Raport IMM Najbardziej opiniotwórcze media w listopadzie: dużo polityki i śladowe ilości trotylu

Tematyka
Najczęściej cytowane w listopadzie informacje dotyczyły polskiej polityki. Na drugim miejscu znalazły się doniesienia na temat katastrofy smoleńskiej, na trzecim kwestie ekonomiczne.
 

Prasa
Media najczęściej cytowały Gazetę Wyborczą. Na drugim miejscu znalazła się Rzeczpospolita, na trzecim Dziennik Gazeta Prawna.
Pierwsze miejsce Gazeta Wyborcza zawdzięcza publikacjom na temat polskiej polityki. Temat ten obejmuje kilka różnych wątków. Jednym z najbardziej medialnych indywidualnych osiągnięć Gazety było nagłośnienie sprawy bloga działacza PiS Artura Nicponia. Sporą cytowalność miał też wywiad z Waldemarem Pawlakiem, byłym już szefem PSL.
Rzeczpospolita najczęściej cytowana była w kontekście katastrofy smoleńskiej, lecz temat ten był przyczyną odwołań zaledwie kilka razy więcej niż rankingi i sondaże przygotowane przez gazetę.
Wiodącym tematem powołań na publikacje Dziennika Gazety Prawnej były informacje ekonomiczne, w tym doniesienia na temat planów spółek giełdowych, które przekładały się na wahania notowań tych podmiotów.

 
 

Często cytowanymi tygodnikami były Wprost i Newsweek. Miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media, był magazyn Forbes.

 
 


 
Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, na trzeciej TVPinfo. Wysoka cyt owalność TVN24 wiąże się przede wszystkim z materiałami na temat katastrofy smoleńskiej. Stacja ta zainteresowała się również bardziej niż inne udaremnieniem zamachu planowanego przez Brunona K.


 
Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na doniesienia RMF FM, głównie w związku z doniesieniami z polskiej sceny politycznej. Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET – tu dominującym tematem było funkcjonowanie rynku mediów oraz sport. Na trzecim miejscu najczęściej cytowanych radiostacji uplasowało się TOK FM.
 

Portale internetowe
Najczęściej cytowanym w listopadzie portalem internetowym był onet.pl, za nimi sklasyfikowano gazeta.pl i sportowefakty.pl. Doniesienia Onetu były interesujące dla innych mediów głównie w kontekście wydarzeń sportowych.
 

Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu. Najczęściej cytowanym portalem został money.pl, a telewizją – TVN CNBC.
 

Media regionalne
W listopadzie, już poniekąd tradycyjnie, najczęściej cytowanym medium regionalnym był Dziennik Polski. Na gazetę powoływano się najczęściej w kontekście informacji lokalnych. Kolejne miejsca zajęły Polska Gazeta Wrocławska i Radio Szczecin.
 

Najczęściej cytowane tytuły prasowe z danego województwa (Tab. 1)


 

Województwo

Medium

Liczba cytatów

małopolskie

Dziennik Polski

42

dolnośląskie

Polska Gazeta Wrocławska

12

wielkopolskie

Polska Głos Wielkopolski

9

śląskie

Polska Dziennik Zachodni

8

kujawsko-pomorskie

Gazeta Pomorska

6

lubelskie

Dziennik Wschodni

6

warmińsko-mazurskie

Gazeta Olsztyńska

6

mazowieckie

Życie Warszawy

4

pomorskie

Polska Dziennik Bałtycki

4

łódzkie

Polska Dziennik Łódzki

2

opolskie

Gazeta Wyborcza Opole

2

podkarpackie

Nowiny

2

lubuskie

Gazeta Lubuska

1

podlaskie

Tygodnik Nowodworski

1

świętokrzyskie

Gazeta Wyborcza Kielce

1

zachodniopomorskie

Głos Pomorza

1

 

Najczęściej cytowane rozgłośnie radiowe i telewizyjne z danego województwa (Tab. 2)

 

 

Województwo

Medium

Liczba cytatów

małopolskie

Radio Kraków

10

wielkopolskie

Radio Merkury

10

zachodniopomorskie

Radio Szczecin

10

pomorskie

Radio Gdańsk

7

lubuskie

Radio Zielona Góra, Radio Zachód

3

podkarpackie

PR Rzeszów

3

śląskie

Radio Katowice

3

dolnośląskie

Radio Wrocław, Radio Plus Legnica

2

kujawsko-pomorskie

TVP Bydgoszcz

2

lubelskie

Radio Lublin

2

opolskie

Radio Gorzów, TVP Opole

1

podlaskie

Radio Białystok, PR Białystok

1

warmińsko-mazurskie

Radio Olsztyn

1

łódzkie

mazowieckie

świętokrzyskie

 

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.

Analizę przeprowadzono na podstawie 4 503 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 30 listopada 2012 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym może przekładać się na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.