Poznaj nowy moduł Analizy na Platformie IMM. Przewodnik dla PR i marketingu.
Działasz w public relations już od wielu lat? A może dopiero zaczynasz swoją przygodę z PR-em lub komunikacją marketingową? Poznaj bliżej funkcjonalności nowego modułu Analizy na Platformie IMM. Dzięki zaawansowanej sekcji analitycznej możesz sprawdzić rezultaty Twojej strategii komunikacji, a także zaplanować jej kolejne kroki.
Platforma IMM jest zaawansowanym narzędziem do monitoringu mediów 360 (czyli wszystkich typów mediów – od prasy, radia, telewizji po portale, media społecznościowe czy podcasty), a także do zarządzania medialną siłą Twojej marki i analizy konkurencji. Nasze narzędzie umożliwia śledzenie publikacji we wszystkich mediach w czasie rzeczywistym.
Dzięki 40 parametrom i wskaźnikom, którymi opisywane są monitorowane komunikaty, Platforma IMM pozwala na przełożenie całej Twojej komunikacji marketingowej i działań PR na konkretne, mierzalne dane. Dzięki temu poznasz silne i słabe strony swojej strategii komunikacyjnej, spojrzysz na nią oczyma klientów, dotrzesz do przychylnych i krytycznych autorów publikacji, znajdziesz influencerów najbardziej dopasowanych do marki, poznasz najczęstsze określenia z którymi kojarzona jest marka, a także najbardziej eksponowane publikacje z dowolnie wybranego okresu.
Parametry i wskaźniki, którymi opisywane są materiały na Platformie IMM
Jak poruszać się po Platformie IMM?
Platforma składa się z:
- listy monitorowanych projektów,
- filtrów,
- menu górnego,
- widoków publikacji pozyskanych z monitoringu mediów w trybie Lista i Feed,
- sekcji Analiz
oraz wielu dodatkowych ustawień, w tym tych ułatwiających dostęp dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Masz do wyboru widok jasny, ciemny, a także zmianę kontrastu i różną wielkość fontu.
Ustawienia wielkości fontu, motywów i kontrastu
Widok Lista przedstawia publikacje prezentowane w formie tabeli. Taki układ możesz kojarzyć z popularnych skrzynek pocztowych typu Gmail czy Outlook. Najświeższe publikacje pojawiają się na samej górze listy. W widoku listy możesz zarządzać widocznością wszystkich 40 parametrów i wskaźników opisujących poszczególne materiały, które są uporządkowane w osobnych kolumnach.
Widok Feed umożliwia Ci pracę na wersji z rozbudowanym widokiem poszczególnych publikacji, m.in. z kontekstem i podświetleniem słów kluczowych, zdjęciami, najważniejszymi wskaźnikami oraz funkcjami umożliwiającymi pracę na materiałach. W tym widoku możesz w prosty sposób dotrzeć do fragmentów materiałów zawierających słowa kluczowe opisujące monitorowaną przez Ciebie markę lub projekt. Treści audio i video są dostępne także w formie transkrypcji, co przyśpiesza pracę na przekazach z radia i telewizji, a także z podcastów, YouTube’a czy TikToka.
Do dwóch widoków publikacji z monitoringu mediów w trybie Lista i Feed na Platformie IMM pod koniec listopada 2024 roku dodaliśmy kolejny – moduł Analizy. W tej interaktywnej sekcji analitycznej wprowadziliśmy nowe funkcje i diagramy, które szybko agregują dane jakościowe z wyników monitoringu mediów.
Mapa medialna w module Analizy
W monitorowaniu mediów kluczowe jest, aby bieżące śledzenie medialności interesujących Cię marek odbywało się real time, sprawnie i w sposób interaktywny, a także, aby wykresy i tabele można było w prosty sposób przenosić do raportów, prezentacji czy dokumentów strategicznych dla marketerów, PR-owców lub osób decyzyjnych w Twojej organizacji.
Wykres liczby publikacji
Wykresy w panelu Analizy aktualizują się natychmiast po zmianie zakresu dat, włączeniu filtrów oraz wyborze projektów lub materiałów z tagów, które poddajesz analizie. Wszystkie grafiki są interaktywne, co pozwala dotrzeć do określonych publikacji po kliknięciu w wybraną serię wykresu, pik lub słowo. Możesz też zmieniać kolejność wykresów – te kluczowe przeciągnąć na górę, a te, które Cię mniej interesują – na dół. Możesz też odznaczyć te wykresy, które chcesz ukryć. Jeśli chcesz analizować konkurencję lub wykonać analizę benchmarkową – wybierasz za pomocą wciśniętego klawisza Ctrl kilka projektów z drzewka po lewej stronie.
Regularna analiza wszystkich parametrów pozwoli Ci nie tylko na bieżące monitorowanie efektywności działań promocyjnych marki na tle konkurencji, ale także na podejmowanie strategicznych decyzji dotyczących rozwoju Twojej firmy. Dzięki Analizom, wykresom i danym liczbowym, możesz szybko znaleźć odpowiedzi na podstawowe pytania, konieczne przy planowaniu strategii medialnej dla marki:
- Ile wzmianek pojawiło się na badany temat w analizowanym okresie?
- W jakich źródłach najczęściej publikowane są monitorowane hasła?
- Gdzie pojawia się konkurencja?
- Kto najczęściej publikuje informacje?
- Którzy influencerzy docierali najszerzej z promocją marki?
- W jakich godzinach/dniach tygodnia pojawia się najwięcej publikacji?
- Gdzie są aktywne Twoje grupy docelowe, jakie media są do niej kierowane (media klasyczne) i przez nią wybierane (social media)?
- Którzy użytkownicy najczęściej wzmiankują o ważnych dla Ciebie kwestiach (czy są to dziennikarze mediów klasycznych, blogerzy, internauci)?
- Jak kojarzona jest marka i jaki temat najczęściej przewija się w mediach, w dyskusjach internautów w kontekście interesującego tematu, marki, produktu?
- Czy publikowane informacje mają pozytywny czy negatywny kontekst?
- Jakiego typu informacje i na które słowa są rozprzestrzeniane najszerzej?
Moduł Analizy składa się z 7 części:
- mapa medialna,
- zasięg,
- AVE,
- wydźwięk,
- zaangażowanie,
- autorzy,
- moc i ekspozycja.
Mapa medialna
W pierwszej sekcji modułu Analiz otrzymasz podsumowanie danych o wszystkich zmonitorowanych publikacjach w wybranym okresie. Dowiesz się, jaka była liczba publikacji, zasięg i AVE – ekwiwalent reklamowy. Im częściej Twoja marka jest wymieniana w artykułach, postach czy programach RTV – szczególnie tych wartościowych dla naszej marki z punktu widzenia odbiorcy publikacji – tym większy jest ich wpływ na medialność. Liczbę publikacji otrzymujesz w podziale na monitorowane media oraz na wykresie dzień po dniu. Dodatkowo publikacje w każdym medium są analizowane przez sztuczną inteligencję, która przygotowuje krótkie podsumowanie kluczowych tematów i pików wskazanych na wykresie. Tę sekcję nazwaliśmy Brief AI.
Mapa medialna w module Analizy
Poniżej dostępna jest tabela z liczbą pozyskanych publikacji dzień po dniu w każdym z mediów. Niżej mamy dostęp do TOP 10 źródeł z liczbą publikacji w poszczególnych redakcjach czy tytułach. Oczywiście wykres jest klikalny i umożliwia dotarcie do publikacji pochodzących tylko z określonego źródła.
Kolejna funkcjonalność mapy medialnej to Mapa benchmarkowa. Oznacza ona medialną siłę marki na tle konkurencji. Medialność jest badana w trzech wymiarach:
- zasięgu – na osi X,
- wartości kontekstu wizerunkowego (odsetek różnicy publikacji pozytywnych i negatywnych w całości dyskusji o marce) – na osi Y
- oraz liczby publikacji – wyrażanej wielkością prezentowanej kropki.
Im większa kropka tym więcej publikacji o Twojej marce ukazało się w danym okresie. Na wykresie mapy benchmarkowej marki, które są wyżej i po prawej stronie od konkurencji mają wyższą siłę medialną.
Mapa benchmarkowa w module Analizy
Kolejną funkcjonalnością jest Chmura słów. Poznasz tu słowa, którymi opisywane są marki i konkurencja oraz jak są kojarzone. To wizualizacja najczęściej występujących danych tekstowych w publikacjach. Im wyższa liczba wystąpień słowa w analizowanych przekazach, tym większą i grubszą czcionką zostało ono przedstawione na grafice. W chmurze uwzględniane są wybrane części zdania. Po najechaniu na słowo wyświetli się jego liczba wystąpień w publikacjach, a po kliknięciu możesz zobaczyć oryginalne materiały, w których dane słowo zostało zmonitorowane.
Chmura słów w module Analizy
Zasięg
Sekcja Zasięg pokazuje, do jak wielu osób docierasz ze swoim przekazem. To liczba odbiorców i słuchaczy danej stacji radiowej, telewizyjnej, czytelników tytułów prasowych, unikalnych użytkowników serwisów internetowych czy popularność kont w mediach społecznościowych. Ten miernik pokazuje, ilu odbiorców miało możliwość zapoznania się z treściami związanymi z Twoją marką na poziomie co najmniej jednokrotnego kontaktu z przekazem (OTS+1).
Sekcja Zasięg
W tej sekcji masz dostęp do wykresów zasięgu na przestrzeni czasu zarówno analizowanej marki jak i jej konkurentów. Maksima na wykresach są interaktywne – po najechaniu kursorem wyświetli się ramka z dokładnymi danymi, a po kliknięciu platforma przekieruje Cię do konkretnych publikacji z danego dnia.
Poniżej prezentujemy listę TOP 5 źródeł zasięgu i udział poszczególnych mediów w osiąganych wynikach. Dalej otrzymujesz tabelę z liczbą publikacji w obszarach Polski wraz z mapą województw. Jeśli chcesz zapoznać się z materiałami z konkretnych regionów, możesz kliknąć w dane województwo na mapie albo w jego nazwę w tabeli.
AVE – ekwiwalent reklamowy
Wartość AVE pokazuje, ile kosztowałyby działania promocyjne, gdyby były zakupione jako reklama czy artykuł sponsorowany. Wskaźnik w prosty sposób monetyzuje publikacje tworzone przez dziennikarzy, a także przekazy w mediach społecznościowych. Na Platformie IMM wartość AVE jest wyliczana na podstawie cenników netto nadawców oraz wydawców.
W module Analizy masz dostęp do wykresów ekwiwalentu reklamowego na przestrzeni analizowanego czasu. Poniżej prezentujemy wykres najwyższego AVE według TOP 10 źródeł z liczbą publikacji w poszczególnych źródłach oraz procentowym udziałem poszczególnych mediów w całym ekwiwalencie reklamowym.
Sekcja AVE
Wydźwięk
Dzięki dostępnym wykresom możesz w szybki sposób ocenić, jakie jest nastawienie odbiorców do marki czy monitorowanego hasła. Dowiesz się, czy jest ona lubiana, czy budzi zaufanie, a może wręcz przeciwnie. Dzięki technologii analizy tekstu otrzymujesz informacje, czy wzmianki na temat marki mają charakter pozytywny, negatywny czy neutralny. Jeśli wykryjesz błąd w nadanym wydźwięku (np. przekaz jest ironiczny) możesz go samodzielnie zmienić w widoku Lista.
Możliwość ręcznej zmiany wydźwięku na Platformie IMM
W sekcji Analizy na wykresach szarym kolorem oznaczone są materiały o wydźwięku neutralnym, kolorem zielonym – te pozytywne, a czerwonym – negatywne. Wydźwięk pokazany jest w aspekcie ilościowym, zasięgowym i od strony ekwiwalentu reklamowego. Otrzymujesz też tabelaryczne zestawienie Autorzy przychylni i krytyczni, gdzie masz dostęp do konkretnych publikacji dziennikarzy czy influencerów – tych, którzy napisali o marce pozytywnie, jak i tych, którzy ją skrytykowali.
