Raport: Finał ESK 2016 czyli ostatnie starcie miast oczami mediów

Wrocław, któremu 21go czerwca przyznano tytuł Europejskiej Stolicy Kultury, znalazł się na trzecim miejscu pod względem liczby wystąpień w mediach w okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca 2011. Jednak należy zwrócić uwagę, że jedna trzecia publikacji, w których był wymieniany, ukazała się już po jego zwycięstwie i otrzymaniu tytułu ESK. Swoją medialność zawdzięcza przede wszystkim wygranej, jest to popularność ‘po fakcie’. Lublin i Katowice były w innej sytuacji: cieszyły się znacznym zainteresowaniem mediów ze względu na swoje wysiłki i podejmowane przez siebie akcje przez całe trzy miesiące poprzedzające finał konkursu ESK.

Zobacz szczegółowy opis aktywności w mediach wszystkich miast w raporcie (pdf).


Katowice i Lublin najbardziej medialne

O Katowicach i Lublinie pisano i mówiono najwięcej, ale też te dwa miasta pracowały na swoje wystąpienia, realizując trafione medialnie projekty. Wiele artykułów czy programów traktowało ogólnie o zaletach miast-kandydatów, w badanym okresie pojawiło się tylko kilka projektów, którym udało się zyskać większy rozgłos i należały one właśnie do Katowic i Lublina. Na pierwszym miejscu znalazła się lubelska „Noc Kultury”, dalej katowickie akcje z wykorzystaniem symbolu słoneczników (m.in. przestrzenne rzeźby wystawiane w Brukseli), a także realizowany w Katowicach „Street Art Festiwal” – akcja, polegająca na przekształcaniu przestrzeni miejskiej rękami słynnych graficiarzy, dobrze wpisująca się w program zamiany Katowic w „miasto ogrodów”.
Jednym z wymagań konkursu było zaangażowanie mieszkańców w projekt ESK. Jednak w mediach pojawiło się bardzo niewiele doniesień na temat takich akcji. Najgłośniejszą był lubelski happening „Na tropie ESK”.


Wrocław – kontrowersyjny zwycięzca

Wrocław okazał się najbardziej kontrowersyjnym z kandydatów – uzyskał zarówno najwięcej wzmianek pozytywnych, jak i niekorzystnych dla jego wizerunku. Co więcej, należy zwrócić uwagę, że 60% publikacji pochlebnych dla miasta ukazało się już po jego zwycięstwie w konkursie i ich potencjalny korzystny wpływ na wizerunek Wrocławia często brał się z fraz takich jak np. „Wrocław pokonał stolicę”.



Proces o bezprawne używanie logo krasnala, wytoczony przez legendę Pomarańczowej Alternatywy, majora Fydrycha, nie przysporzył miastu popularności. Krytyka była również obecna w mediach po ogłoszeniu zwycięzcy ESK, werdykt komisji był przez wiele stron kontestowany. Argumentowano, że Wrocławiowi tytuł nie jest potrzebny, że miasto niewiele zrobiło, aby go zdobyć, a także wskazywano na bierność mieszkańców, którzy mało wiedzieli o ESK.

Odmienne reakcje na porażkę…


Wśród miast, które tytułu ESK nie zdobyły, ważnym tematem stała się przyszłość programu kulturalnego i inwestycji przygotowanych z myślą o ESK. Najwięcej i najoptymistyczniej o wykorzystaniu swoich projektów pisały Katowice, planujące zorganizowanie alternatywnej do ESK kumulacji imprez pod nazwą „metropolia kultury” – w ciągu pierwszego tygodnia po ogłoszeniu wyniku konkursu pojawiło się ponad sto takich artykułów. Z kolei Warszawa, sądząc po oddźwięku medialnym, nie wydawała się zainteresowana kontynuowaniem pracy rozpoczętej podczas walki o ESK – przyszłość jej projektów konkursowych była analizowana w zaledwie 10 artykułach.

…i nowe przyjaźnie między miastami

Warto odnotować szczególnie dobre relacje Katowic i Lublina, które charakteryzowała ostatni etap zmagań. W Katowickich publikacjach na temat ESK często chwalono starania Lublina i vice versa – lubelskie publikacje zawierały ciepłe słowa o Katowicach częściej, niż o innych miastach. Nawet po porażce, kiedy w wypowiedziach dziennikarzy, mieszkańców i działaczy komitetów ESK wyczuwało się gorycz i padały ostre słowa pod adresem konkurentów, Lublin i Katowice wspierały się nawzajem.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o medialnym wizerunku kandydatów i tematach poruszanych w ciągu trzech miesięcy poprzedzających finał konkursu o ESK, zapraszamy do pobrania pełnego raportu oraz jego poprzednich edycji.

O Badaniu:
Raport został wykonany na podstawie 6167 przekazów, w tym: 1122 przekazów prasowych, 172 radiowych, 139 telewizyjnych i 4734 internetowych, z okresu od 1 kwietnia 2011 do 30 czerwca 2011. W badanych przekazach w kontekście ESK 2016 pojawiała się nazwa przynajmniej jednego z pięciu miast zakwalifikowanych do drugiego etapu rywalizacji o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku.

O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40  krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media. Najnowszym projektem IMM jest Kompas Social Media – platforma informacyjna oraz Blog specjalistyczny dotyczący mediów społecznościowych. Kompas Social Media to również nazwa usługi IMM – audytu obecności firmy/ marki w Internecie i kanałach społecznościowych.