Onet.pl, RMF FM, Polsat News, Wp.pl i TVN24 – pierwsza piątka najbardziej opiniotwórczych mediów października 2020

Pierwsze pięć pozycji w rankingu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” za październik 2020 zajęły kolejno: Onet.pl utrzymujący pierwszeństwo na podium już od równo dwunastu miesięcy, RMF FM z 15% wzrostem liczby powołań w stosunku do września br., Polsat News ze zmianą miejsca z piątego na trzecie (wzrost cytowań prawie o 40%), portal Wp.pl, który zanotował 20% więcej wzmianek niż w ubiegłym miesiącu oraz TVN24 ze skokiem w górę na poziomie 36% – podaje Instytut Monitorowania Mediów IMM.

 

Ranking ogólny otwiera Onet.pl z wynikiem ponad 4,5 tys. cytowań. Media często powoływały się na wywiad, którego dla portalu udzielił znany immunolog i prezes fundacji „Instytut Profilaktyki Zakażeń” dr Paweł Grzesiowski. Na miejscu drugim, z wynikiem 4,3 tys. cytowań, uplasowała się stacja RMF FM, gdzie m.in. donoszono o przewidywanym zakazie wesel w całym kraju. Podium zamyka Polsat News, który we wrześniu znajdował się na miejscu piątym. Wzrost w rankingu spowodowany jest m.in. wywiadem z premierem Mateuszem Morawieckim, który ogłosił, iż będzie rekomendował, aby cała Polska została objęta „czerwoną strefą” w związku ze zdecydowanym wzrostem zachorowań na COVID-19 w kraju.

 

Aż o dziesięć miejsc w rankingu wzrosła pozycja Programu Pierwszego Polskiego Radia, które w październiku inne media cytowały 1,2 tys. razy. Na łamach radiowej Jedynki wypowiadał się minister Michał Dworczyk, który mówił o powstających szpitalach polowych. O siedem miejsc wzrosła również pozycja Programu 24 Polskiego Radia, gdzie wiceminister zdrowia Waldemar Kraska zapowiadał m.in. wzmożone kontrole dotyczące obowiązku zakrywania nosa i ust w miejscach publicznych. Zwiększoną cytowalność miały również informacje podawane przez stację TVP Info, gdzie rzecznik rządu potwierdził doniesienia o przekształceniu Stadionu Narodowego w szpital tymczasowy.

 

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

 

W kategorii najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych podium zajęły kolejno: Rzeczpospolita (2,8 tys. cytowań), Gazeta Wyborcza (2,7 tys. cytowań) oraz SuperExpress z wynikiem 1,6 tys.  wzmianek w innych mediach. Do rankingu zakwalifikował się również tytuł Gazeta Polska Codziennie ze wzrostem aż o osiemnaście pozycji w stosunku do ubiegłego miesiąca. Na łamach dziennika opublikowano wywiad z prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim m.in. na temat projektu „piątki dla zwierząt”. Szesnaście pozycji wyżej w stosunku do września br. znalazło się czasopismo Wspólnota, gdzie opublikowano ranking majętności samorządów w Polsce. O sześć oczek natomiast wzrosła pozycja Gazety Polskiej, gdzie m.in. wypowiadał się wicepremier Jarosław Kaczyński.

Najbardziej opiniotwórcze stacje telewizyjne

 

Ranking kategorii otwierają: Polsat News, TVN24 oraz TVP Info. O trzy miejsca w stosunku do ubiegłego miesiąca wzrosły również pozycje stacji TVP1, gdzie wypowiadał się m.in. minister rolnictwa Grzegorz Puda w sprawie projektu ustawy „piątka dla zwierząt” oraz Telewizji Republika, której wywiadu udzielił główny inspektor sanitarny Jarosław Pinkas.

 

 

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

 

Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową października br. jest RMF FM, które cytowane w innych mediach było aż 4,3 tys. razy. Kolejno w rankingu ze wzrostem o dwie pozycje znalazły się Program 24 Polskiego Radia oraz Polskie Radio „Jedynka”. O dwa oczka wyżej znalazła się również Radiowa Trójka, gdzie o przygotowaniu szpitali do pandemii koronawirusa opowiadał minister zdrowia Adam Niedzielski. Do rankingu zakwalifikowało się również Radio Gdańsk, cytowane 110 razy za sprawą wypowiedzi szefa MEN Dariusza Piontkowskiego, który mówił o „propagandzie homoseksualnej” w Polskich szkołach.

 

Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

 

Na podium rankingu najbardziej opiniotwórczych portali internetowych na czele niezmiennie od roku Onet.pl. Miejsce drugie zajęło Wp.pl natomiast trzecia w kolejności jest Interia.pl. Do rankingu ze wzrostem o dwie pozycje zakwalifikował się również Bussinesinsider.com.pl, w którym informowano, że Stany Zjednoczone weszły w trzecią fazę zakażeń koronawirusem.

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki

 

Na podium rankingu ze wzrostem o trzy pozycje, znalazła się Gazeta Polska z wynikiem 617 cytowań. Miejsce drugie zajęło czasopismo Wspólnota, natomiast podium, ze wzrostem aż o jedenaście pozycji w stosunku do ubiegłego miesiąca, zajął Gość Niedzielny, gdzie Jarosław Pinkas wypowiadał się na temat przyspieszenia dynamiki zakażeń w związku z pandemią COVID-19.

 

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki

 

W kategorii miejsce pierwsze zajął tytuł Press, a po nim Twój Styl. Na podium ze wzrostem o cztery pozycje znalazło się również Zwierciadło, cytowane 44 razy w wyniku wywiadu z Katarzyną Nosowską na temat jej nowej książki „Powrót z Bambuko”.

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – prasa

 

W kategorii prowadzi tytuł Rzeczpospolita, cytowany przez inne media 2,8 tys. razy. W pierwszej trójce znalazł się również niezmiennie Dziennik Gazeta Prawna oraz Puls Biznesu z wynikiem 483 cytowań.

 

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – portale

Najbardziej opiniotwórczym portalem internetowym o profilu ekonomiczno-biznesowym w październiku br. jest Money.pl cytowany 864 razy. Za nim znalazł się Businessinsider.com.pl oraz Bankier.pl. Na miejscu czwartym natomiast, ze wzrostem o dwie pozycje w rankingu,  znalazł się portal 300gospodarka.pl, który opublikował raport „Wodorowa Alternatywa” dotyczący energetyki wodorowej.

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

 

Najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym października br. jest Gazeta Wrocławska, która informowała o pojawieniu się aligatora w pobliżu ujścia Widawy do Odry. Na miejscu drugim znalazło się Radio Poznań, a podium, ze wzrostem o dwie pozycje w  rankingu zamyka Dziennik Zachodni, na którego łamach informowano o użyciu gazu wobec protestujących przeciwników zaostrzenia przepisów aborcyjnych. O pięć pozycji w stosunku do ubiegłego miesiąca, wzrosła również pozycja Radia Gdańsk, które cytowane przez inne media było 110 razy.

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 49 172 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 października 2020 roku.

 

 


Korzystanie z raportu, w tym wykorzystanie informacji wynikających z raportu, publikacja materiału i dołączonych do niego materiałów graficznych dopuszczalne jest pod warunkiem następującego oznaczenia źródła:

 

  • W przypadku mediów elektronicznych – poprzez umieszczenie w artykule aktywnego linku do źródła lub strony głównej (imm.com.pl) oraz umieszczenia pełnej nazwy autora tj. „Instytut Monitorowania Mediów”.
  • W przypadku mediów tradycyjnych – poprzez umieszczenie informacji: „źródło: Instytut Monitorowania Mediów IMM”.

 


 

 

Pobierz pliki:

 

Informacja_prasowa_-_Najbardziej_opiniotworcze_media_w_Polsce_-_pazdziernik_2020

Raport_Najbardziej_opiniotworcze_media_w_Polsce_-_pazdziernik_2020

Wykresy_graficzne_pazdziernik_2020

Wykresy_graficzne_porownawcze_pazdziernik_-_wrzesien_2020

 

 

Kontakt dla mediów:

 

Sylwia Dobkowska
Kierownik Działu PR & Marketingu
@: sdobkowska@imm.com.pl
kom.: +48 502 422 574