Sekcja Wydźwięk
Wiedza o emocjach tworzących się wokół marki pozwoli Ci na dostosowanie strategii komunikacyjnej oraz identyfikację tych obszarów, które wymagają poprawy. To niezbędny parametr w wykrywaniu sytuacji kryzysowych, zagrażających reputacji marki. Śledzenie anomalii zachodzących w wydźwięku pozwala wykryć potencjalne kryzysy już na ich początkowym etapie, zanim jeszcze komunikaty dotrą do mediów o większych zasięgach.
Zaangażowanie
Social media dają unikalną możliwość śledzenia na bieżąco emocji i zaangażowania, jakie wywołuje Twoja marka wśród użytkowników profili, co może uzupełniać konsumenckie badania preferencji. Wyrażane są one w liczbie interakcji, takich jak komentarze, udostępnienia oraz polubienia. Na podstawie tych danych, w tym jakościowej analizy pozostawionych opinii dotyczących wybranej marki, możesz odnaleźć fanów, którzy w naturalny sposób są ambasadorami Twojej firmy, produktu czy projektu.
Im wyższe pozytywne zaangażowanie internautów, tym silniejsza jest stworzona relacja pomiędzy marką a odbiorcą. I odwrotnie. Analiza zaangażowania, opinii, poleceń oraz pomysłów od internautów może być dla Ciebie źródłem inspiracji dla nowych kierunków rozwoju produktu czy usługi. Takie dane mogą być tańszym odpowiednikiem kosztownych badań konsumenckich.
Sekcja Zaangażowanie
W sekcji Analizy otrzymujesz wynik współczynnika zaangażowania. Zaangażowanie jest wskaźnikiem wyliczanym wyłącznie dla treści publikowanych w mediach społecznościowych. Informuje o relacji liczby interakcji wywołanych przez wpisy dotyczące monitorowanego hasła i liczby fanów stron, na których były one publikowane. Wskaźnik osiąga wartość 100%, gdy sumy interakcji i fanów równoważą się, a więc gdy statystycznie każdy użytkownik zareagował w jeden sposób na daną pojedynczą publikację.
Na Platformie IMM zobaczysz też wykres interakcji na przestrzeni czasu, udział procentowy i liczbowy poszczególnych interakcji. Przydatną funkcją jest tabela z TOP 10 najbardziej angażującymi publikacjami. Dowiesz się z niej, na które materiały najchętniej reagowano, kto był ich autorem, jakie miały zasięgi i AVE. Oczywiście jednym kliknięciem możesz dostać się do większej liczby danych opisujących każdą taką publikację, a także do konkretnej publikacji, aby zobaczyć, jak wygląda na oryginalnej platformie i wziąć udział w dyskusji.
Autorzy
Kolejna zakładka to TOP dziennikarze i influencerzy. Współpraca z nimi może zwiększyć medialną siłę marki. W tym wypadku ważny jest odpowiedni wybór influencerów oraz to, czy treści przez nich publikowane i ich zainteresowania są zbieżne z atrybutami, którymi opisywana jest Twoja marka.
Sekcja Autorzy
W Analizach otrzymujesz dane autorów w 2 tabelach. Tabela TOP 10 autorów pokazuje, którzy stworzyli najwięcej publikacji w danym okresie wraz z danymi o wydźwięku, zasięgu, AVE i źródle materiału.
Druga tabela to TOP 10 najbardziej angażujących autorów. Podobnie jak w zakładce Zaangażowanie, dane dotyczą wyników z platform społecznościowych. Dowiesz się z niej, którzy autorzy otrzymali najwięcej interakcji z podziałem na poszczególne składowe (polubienia, udostępnienia, komentarze), jaki osiągnęli zasięg i AVE. W tej tabeli także jednym kliknięciem możesz się dostać do kolejnych danych opisujących każdego autora i do wszystkich jego publikacji.
Moc i ekspozycja
Moc to parametr niezbędny, gdy chcesz szybko ocenić, jaką siłę oddziaływania mają publikacje o Twojej marce oraz jaki mają wpływ na odbiorcę. W 2021 roku wprowadziliśmy wskaźnik mierzący, z jaką siłą dany przekaz o marce, firmie lub konkretnym zagadnieniu potencjalnie oddziałuje na odbiorcę. Nazwaliśmy go Indeksem mocy. Zlicza on najważniejsze cechy komunikatu mediowego. W estymacji uwzględniane są poniższe wskaźniki:
- wydźwięk materiału,
- profil źródła: ogólnoinformacyjny/ekonomiczny, a także indywidualne źródła wg branży lub wskazane samodzielnie jako istotne w komunikacji,
- dotarcie, które jest punktowane w zależności od jego poziomu,
- opiniotwórczość mediów: TOP media na podstawie najaktualniejszego raportu rocznego Najbardziej opiniotwórcze media,
- ekspozycja marki na podstawie publikacji z mediów prasowych, RTV i internetowych (nie dotyczy social mediów) uwzględniających ekspozycję pożądanej treści w: tytule, leadzie lub na pierwszej stronie gazety/stronie głównej portalu (nie dotyczy podstron) lub w głównych serwisach informacyjnych radia albo telewizji,
- •skala ekspozycji punktowana w zależności od nasycenia słowami.
Indeks mocy jest wyliczany indywidualnie pod dane hasło i w skali od 0 do 10 wskazuje najbardziej wartościowe treści. Za pomocą Indeksu mocy zmierzyć można siłę oddziaływania danego przekazu mediowego na odbiorcę w 3-stopniowej skali:
- 0-5 wskazuje „potencjał do wzrostu”,
- 6-8 − „efektywne oddziaływanie”,
- 9-10 to „silne uderzenie”.
Sekcja Moc i ekspozycja – Indeks mocy
W Analizach na wykresie głównym otrzymujesz dane dzień po dniu o liczbie materiałów w podziale na wspomniane wyżej 3 grupy Indeksu mocy. Obok zobaczysz wykres procentowego udziału każdej z grup.
Ekspozycja to parametr, który mówi o umiejscowieniu materiału w strukturze całego monitorowanego źródła. Wskaźnik informuje, czy materiał pojawił się na pierwszych stronach gazet, stronach głównych portali, w czasie prime time w newsach dnia w radiowych i telewizyjnych serwisach informacyjnych oraz w tytułach materiałów.
Na wykresach w Analizach materiały eksponowane oznaczono pomarańczowym kolorem. Pozostałe (szary kolor) to publikacje, które miały niski wpływ na ekspozycję marki. Wskaźnik ten nie uwzględnia social mediów, gdzie ciężko byłoby jednoznacznie określić metodę na eksponowanie monitorowanego słowa kluczowego.
Sekcja Moc i ekspozycja – Indeks mocy i Ekspozycja
Badając medialną siłę marki i materiały ukazujące się na jej temat, warto również przeanalizować nasycenie treści słowami kluczowymi. Wskaźnik ten informuje, jak często dany przekaz mediowy w formie tekstu, nagrania wideo lub audio wzmiankuje markę. Im więcej wzmianek przywołujących nazwę marki w danej publikacji, tym oczywiście będzie większe oddziaływanie na odbiorcę. Warto wspomnieć, że wiele wzmianek, bez rozwiniętego kontekstu, jest niewiele warte w stosunku do jednego eksperckiego materiału, w którym marka została wspomniana kilkukrotnie i przedstawione zostały korzyści, jakie może dać prezentowany produkt lub usługa.
Sekcja Moc i ekspozycja – Nasycenie słowami kluczowymi
W Analizach niskie nasycenie występuje, gdy w materiale pojawia się jedno słowo kluczowe. Średnie nasycenie oznacza obecność dwóch słów kluczowych. Wysokie nasycenie oznacza udział trzech wyrażeń, a rozległe – bardzo wysokie – jest przypisane materiałom z liczbą wyrażeń kluczowych od czterech wzwyż. Wykresy prezentują nasycenie każdego dnia monitorowanego okresu, a także udział wszystkich stopni nasycenia w całkowitej liczbie publikacji.