Raport IMM: otwieranie klatek w mediach czyli o „Frankenkurczaku”

„Frankenkurczak” to kampania Stowarzyszenia Otwarte Klatki walczącego o poprawę warunków życia zwierząt hodowanych przemysłowo.

 

Celem kampanii jest wprowadzenie systemowych zmian w hodowli tzw. brojlerów czyli kur mięsnych. Postulaty obejmują m.in. zmniejszenie dopuszczalnego zagęszczenia na fermach, rezygnację z ras tzw. szybkorosnących na rzecz wolnorosnących, zapewnienie kurom większego dostępu do naturalnego światła i grzęd oraz odejście od metod uboju sprawiających zbędny ból.

 

Monitoring IMM wykazał, że od 5 maja do 22 lipca 2018 roku w mediach opublikowano 132 materiały dotyczące kampanii „Frankenkurczak”.

 

Najwięcej publikacji pojawiło się w Internecie: na Facebooku, następnie na portalach ogólnoinformacyjnych i tematycznych oraz Twitterze i Instagramie. Wpisy w mediach społecznościowych stanowiły łącznie około 72 proc. źródeł wszystkich publikacji.

 

Najwięcej materiałów opublikowanych zostało w dniach 8 i 11 maja, a więc już 3 dni od rozpoczęcia akcji happeningiem w Katowicach. Kolejny wzrost liczby wzmianek odnotowano miesiąc później, w efekcie opublikowania śledztwa zrealizowanego ukrytą kamerą.

 

Z pogłębionej analizy interakcji w social mediach wynika, że ponad 75 proc. użytkowników polubiło treści związane z kampanią, a co piąty użytkownik podawał je dalej, zwiększając tym samym zasięg dyskusji.

 

 

Największe dotarcie kampania zawdzięcza Facebookowi, gdzie potencjalna liczba odbiorców przekazów dotyczących kampanii wyniosła ponad pół miliona. Informacje o kampanii w programach telewizyjnych łącznie osiągnęły dotarcie do niemal 200 tys. odbiorców. Z kolei liczba czytelników, którzy mogli zetknąć  się z kampanią w prasie, wyniosła ponad 150 tysięcy.

 

Jak kampanię przedstawiały media? Najczęściej obiektywnie, informując o przebiegu akcji i możliwości podpisania petycji na stronie stowarzyszenia, podając dane dotyczące hodowli kurczaków w Polsce i przytaczając fakty na temat jej warunków.

 

Wśród materiałów oceniających kampanię zdecydowanie więcej było tych pozytywnych niż negatywnych. Przykładami materiałów o największym dotarciu, które popierały cele i samą kampanię, są program „Pytanie na Śniadanie” (TVP2), post opublikowany na facebookowym profilu redakcji strajk.eu, a także artykuł Jasia Kapeli na portalu Krytyki Politycznej.

 

Z analizy wydźwięku przeprowadzonej przez IMM wynika, że w badanym okresie nie ukazały się jednoznacznie negatywne materiały o kampanii „Frankenkurczak”, a jedynie takie, w których podważono zasadność i cele obrane przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki. Przykładem może być artykuł Zakaz dla brojlerów opublikowany przez „Nasz Dziennik”. Na negatywny wydźwięk miał tu wpływ raczej dobór ekspertów, a nie samo stanowisko autora. Cytowani w artykule specjaliści powoływali się na dane dotyczące polskich kurczaków, które świadczą o dobrych warunkach hodowli, a tym samym dużym eksporcie drobiu. Przytoczono także stanowisko Krajowej Rady Drobiarstwa, która uważa kampanię za atak wymierzony w nich samych i ocenia ją negatywnie.

 


Metodologia: Raport został stworzony na podstawie analizy materiałów dotyczących kampanii „Frankenkurczak” opublikowanych w telewizji, radio, prasie, internecie i mediach społecznościowych w okresie od 5 maja do 22 lipca 2018 roku.

Kontakt do mediów: Nora Ignasiak, nignasiak@imm.com.pl, tel. (+48 22) 378 37 50

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg