Raport IMM: Ranking popularności gwiazd polskiego show-biznesu w internecie

Piękni i młodzi? Nie zawsze! Popularni i bogaci? Z pewnością tak!
Miesięcznik Forbes przedstawił właśnie listę najcenniejszych gwiazd polskiego show biznesu. W setce znaleźli się sportowcy, dziennikarze, aktorzy i celebryci, którzy w minionym roku byli najcenniejsi dla reklamodawców. IMM postanowił sprawdzić, czy popularność przekłada się na skalę medialności
w internecie. Okazuje się, że popularność wśród reklamodawców sobie, a popularność w sieci… sobie. Cenieni przez reklamodawców Karol Okrasa i Paskal Brodnicki okazali się mniej popularni w internecie od Marty Grycan, która nie była notowana w rankingu Forbesa, za to często notowana… w serwisach plotkarskich plotkarskich.

Na początek jednak badaniu poddano pierwszych 15 osób z rankingu Forbesa.

Lewandowski i… cała reszta

Największe zainteresowanie internautów w ostatnim roku wzbudzali sportowcy – zajęli wszystkie miejsca na podium. Pierwsze miejsce – bez zaskoczenia i deklasując konkurentów, zajął Robert Lewandowski
z ponad 79 tysiącami wzmianek, zaraz za nim uplasowała się Agnieszka Radwańska z ponad 44,5 tysiącami informacji, a trzecie miejsce zajął Jerzy Janowicz z 35 tysiącami wystąpień. Kolejne miejsca również należą do sportowców. Dopiero na 7 miejscu pojawia się showman Kuba Wojewódzki, a za nim aktorzy i celebryci.
Co ciekawe w rankingu Forbesa Marek Kondrat czy Jerzy Owsiak zajmują wysokie 2 i 3 miejsce – a w sieci jest odwrotnie – Marek Kondrat zajmuje 14, a Jerzy Owsiak 12 miejsce.
Zatem można być bardzo cennym dla reklamodawców nie budząc – wydawałoby się obecnie niezbędnego – dużego zainteresowania pośród internautów. Jak wynika z analizy IMM równie niskim zainteresowaniem Internautów cieszy się najbardziej ceniona na świecie polska top modelka Anja Rubik – „tylko” 7 tysięcy wzmianek w ciągu roku. Niewiele lepszy wynik osiągnęła jej koleżanka po fachu – Joanna Krupa – niecałe
10 tysięcy wzmianek. Niskie pozycje w naszym zestawieniu zajmują również przedstawiciele świata muzyki
i filmu.

Celebrytyzm od kuchni – Magda Gessler bezkonkurencyjna w sieci

IMM zbadał również zainteresowanie coraz popularniejszymi w ostatnim czasie celebrytami kulinarnymi. Do badania wybrano gwiazdy pojawiające się w rankingu Forbesa, czyli Magdę Gessler, Pascala Brodnickiego, Karola Okrasę i Roberta Makłowicza, jak również cztery nie notowane tam osoby czyli: Annę Starmach, Adama Gesslera, Martę Grycan i Michaela Morana. Podobnie jak w rankingu Forbesa i w raporcie IMM pośród kulinarnych celebrytów najwyższą pozycję zajęła Magda Gessler z prawie 22,4 tysiącami wzmianek. Mimo takiej popularności w polskim internecie, w rankingu Forbesa zajęła dopiero 37 miejsce.
Kolejny jest Robert Makłowicz – już tylko 3,2 tysiąca wzmianek.
Co interesujące – popularni i cenieni przez reklamodawców Karol Okrasa i Paskal Brodnicki okazali się mniej popularni w internecie od Marty Grycan, która nie była notowana w rankingu Forbesa, za to często notowana… w serwisach plotkarskich.
Podsumowując widać wyraźnie, że poza nielicznymi przypadkami, jak Robert Lewandowski działa zasada „reklamodawcy sobie, a Internauci sobie”. Okazuje się, że największego zainteresowania w mediach
i internecie wcale nie budzą osoby, które postrzegane są jako cenne przez reklamodawców. Może zatem warto zastanowić się nad zmianą strategii i wyborem nowych twarzy w kampaniach reklamowych? To pytanie pozostawiamy bez odpowiedzi…

Autor raportu:
Agnieszka Kalbarczyk, Instytut Monitorowania mediów

O badaniu:
Analizę wykonano na podstawie 374 501 publikacji z polskojęzycznej części internetu wraz
z ogólnodostępnymi wpisami w mediach społecznościowych, w których pojawiły się informacje na temat wybranych gwiazd polskiego show-biznesu. Pod uwagę brane były publikacje, które ukazały się między 7 sierpnia  2012 a 7 sierpnia 2013 roku i zawierały frazę będącą pełnym imieniem i nazwiskiem badanej osoby.

Zobacz pozostałe raporty na stronie IMM, a więcej inspiracji i ciekawostek na www.facebook.com/IMMonitoring .

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań
i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia źródła przy każdej grafice.

O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów to lider branży monitoringu mediów w Polsce. Od ponad dekady dostarcza klientom kompleksową usługę badania wizerunku w prasie, radiu, telewizji oraz w internecie i w mediach społecznościowych. Rozwój potrzeb na rynku monitorowania mediów spowodował, że od 2003 roku IMM uruchomił dziewiętnaście ośrodków lokalnych
w największych miastach Polski, dzięki czemu stało się możliwe pozyskiwanie informacji
z gazet regionalnych już w dniu ich wydania. Od początku 2010 roku IMM oferuje możliwość zamówienia monitoringu mediów z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). IMM publikuje szereg ogólnodostępnych raportów, w tym „Najbardziej Opiniotwórcze Media” – cykliczny ranking najczęściej cytowanych mediów, a także regularne badania polskiego dyskursu internetowego w ramach projektu Kompas Social Media.