem w obronie TV Trwam, który odbył się kilka dni wcześniej.



Manify i wydarzenia okołomanifowe
O trzeciej olsztyńskiej manifie napisano ponad 160 razy, o łódzkiej wspomniano w ponad 120 materiałach. Te dwie demonstracje zasługują jednak na uwagę, ponieważ odbyły się tam spotkania okołomanifowe, który wywołały szczególne zainteresowanie internautów. W Łodzi była to prezentacja erotycznych gadżetów zorganizowana przez kolektyw Pussy Project. W Olsztynie odbyły się „warsztaty cipkowe”, o których informowały przede wszystkich prawicowe portale internetowe, podkreślając w ten sposób opinię, że tegoroczne manify opierają się na „jaskiniowym antyklerykalizmie”(m.in. fronda.pl, wpolityce.pl, rodzinakatolicka.pl). W przeciwieństwie do pozostałych, w Poznaniu manifa odbyła się już w czwartek 8 marca. Co istotne, zorganizowana została przez Amnesty Internetional  i skoncentrowana była na problemie przemocy wobec kobiet. O poznańskiej demonstracji napisano prawie 180 razy.

A co na sztandarach?
Rozdzielenie państwa i Kościoła – to najczęściej przywoływany w internecie postulat manifestantek. Niemal 700 razy napisano, że feministki walczyły w tym roku o świeckie państwo. Drugim najczęściej przywoływanym wątkiem są żłobki i przedszkola, których zdaniem demonstrujących jest zbyt mało. Na ten temat pojawiło się prawie 450 publikacji. Trzecim najbardziej medialnym tematem haseł było Euro 2012 – w opinii manifestantek jest to jednorazowa impreza niepotrzebnie i niesprawiedliwie pochłaniająca ogromne środki z budżetu państwa. Napisano na ten temat ok. 415 materiałów. Niewiele mniej odnosiło się do problemu przemocy wobec kobiet.



W internecie spokój
Wszystkie tegoroczne manify zostały zapowiedziane w publikacjach internetowych, także ich przebieg zrelacjonowano w wielu artykułach: typowo informacyjnych oraz wyraźnie stronniczych. Zgodnie z prawidłami internetu, publikacje te były komentowane przez internautów, jednak trudno mówić o jakichś szczególnych dyskusjach czy poruszeniu w social media w związku z manifami – zaznacza Nina Olszewska z Instytutu Monitorowania Mediów.
W internecie można było znaleźć komentarze tej treści: „Manifa to mega-wstyd w oczach wszystkich tych, którym problemy Polek leżą na sercu” , „normalne ladne dziewcznyczy nie chodza na cos takiego”, „Bez opamiętania i z przyzwoleniem na patologiczny obraz społeczeństwa, bez tradycyjnej rodziny i wartości, rychło czeka nas samozagłada. Trzeba przerwać taniec Idiotów i powrócić do normalności i świadomości zbudowanej na wartościach rozwoju społecznego. Durnota ma swoje granice”, jednak te wypowiedzi są równoważone wypowiedziami wspierającymi feministki czy chwalącymi poszczególne postulaty. Można zaryzykować stwierdzenie, że pokojowy charakter manif, także spokojne kontrmanifestacje, przełożyły się na nastroje w sieci – dodaje Olszewska.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów” lub „Kompas Social Media”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka analiz przekazów mediowych IMM.

O badaniu:
Analizę wykonano na podstawie 1 880 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania. Raport obejmuje okres od 8 do 12 marca 2012 r.

O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.

O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40  krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.

 

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg