Raport IMM: 24h po uwolnieniu Snowdena. Reakcja sieci
W Polsce „sezon ogórkowy” rozpoczął się już na dobre. Odkąd Sejm poszedł na zasłużony urlop, a Royal Baby pojawiło się na świecie, rozgrzewają nas głównie przychodzące falami upały. Jednak dzisiejsza informacja o przyznaniu Edwardowi Snowdenowi azylu w Rosji, niejednego zmusiła do zawieszenia sezonu ogórkowego.
Od początku czerwca, kiedy wybuchła afera szpiegowska z Edwardem Snowdenem w roli głównej jego sytuacja była szeroko komentowana w Internecie. Początkowo zainteresowanie skupiało się głównie na domniemanym miejscu pobytu byłego agenta. W kolejnych tygodniach tematem numer jeden były spekulacje dotyczące miejsca, gdzie mógłby otrzymać azyl. Największe zainteresowanie sprawą przypadło na pierwszy tydzień lipca. Zgodnie
z badaniami przeprowadzonymi przez Instytut Monitorowania Mediów pojawiło się wtedy prawie 1800 publikacji na ten temat. Wzrost zainteresowania przypisać można w dużej mierze głośniej sprawie przeszukania samolotu boliwijskiego prezydenta Evo Moralesa.
Co ciekawe z badań przeprowadzonych przez IMM wynika, że początkowo użytkownicy portali społecznościowych, for czy blogerzy nie wykazywali znacznego zainteresowania sprawą. Tylko 30% wszystkich publikacji dotyczących Edwarda Snowdena pochodziło z tych źródeł. Sytuacja znacznie zmieniła się dopiero w ciągu ostatnich 48 godzin, kiedy ponad trzykrotnie wrosła liczba wzmianek na Twitterze.
Internauci zaczęli rozważać dalsze losy szpiega, ale co wydaje się ważniejsze także dalszy rozwój relacji pomiędzy USA i Rosją. Padają również porównania do okresu zimnej wojny kiedy oba państwa umieszczały na swoich terytoriach szpiegów lub ich sobie podkradały.
Trudno przewidzieć jak rozwinie się sytuacja. Jedno jest pewne – pomimo „sezonu ogórkowego” musimy być czujni – nie wiadomo jak zakończy się ta dyplomatyczna rozgrywka.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.
Autor raportu:
Agnieszka Kalbarczyk, Instytut Monitorowania mediów
O badaniu:
Analizę wykonano na podstawie 8221 publikacji z polskojęzycznej części internetu wraz z ogólnodostępnymi wpisami w mediach społecznościowych, w których pojawiły się informacje na temat Edwarda Snowdena. Pod uwagę brane były publikacje, które ukazały się między 3 czerwca a 2 sierpnia 2013 roku.
Zobacz pozostałe raporty na stronie IMM.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów to lider branży monitoringu mediów w Polsce. Od ponad dekady dostarcza klientom kompleksową usługę badania wizerunku w prasie, radiu, telewizji oraz w internecie i w mediach społecznościowych. Rozwój potrzeb na rynku monitorowania mediów spowodował, że od 2003 roku IMM uruchomił dziewiętnaście ośrodków lokalnych
w największych miastach Polski, dzięki czemu stało się możliwe pozyskiwanie informacji
z gazet regionalnych już w dniu ich wydania. Od początku 2010 roku IMM oferuje możliwość zamówienia monitoringu mediów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). IMM publikuje szereg ogólnodostępnych raportów, w tym „Najbardziej Opiniotwórcze Media” – cykliczny ranking najczęściej cytowanych mediów, a także regularne badania polskiego dyskursu internetowego w ramach projektu Kompas Social Media.