Prasa najpopularniejszym źródłem doniesień – raport „Najbardziej opiniotwórcze media”
Prasa
Media najczęściej cytowały w maju Rzeczpospolitą. Na drugim miejscu znalazła się Gazeta Wyborcza, tygodnik Wprost uplasował się na trzeciej pozycji.
Pierwsze miejsce w zestawieniu ma Rzeczpospolita. Wielokrotnie powtarzane przez inne media były wyniki rankingu uczelni wyższych i sondaże polityczne. Na drugim miejscu najczęściej cytowanych za Rzeczpospolitą tematów znalazł się mecenas Rafał Rogalski i jego wywiad udzielony gazecie, w którym przedstawił swój pogląd na temat katastrofy smoleńskiej, zdecydowanie inny niż ten, który prezentował będąc pełnomocnikiem Jarosława Kaczyńskiego. Naczelna Rada Adwokacka uznała, że wypowiedzi Rogalskiego mogły być naruszeniem zasady tajemnicy adwokackiej.
Gazeta Wyborcza cytowana była najczęściej w kontekście wydarzeń politycznych oraz spraw społecznych – to GW zainteresowała się działalnością „czyścicieli”, czyli osób zatrudnianych przez właścicieli kamienic do „przekonania” lokatorów o konieczności wyprowadzenia się.
Tygodnik Wprost miejsce na podium zawdzięcza w maju ministrowi Sławomirowi Nowakowi. Wprost napisał w kwietniu, że minister transportu utrzymuje koleżeńskie relacje z biznesmenami, którzy realizują kontrakty rządowe i doradzają Platformie Obywatelskiej. Wątek podchwycony został przez inne media i wciąż jest obecny na czołówkach gazet.
Wśród najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników znalazły się: Wprost, Newsweek i po raz pierwszy raz na podium – Sieci. Z kolei miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media były Perspektywy.
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVP1. TVN24 zawdzięcza tak wysoką pozycję głównie tematom politycznym, chociażby rozmowie z rzecznikiem rządu Pawłem Grasiem, który na antenie tej stacji powiedział, że połowa kadencji to dobry moment, by ocenić działalność ministrów. Uruchomiło to falę spekulacji na temat potencjalnych dymisji.
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia RMF FM, na kolejnych miejscach znalazły się Radio ZET i TOK FM. RMF FM wysoką cytowalność zawdzięcza głównie sprawom politycznym, choć uwagę zwraca sprawa wyjazdu kierownictwa Państwowej Komisji Wyborczej na szkolenie do Moskwy, nagłośniona właśnie przez RMF FM. TOK FM najczęściej pojawiał się w przekazach innych mediów w kontekście Angeliny Jolie i jej decyzji o prewencyjnej amputacji piersi.
Portale internetowe
Najczęściej cytowanym w maju portalem internetowym były wpolityce.pl, za nim zaś uplasowały się portale onet.pl i tvn24.pl. Wpolityce.pl cytowany był przede wszystkim w kontekście informacji politycznych oraz publikacji, z której wynikało, że Jan Krzysztof Bielecki lobbował na rzecz rosyjskich spółek.
Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu. Najczęściej cytowanym portalem został money.pl, rozgłośnią – Radio PIN, a telewizją – TVN CNBC.
Media regionalne
W maju najczęściej cytowanym medium regionalnym był Dziennik Polski, ale konkurencja była bardziej aktywna niż kiedykolwiek: Nowa Trybuna Opolska miała jedynie 5 cytowań mniej w maju i są szanse na zwycięstwo o czerwcu. Gazeta z Opola ujawniła policyjną aferę obyczajową, którą żyła cała Polska.
Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)
Województwo |
Medium |
Liczba cytatów |
małopolskie |
Dziennik Polski |
45 |
opolskie |
Nowa Trybuna Opolska |
40 |
pomorskie |
Polska Dziennik Bałtycki |
14 |
śląskie |
Polska Dziennik Zachodni |
11 |
łódzkie |
Polska Dziennik Łódzki |
6 |
lubelskie |
Polska Kurier Lubelski |
5 |
kujawsko – pomorskie |
Express Bydgoski |
4 |
dolnośląskie |
Polska Gazeta Wrocławska |
3 |
wielkopolskie |
Polska Głos Wielkopolski |
3 |
zachodniopomorskie |
Gazeta Wyborcza Szczecin |
3 |
mazowieckie |
Życie Siedleckie, Życie Warszawy |
2 |
podkarpackie |
Gazeta Wyborcza Rzeszów, Nowiny |
1 |
podlaskie |
Kontakty |
1 |
świętokrzyskie |
Echo Dnia |
1 |
warmińsko – mazurskie |
– |
0 |
lubuskie |
– |
0 |
Najczęściej cytowane rozgłośnie radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 2)
Województwo |
Medium |
Liczba cytatów |
małopolskie |
Radio Kraków |
31 |
pomorskie |
Radio Gdańsk |
7 |
zachodniopomorskie |
Radio Szczecin |
7 |
dolnośląskie |
Oławska Telewizja Kablowa |
4 |
wielkopolskie |
Radio Merkury |
4 |
łódzkie |
Radio Łódź |
3 |
lubelskie |
Radio Lublin |
2 |
kujawsko – pomorskie |
torun24.tv |
1 |
lubuskie |
Radio Zachód |
1 |
mazowieckie |
Radio Plus Radom, Radio Wawa, Radio Dla Ciebie |
1 |
podlaskie |
Radio Białystok |
1 |
śląskie |
Radio Katowice |
1 |
świętokrzyskie |
Radio Kielce |
1 |
opolskie |
– |
0 |
podkarpackie |
– |
0 |
warmińsko – mazurskie |
– |
0 |
Tematyka
Najczęściej cytowane informacje dotyczyły polskiej polityki. Na drugim miejscu znalazły się powołania na sondaże i rankingi, na trzecim minister Sławomir Nowak.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.
Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.
Analizę przeprowadzono na podstawie 5 117 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 31 maja 2013 r. Analiza obejmuje ponad 900 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN CNBC, TVN TURBO, POLSAT, Polsat News, TV BIZNES, TV4) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Radio PiN, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których padały nazwy mediów:
• tytułów prasowych,
• portali internetowych,
• stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.
Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.
Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.