Polacy o szczepieniach przeciw grypie – badanie CBOS i IMM

Jak wynika z badań internetowych wypowiedzi prowadzonych od 2014 roku, liczba zamieszczanych w mediach społecznościowych skarg na złe samopoczucie jest wprost proporcjonalna do zachorowań lub podejrzeń zachorowań na grypę, prowadzonych przez Państwowy Zakład Higieny.

Jednak pomimo szczytu sezonu zachorowań, Polacy w internetowych dyskusjach stosunkowo rzadko poruszają temat szczepień przeciw grypie – wynika z analizy IMM.

Od września do listopada w mediach społecznościowych Polacy zainicjowali i wzięli udział w ponad 3,5 tysiącach dyskusji na ten temat. W tym samym czasie, złym stanem zdrowia i samopoczuciem związanym z typowymi jesienno-zimowymi dolegliwościami dzielili się aż 55 tysięcy razy.

Jesienią najczęściej narzekamy na katar (5,8 tys. deklaracji), ból gardła (4,4 tys.) i kaszel (1,1 tys.).

Głównym miejscem rozmów o szczepieniu na grypę jest Facebook i Twitter. Popularne są także fora dyskusyjne oraz sekcje komentarzy w portalach i serwisach internetowych.

O szczepionkach na grypę portale internetowe pisały od września do listopada 570 razy. Temat najczęściej pojawiał się w serwisach RynekSeniora.pl, NaszeMiasto.pl i RynekAptek.pl.

Z analizy wydźwięku internetowych wypowiedzi wynika, że 22,4% internetowych komentatorów wypowiada się przychylnie na ten temat (np. chwali skutki szczepień lub wiąże je z dobrym stanem zdrowia), a 30,9% – krytykuje, tj. opinię o nieskuteczności, bądź wręcz szkodliwości szczepień. 46,7% komentarzy na temat szczepień przeciw grypie ma charakter neutralny – nie zawiera oceny.

Dziennikarze w portalach internetowych w artykułach na temat szczepień częściej niż internauci oceniali je pozytywnie: 63,2% artykułów zawiera słowa i zwroty, 3,2% – negatywne, a 33,7% – neutralne.

Szczyt publikacji na temat szczepień przeciw grypie przypadł na przełom września i października. Internauci masowo udostępniali wtedy wpis na jednym z blogów, w którym autor informował o przypadkach powikłań lub podejrzeń powikłań u osób, które przyjęły szczepionkę przeciw grypie w kilku europejskich krajach.

Biorąc pod uwagę analizę wydźwięku komentarzy a także ich dotarcie (liczone przez liczbę fanów i obserwatorów autorów), na negatywne opinie o szczepionkach najłatwiej trafić jest na Facebooku, Twitterze i w komentarzach pod artykułami w portalu Onet.pl. Najbardziej pozytywnie mówi się natomiast na Twitterze.

Polacy w mediach społecznościowych każdego dnia zamieszczają kilka tysięcy pytań dotyczących każdej dziedziny życia, a wśród nich są także pytania dotyczące szczepień przeciw grypie. W porównaniu z innymi zagadnieniami, jest ich jednak niewiele. Od września do października Polacy w ogólnodostępnych wpisach pytali o szczepienia zaledwie 64 razy. Dla porównania, próśb o pomoc w doborze nowego smartfona pojawiło się w tym czasie blisko 4 tysiące. Polakom pytającym o szczepionki najczęściej chodziło o zasadność zaszczepienia się lub osoby bliskiej przeciw grypie.

Od września do listopada Polaków najbardziej angażowały treści o charakterze krytycznym wobec szczepień. Pięć publikacji, które w badanym okresie wywołały najwięcej interakcji (polubień, reakcji, udostępnień i komentarzy) to wpisy ostro krytykujące i sprzeciwiające się szczepieniom: niektóre z nich wręcz ocierały się o teorie spiskowe.

Pełny raport CBOS i IMM.

Autorzy analizy: Łukasz Jadaś, Ekspert ds. badań internetu i social mediów, IMM i Małgorzata Omyła-Rudzka, CBOS

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg