Raport: Finał ESK 2016 czyli ostatnie starcie miast oczami mediów

Wrocław, któremu 21go czerwca przyznano tytuł Europejskiej Stolicy Kultury, znalazł się na trzecim miejscu pod względem liczby wystąpień w mediach w okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca 2011. Jednak należy zwrócić uwagę, że jedna trzecia publikacji, w których był wymieniany, ukazała się już po jego zwycięstwie i otrzymaniu tytułu ESK. Swoją medialność zawdzięcza przede wszystkim wygranej, jest to popularność ‘po fakcie’. Lublin i Katowice były w innej sytuacji: cieszyły się znacznym zainteresowaniem mediów ze względu na swoje wysiłki i podejmowane przez siebie akcje przez całe trzy miesiące poprzedzające finał konkursu ESK.

Zobacz szczegółowy opis aktywności w mediach wszystkich miast w raporcie (pdf).


Katowice i Lublin najbardziej medialne

O Katowicach i Lublinie pisano i mówiono najwięcej, ale też te dwa miasta pracowały na swoje wystąpienia, realizując trafione medialnie projekty. Wiele artykułów czy programów traktowało ogólnie o zaletach miast-kandydatów, w badanym okresie pojawiło się tylko kilka projektów, którym udało się zyskać większy rozgłos i należały one właśnie do Katowic i Lublina. Na pierwszym miejscu znalazła się lubelska „Noc Kultury”, dalej katowickie akcje z wykorzystaniem symbolu słoneczników (m.in. przestrzenne rzeźby wystawiane w Brukseli), a także realizowany w Katowicach „Street Art Festiwal” – akcja, polegająca na przekształcaniu przestrzeni miejskiej rękami słynnych graficiarzy, dobrze wpisująca się w program zamiany Katowic w „miasto ogrodów”.
Jednym z wymagań konkursu było zaangażowanie mieszkańców w projekt ESK. Jednak w mediach pojawiło się bardzo niewiele doniesień na temat takich akcji. Najgłośniejszą był lubelski happening „Na tropie ESK”.


Wrocław – kontrowersyjny zwycięzca

Wrocław okazał się najbardziej kontrowersyjnym z kandydatów – uzyskał zarówno najwięcej wzmianek pozytywnych, jak i niekorzystnych dla jego wizerunku. Co więcej, należy zwrócić uwagę, że 60% publikacji pochlebnych dla miasta ukazało się już po jego zwycięstwie w konkursie i ich potencjalny korzystny wpływ na wizerunek Wrocławia często brał się z fraz takich jak np. „Wrocław pokonał stolicę”.



Proces o bezprawne używanie logo krasnala, wytoczony przez legendę Pomarańczowej Alternatywy, majora Fydrycha, nie przysporzył miastu popularności. Krytyka była również obecna w mediach po ogłoszeniu zwycięzcy ESK, werdykt komisji był przez wiele stron kontestowany. Argumentowano, że Wrocławiowi tytuł nie jest potrzebny, że miasto niewiele zrobiło, aby go zdobyć, a także wskazywano na bierność mieszkańców, którzy mało wiedzieli o ESK.

Odmienne reakcje na porażkę…


Wśród miast, które tytułu ESK nie zdobyły, ważnym tematem stała się przyszłość programu kulturalnego i inwestycji przygotowanych z myślą o ESK. Najwięcej i najoptymistyczniej o wykorzystaniu swoich projektów pisały Katowice, planujące zorganizowanie alternatywnej do ESK kumulacji imprez pod nazwą „metropolia kultury” – w ciągu pierwszego tygodnia po ogłoszeniu wyniku konkursu pojawiło się ponad sto takich artykułów. Z kolei Warszawa, sądząc po oddźwięku medialnym, nie wydawała się zainteresowana kontynuowaniem pracy rozpoczętej podczas walki o ESK – przyszłość jej projektów konkursowych była analizowana w zaledwie 10 artykułach.

…i nowe przyjaźnie między miastami

Warto odnotować szczególnie dobre relacje Katowic i Lublina, które charakteryzowała ostatni etap zmagań. W Katowickich publikacjach na temat ESK często chwalono starania Lublina i vice versa – lubelskie publikacje zawierały ciepłe słowa o Katowicach częściej, niż o innych miastach. Nawet po porażce, kiedy w wypowiedziach dziennikarzy, mieszkańców i działaczy komitetów ESK wyczuwało się gorycz i padały ostre słowa pod adresem konkurentów, Lublin i Katowice wspierały się nawzajem.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o medialnym wizerunku kandydatów i tematach poruszanych w ciągu trzech miesięcy poprzedzających finał konkursu o ESK, zapraszamy do pobrania pełnego raportu oraz jego poprzednich edycji.

O Badaniu:
Raport został wykonany na podstawie 6167 przekazów, w tym: 1122 przekazów prasowych, 172 radiowych, 139 telewizyjnych i 4734 internetowych, z okresu od 1 kwietnia 2011 do 30 czerwca 2011. W badanych przekazach w kontekście ESK 2016 pojawiała się nazwa przynajmniej jednego z pięciu miast zakwalifikowanych do drugiego etapu rywalizacji o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku.

O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40  krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media. Najnowszym projektem IMM jest Kompas Social Media – platforma informacyjna oraz Blog specjalistyczny dotyczący mediów społecznościowych. Kompas Social Media to również nazwa usługi IMM – audytu obecności firmy/ marki w Internecie i kanałach społecznościowych. 

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg