Raport IMM: najbardziej opiniotwórcze media w kwietniu 2011

W kwietniowym raporcie:

Prasa
Wśród najczęściej cytowanych przekazów prasowych na pierwszej pozycji znalazły się publikacje z Rzeczpospolitej. Do rankingu zakwalifikowało się: 4 dzienniki ogólnopolskie, 3 tygodniki, 1 dziennik ekonomiczny oraz 2 tabloidy.
Media powoływały się na Rzeczpospolitą głównie w kontekście polityki polskiej, wyróżnił się też temat afery hazardowej. Przy okazji informowania o umorzeniu przez prokuraturę śledztwa w tej sprawie media przypominały, że afera wybuchła po tym, jak Rzeczpospolita opublikowała stenogramy CBA dotyczące nieprawidłowości przy pracach nad tzw. ustawą hazardową.

 
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane w TVN24. Na drugim miejscu uplasowała się również stacja koncernu ITI – TVN. W czołówce znalazł się też Polsat News.

Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie stacji RMF FM. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania Radio ZET, na trzeciej TOK FM.

 
Portale internetowe
W kwietniu w zestawieniu portali bardzo wyrównana walka między onet.pl a wp.pl. Co ciekawe, większość z przywołań obydwu serwisów dotyczyło tego samego tematu; wywiadu, a raczej wywiadów, których portalom udzielił biskup Tadeusz Pieronek, a dotykały one kwestii związanych z rocznicą katastrofy pod Smoleńskiem.  Wirtualna Polska rozmawiała na tematy „smoleńskie” również z kardynałem Stanisławem Dziwiszem.

Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu, portalem biznesowym money.pl, telewizją – TVN CNBC, a rozgłośnią – Radio PiN.

Media regionalne
W kwietniu na czoło zestawienia wróciły mazowieckie dzienniki: Życie Warszawy i Metro.

Tematyka
Najczęściej komentowanymi tematami w mediach były informacje związane z katastrofą pod Smoleńskiem (rocznica wydarzeń) oraz bieżące sprawy w polskiej polityce.

 

Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.

Badanie przeprowadzono na podstawie 5464 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 30 kwietnia 2011 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Badanie „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich najnowszych osiągnięć i sukcesów.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.