PKP jednak potrafi
Ubiegłoroczna zmiana rozkładu jazdy PKP przerodziła się w klęskę, najczęściej opisywaną w mediach słowem „chaos”. Natomiast w tym roku, czy to dzięki rozsądkowi PKP, czy aktywności ministra Nowaka, czy może – a raczej przede wszystkim – dzięki sprzyjającej pogodzie, udało się uniknąć katastrofy. Mediom nie pozostało nic innego jak opisywać wydarzenia bez tonu sensacji. Dowodem na sukces PKP może być również brak wzmożonego ruchu w mediach społecznościowych w pierwszych dniach obowiązywania nowego rozkładu.
Minister Nowak chwali (się)
Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów zostały wprowadzone w niedzielę 11 grudnia 2011 roku. Od tego momentu do godziny 12:00 w poniedziałek ukazało się w Internecie pół tysiąca publikacji na ten temat. Głównym bohaterem przekazów stał się minister transportu Sławomir Nowak, który sam aktywnie za pomocą Twittera przekazywał optymistyczne wieści z kolejowego frontu, chętnie przez media cytowane. Minister Nowak był tego dnia gwiazdą PKP – pojawił się w 40 proc. przekazów na temat zmiany rozkładu jazdy, z czego w 70 proc. przypadków zacytowano jego wypowiedzi właśnie z Twittera.
Wśród zwrotów najczęściej opisujących funkcjonowanie kolei dominowało „bez zakłóceń” – fraza użyta właśnie przez Nowaka. Inne miłe i nieoczekiwane określenia używane w publikacjach opisujących zmiany rozkładu to: „bez problemów”, „bez utrudnień” oraz wyrażenie dość rzadko w ostatnich czasach występujące w kontekście PKP: „zgodnie z planem”.
Cisza w mediach społecznościowych dowodem sukcesu PKP
„Bez zakłóceń” doskonale oddaje klimat ostrożnych pochwał sytuacji na kolei. W mniejszości pozostały wyrażenia hamujące optymizm, takie jak „na razie bez problemów/normalnie”. Mainstreamowe media internetowe sukces PKP tłumaczyły pogodą, przy okazji wieszcząc kataklizm, który nadejdzie razem z pierwszym śniegiem.
Najlepszym dowodem sukcesu PKP jest cisza w mediach społecznościowych. Użytkownicy sieci zachowywali się raczej powściągliwie. Czołówkę listy najczęściej publikujących mediów stanowiły portale informacyjne.
O badaniu:
Badanie wykonano na podstawie 494 materiałów internetowych dostarczonych przez Instytut Monitorowania, w których pojawiła się fraza „nowy rozkład PKP”. Raport obejmuje okres od godz. 00:00 11 grudnia do godziny 12:00 12 grudnia 2011 r.