Odstrzał dzików pod ostrzałem mediów

Ostatnie informacje dotyczące odstrzału 210 tys. dzików odbiły się szerokim echem w mediach. Spowodowany przez groźbę ASF (Afrykański Pomór Świń) planowany odstrzał budzi duże emocje. Zarówno na portalach jak i w social mediach toczą się batalie dotyczące słuszności tego pomysłu, podpisywane są petycje mające dziki ochronić, a 9 stycznia został zorganizowany w tym celu protest pod Sejmem. IMM przyjrzał się tej gorącej dyskusji.

 

W pierwszych dziesięciu dniach 2019 roku na temat dzików w polskim Internecie pojawiło się ponad 19 tysięcy wzmianek – zarówno potępiających jak i broniących pomysłu odstrzału dzików autorstwa Ministerstwa Środowiska. 14 stycznia wzmianek było już ponad 31 tysięcy, co może mieć związek z publikacjami dotyczącymi polowań, które miały miejsce w czasie weekendu.

 

Jak wynika z monitoringu internetu i social media Instytutu Monitorowania Mediów, najwięcej wzmianek pojawiło się na Twitterze, bo łącznie aż ponad 18 tysięcy (56 proc. całości). Ponad 8 tysięcy postów oraz komentarzy zmonitorowano na Facebooku (prawie 26 proc. wszystkich wzmianek). Z kolei na portalach zamieszczono ponad 3 tysiące (ponad 10proc.) publikacji na ten temat. Pozostałe wzmianki pojawiały się na instagramie, youtubie oraz blogach.

 

Wielka Dyskusja

 

Zdecydowana większość wypowiedzi zamieszczanych na portalach oraz w social mediach ma wydźwięk negatywny dla pomysłu Ministerstwa. Blogerzy, ekolodzy, internauci, dziennikarze oraz politycy przerzucają się argumentami: zarówno tymi emocjonalnymi, jak i mającymi przedstawić problem w sposób merytoryczny.

 

„12 stycznia rusza w Polsce prawdziwa rzeź niewinnych stworzeń, mająca na celu likwidację populacji dzika w naszym kraju.”- to zdanie pojawia się najczęściej w większości wypowiedzi w social mediach, zarówno w postach znawców tematu, jak i zwykłych ludzi zaniepokojonych losem zwierząt.

 

Materiały umieszczane na portalach mają wydźwięk mniej emocjonalny, ale wciąż negatywny w kontekście pomysłu Ministerstwa. W artykule na onet.pl zostają poruszone względy ekologiczne „Wybicie dzików oznacza, że będzie mniej pożywienia dla drapieżników takich jak wilki. Dzik to obok sarny i jelenia podstawa bazy pokarmowej wilka. Oznacza to, że wilki będą polować w większym stopniu na sarny i jelenie i znowu pojawią się głosy, że saren czy jeleni ubywa. I co wtedy?”. Z kolei m.in. we Wprost można było znaleźć apel grupy naukowców o zaniechanie tego pomysłu.

 

W związku z zaistniałą sytuację rozgorzała też dyskusja na temat wynagrodzeń myśliwych – w radiu Zet padła kwota: „Jest to 650 zł za lochę powyżej 30 kg, jeżeli mówimy o odstrzale sanitarnym w całym kraju, a jeżeli mówimy o polowaniach, to tylko w strefach ASF ustanowionych przez Komisję Europejską”.

 

Gwiazdy na straży dzików

 

Nieobojętni na los dzików okazali się również celebryci, którzy zabrali głos w sprawie planowanego odstrzału. Anja Rubik Michał Piróg oraz Kinga Rusin nawoływali na Instagramie do podpisywania petycji sprzeciwiającej się odstrzałowi dzików.

 

 

Michał Piróg także wyraził zdecydowany sprzeciw: „POWIEDZMY STANOWCZE NIE !!!! Jesteśmy jedynym gatunkiem który dla zysku morduje i ma na rękach swoich krew zarówno ludzką jak i zwierzęca . Teraz polski rząd planuje eksterminację dzików Tak eksterminację nie regulacje. Powiedzmy nie podpiszcie petycje, blokujecie skrzynki i maile ministerstwa .” Z kolei Kinga Rusin przenalizowała sytuację pisząc „„NIEEEEEEEEE!!!!!!! NIE MOŻEMY DOPUŚCIĆ DO WYMORDOWANIA WSZYSTKICH DZIKÓW W POLSCE!!! Rzeź 210 000 (!!!) dzików oznacza koniec tego gatunku w Polsce! (…) Rząd wpędził się w pułapkę: jak nie wybije dzików to straci wiejskich wyborców (mamy rok wyborczy!).” [pisownia oryginalna].

 

Mimo wszystkich dyskusji, protestów oraz apeli o podpisywanie petycji  odstrzał dzików się odbył w miniony weekend. Będzie miał także miejsce w dwa kolejne weekendy. Karolina Korwin-Piotrowska zamieściła wpis, w którym opisała drastyczność przedsięwzięcia – „Krew jest wszędzie. Roznoszą ja psy i ludzie. Na nogach, butach, oponach samochodów”.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg