Polityczna zmiana warty

Zwycięzcą lutowego rankingu Instytutu Monitorowania Mediów został, podobnie jak w styczniu, premier Donald Tusk, który wypowiadał się w tych programach 131 razy. Drugie miejsce zajął prezydent Lech Kaczyński (58 wypowiedzi), a na trzecim miejscu uplasował się Jarosław Kaczyński (52). Na czwarte miejsce awansował Radosław Sikorski (35), a pierwszą piątkę zamknął Grzegorz Napieralski (34).

Wykres 1. Porównanie liczby wystąpień polityków w I. i II. 2009 r.

 

Jak komentuje Wiesław Gałązka, zasygnalizowana w styczniu zmiana strategii wizerunku medialnego Donalda Tuska znalazła swoje potwierdzenie w lutym. Premier w wersji „hard” – to twardy przywódca na trudne czasy. Takim jawił się przed kamerami, które umożliwiły zobaczenie go prawie dwukrotnie częściej, niż w poprzednim miesiącu. A czasy to trudne nie tylko z powodu kryzysu, ale i rozpoczętego wyścigu do fotela prezydenckiego.

 Zwłaszcza, że Lech Kaczyński również trenuje przed tym maratonem. On także nabrał nagle cech męskich, a jego aktywność, przeliczona ilością kontaktów z dziennikarzami, których raczej unikał, znalazła swoje odzwierciedlenie w miejscu, które zajął w lutowym rankingu obecności w mediach. I choć druga lokata (58 wypowiedzi) wydaje się być jeszcze niegroźna, to w porównaniu ze styczniem wyraźnie widać, że nie ma zamiaru kapitulować.

Być może chce także udowodnić, że, rozpowszechniane przez niektórych specjalistów od marketingu politycznego, wiadomości o jego niechybnej śmierci politycznej są przedwczesne. Mało tego, już wygrał z powracającym do mediów uzdrowicielem Kaszpirowskim – z łatwością przywrócił do życia politycznego Ryszarda Bugaja i Adama Glapińskiego, co pozwala przypuszczać, że po medialnym odkurzeniu zaczną oni pojawiać się w następnych rankingach.

 

W czterech analizowanych programach informacyjnych w lutym najliczniej reprezentowana była PO. Do pierwszej trójki weszli odpowiednio politycy PiS oraz SLD. Kolejne miejsce należy do Prezydenta i członków Jego Kancelarii, którzy odnotowali w lutym niemal dwukrotnie wyższą aktywność medialną niż przed miesiącem. Stało się tak za sprawą aktywności dwóch nowych doradców prezydenta w kwestiach ekonomiczno-gospodarczych. Ryszard Bugaj i Adam Glapiński często zajmowali stanowiska w sprawie wejścia Polski do strefy euro. Interesuące, jak wzrosła aktywność mniejszych ugrupowań. Marginalnie reprezentowana w styczniu (1 wypowiedź) Partia Demokratyczna zwiększyła swą aktywność aż czternastokrotnie. Co więcej, w zestawieniu pojawiło się aż pięć nowych partii, z których najbardziej udany debiut miało Demokratyczne Koło Poselskie (8 wypowiedzi).

 

Wykres 2. Porównanie obecności w mediach partii politycznych w I. i II. 2009 r.

 

 

W lutym politycy najczęściej poruszali tematy: rządowych cięć wydatków (131), zamordowania polskiego inżyniera przez terrorystów w Pakistanie (97), kryzysu gospodarczego (89) oraz osłabiającej się wartości złotówki (66).

 

Pierwszym tematem był kryzys gospodarczy, zajmujący miesiąc wcześniej dopiero dziewiąte miejsce Jednak kryzys przyczynił się też do wzrostu popularności wielu polityków, wykorzystujących go do zaznaczenia swojej obecności, a w przypadku Jarosława Kaczyńskiego (36 wypowiedzi) do poprawienia pozycji, którą zajmował w rankingu – z czwartej na trzecią.

Kryzysowi towarzyszą jednak także dowcipy, z których jeden szczególnie pasuje do sytuacji w jakiej znalazł się minister sprawiedliwości. „Jak mieć małą firmę? – zapytano satyryka. „To proste” – odpowiedział. „Obecnie wystarczy mieć dużą i trochę poczekać…” Podobnie stało się z Andrzejem Czumą, który objął stanowisko w glorii zasłużonego bojownika o godność. Minął niecały miesiąc i utracił część posiadanego kapitału zaufania. Choć ilość poświęconych mu materiałów telewizyjnych nawet wzrosła, to już nie utrwalały one wcześniejszych, dobrych opinii.

Warto przy okazji dodać, że nie spowodowało to jednak wzrostu obecności medialnej Zbigniewa Ziobry, który miesiąc wcześniej pojawił się w rankingu na fali krytyki zdymisjonowanego Zbigniewa Ćwiąkalskiego. Tym razem dziennikarze nie byli ciekawi jego opinii. Z pewnością jednak pojawi się on znów, wraz ze wzrostem wyborczego zainteresowania walką o eurosynekury – dodaje Gałązka.

Badaniu poddano główne wydania serwisów informacyjnych ogólnopolskich stacji telewizyjnych: TVP1 (Wiadomości), TVP2 (Panorama), TVN (Fakty), Polsat (Wydarzenia), z okresu 1- 28 lutego 2009 r. Wypowiedzi polityków na antenie tych programów pojawiły się 1129 razy (321 razy w Faktach TVN, 324 w Wydarzeniach Polsatu, oraz 238 w Wiadomościach TVP1 i 246 w Panoramie TVP2).

 

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 84 stacje telewizyjne i radiowe oraz 2000 serwisów internetowych.. Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej 91 firm monitorujących media z 41 krajów. Od 2002 r. IMM wspiera działalność Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg