Raport IMM: obniżka cen gazu receptą na zwycięstwo
IMM przeanalizował prawie 3,7 tys. publikacji z prasy i internetu pod kątem ekspozycji prezesów w mediach. Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją raportu na stronie IMM.
Energetyka
Ceny gazu będą niższe – na taką informację czekał cały kraj, chyba każde gospodarstwo domowe. Głównie – choć nie tylko, ta informacja zapewniła energetyce dominującą pozycję w przekazach medialnych, a odpowiedzialnej za sprawę Grażynie Piotrowskiej-Oliwie, prezesce PGNiG, zagwarantowała status najbardziej medialnego bossa polskiej gospodarki.
Drugie miejsce zajął Dariusz Lubera, prezes Taurona. Lubera zapowiada stagnację w branży oraz bierze pod uwagę możliwość spadku przychodów firmy w 2013 roku. Jednocześnie firma może się pochwalić poprawą wyników finansowych w trzecim kwartale i za trzy kwartały 2012 roku.
Trzecie miejsce zajął Krzysztof Kilian, dowodzący PGE. Kilian wspominany był w kontekście wsparcia przez państwo budowy elektrowni jądrowej. Zdaniem prezesa PGE wsparcie finansowe ze strony państwa jest kluczowe w przypadku tego projektu.
Telekomunikacja
Maciej Witucki, prezes Orange Polska, był w listopadzie najbardziej medialnym prezesem z branży telekomunikacyjnej. Popularność w mediach przyniosło Wituckiemu skojarzenie świata biznesu z polityką. Prezes Orange jest też prezesem Francuskiej Izby Przemysłowo Handlowej w Polsce, dlatego nie mogło go zabraknąć w informacjach, gdy Polskę odwiedził prezydent Francji Francois Hollande.
Na drugim miejscu znalazł się kierujący Polkomtelem Zygmunt Solorz-Żak. Nowym, jeszcze raczkującym, ale już medialnym pomysłem biznesmena są „inteligentne domy”. Pomysł ten zakłada, że grupa Solorza-Żaka będzie dostarczała w ramach jednego rachunku prąd, telewizję i internet. Być może w tym tkwi tajemnica wejścia Tomasza Zadrogi, byłego prezesa PGE, do zarządu Polkomtelu.
Trzecie miejsce należy do Mirosława Godlewskiego kierującego Netią. Firma opublikowała wyniki finansowe i obniżyła prognozy – jak twierdzi prezes Godlewski – w związku ze spowolnieniem gospodarczym.
Bankowość
Zbigniew Jagiełło, kierujący PKO BP, chyba nie zamierza ustąpić miejsca w mediach innym przedstawicielom branży bankowej. Po raz kolejny prezes PKO BP okazał się najbardziej medialnym bossem z tego sektora. Punktem wyjścia wielu publikacji były zgodne z oczekiwaniami rynku, niezłe wyniki finansowe spółki. Prezes PKO BP pojawiał się też w kontekście contact center, które bank otwiera w Rzeszowie oraz w związku z mecenatem kulturalnym PKO BP.
Na drugim miejscu znalazł się Luigi Lovaglio (Pekao SA), głównie za sprawą bardzo dobrych wyników finansowych firmy.
Trzecie miejsce zajął Krzysztof Rosiński z Getin Noble. Zarówno bank, jak i prezes, najczęściej pojawiają się ostatnio w mediach w związku z kolejnymi zakupami: 7 listopada podpisano wstępną umowę nabycia 100% akcji Dexia Kommunalkredit Bank Polska S.A. Prezes Rosiński twierdzi, że jest to kolejne wzmocnienie pozycji Getin Noble Banku w sektorze finansowym i pozytywnie wpłynie na dalszy rozwój banku.
Paliwa
Kierujący Lotosem Paweł Olechnowicz był najczęściej cytowanym i wspominanym bossem branży paliwowej w listopadzie. Z jednej strony media informowały, że współpraca PGNiG i Grupy Lotos w zakresie poszukiwań gazu ziemnego i ropy naftowej nabiera tempa, z drugiej donosiły o rozstaniu Lotosa z żużlowcami z Wybrzeża.
Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen, zajął drugie miejsce w rankingu medialności paliwowych bossów. Plany inwestycyjne Orlenu zdominowały przekazy medialne na temat spółki w listopadzie. Więcej odwiertów produkcyjnych, coraz więcej stacji paliw – nowy rok zapowiada się dla spółki pracowicie.
Piotr Dziwok (Shell Polska) zajął trzecią pozycję.
Ubezpieczenia
Najczęściej cytowanym i wspominanym prezesem branży ubezpieczeniowej w listopadzie był Andrzej Klesyk, kierujący PZU. W rankingu Liderów Filantropii w kategorii "Firma, która przekazała najwięcej środków na cele społeczne" pierwsze miejsce zajęło PZU z kwotą darowizn wynoszącą ponad 20 mln zł. Dobre uczynki wracają – firma może się też pochwalić dobrymi wynikami finansowymi.
Na drugim miejscu wśród szefów firm ubezpieczeniowych uplasował się Jarosław Parkot, dowodzący Wartą TUnŻ SA. Parkot to szef skuteczny: po trzech kwartałach Warta uzyskała ponad 9 proc. wzrost przypisu składki, utrzymując pozytywny trend. „To znakomity wynik szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę, że trzeci kwartał w skali rynku nie był tak dobry jak pierwsze półrocze. Wzrost rynku w pierwszych dziewięciu miesiącach roku szacujemy na około 5 proc.” – powiedział szef spółki.
Trzecia pozycja należy do Franza Fuchsa, prezesa Vienna Insurance Group w Polsce.
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.
Autor:
Nina Olszewska, starsza specjalistka ds. analiz mediowych IMM.
O raporcie:
Analizę wykonano na podstawie 3 669 materiałów z prasy i internetu, w których pojawili się prezesowie analizowanych firm (pełna lista firm w raporcie). Raport obejmuje okres od 1 do 30 listopada 2012 roku. Wyselekcjonowano również wzmianki na temat bossów w mediach społecznościowych monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista dostępna na stronie Kompas Social Media oraz IMM). W analizie uwzględnione zostały również firmowe blogi oraz profile bossów w portalach społecznościowych. Materiały z mediów społecznościowych obejmują wyłącznie ogólnodostępne wpisy internautów.
„Bossowie polskiej gospodarki” to nowa odsłona raportu IMM publikowanego od stycznia 2005 r. do czerwca 2006 r. Dla dużych firm i korporacji w Polsce, a także mediów finansowych i gospodarczych prowadzony był ranking „Bossowie polskiej gospodarki w mediach”. Badaliśmy obecność w mediach szefów największych firm w Polsce na podstawie comiesięcznej analizy przekazów prasowych, radiowych i telewizyjnych. Dla firm, których reprezentanci znajdowali się w rankingu była to ważna informacja na temat ich wizerunku w mediach.
O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to najnowszy projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od ponad 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40 krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.