Raport IMM: śledztwa, plotki i skandale – najczęściej cytowane media w czerwcu 2011


IMM podaje: wspólnym tematem doniesień z dwóch najbardziej opiniotwórczych mediów w czerwcu (Rzeczpospolitej i Gazety Wyborczej) była kwestia zawieszenia Marka Pasionka, prokuratora nadzorującego śledztwo w sprawie katastrofy pod Smoleńskiem. Zdaniem Rzeczpospolitej, Pasionek próbował przekonać USA do przekazania m.in. zdjęć satelitarnych z miejsca katastrofy. Z kolei jak podawała Gazeta Wyborcza – prokurator chciał dowiedzieć się od służb w USA, czy możliwe było, że Rosjanie chcieli dokonać zamachu na samolot prezydencki.

Trzeci w rankingu generalnym Dziennik Gazeta Prawna był przywoływany w związku z informacjami o nieprawidłowościach przy budowie polskich autostrad. DGP napisała jakoby Grecy, śladem Chińczyków, chcieli wycofać się z kontraktu na budowę autostrady A4 na Podkarpaciu.


Nowy wakacyjny ranking – „Najwięcej o celebrytach”
Z miesiąca na miesiąc coraz wyżej plasują się informacje i plotki dotyczące polskich i zagranicznych gwiazd i gwiazdeczek. W sezonie wakacyjnym IMM proponuje nowy ranking, wskazujący najpopularniejsze źródła wiedzy o celebrytach. W czerwcu źródłem najgorętszej informacji – o ciąży Anny Muchy – był TVN. Stacja została wyprzedzona jedynie przez połączone siły dziennikarzy Super Expressu i jego wydania internetowego. Na podium mamy też Fakt,  za nim: Gala, pudelek.pl, Viva, Party i Twój Styl. A następnie… czołówka opiniotwórczych tygodników: Wprost, Polityka i Newsweek.
 
Rodzicielstwo – i to planowane i obecne – było w czerwcu na topie. Poza ciążą Muchy i Katarzyny Skrzyneckiej mogliśmy przeczytać, kto ze znanych osób boi się o swoje dzieci. Wyznanie Tomasza Lisa na łamach Wprost dodało tygodnikowi kilka punktów w rankingach cytowań. Poza tym: Ewa Farna przeszła na dietę, Doda przestanie chodzić w szpilkach, wszystko o finalistach X- Factor a najwięcej o Szpaku, dlaczego Karolak zaprosił na urodziny Napieralskiego oraz cenne informacje kto i gdzie będzie teraz zasiadał w jury którego z telewizyjnych show.
 
W czerwcowym raporcie ponadto:

Tematyka
W czerwcu media cytowały inne media głównie w kontekście polityki polskiej, rankingów i sondaży oraz informacji ekonomicznych. Wyróżniły się też pojedyncze tematy, m.in.: sprawa wypowiedzi o. Rydzyka w Parlamencie Europejskim, oraz przeprosiny za nie, które pojawiły się w wywiadzie przeprowadzonym z duchownym na łamach Naszego Dziennika; doniesienia o kolejnych utrudnieniach przy budowie autostrad (Dziennik Gazeta Prawna), przyczyny odsunięcia od smoleńskiego śledztwa prokuratora Marka Pasionka (Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, RMF FM, ZET, TOK FM).


Prasa
Wśród najczęściej cytowanych przekazów prasowych na pierwszej pozycji znalazły się publikacje z Rzeczpospolitej. Do rankingu zakwalifikowały się: 4 dzienniki ogólnopolskie, 3 tygodniki, 1 dziennik ekonomiczny oraz 2 tabloidy.
 
Wśród najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników znalazły się: Newsweek, Wprost i Polityka. Z kolei miesięcznikami, na które najczęściej powoływały się inne media, były Perspektywy oraz Forbes.

 


Telewizja
Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane w TVN24. Na drugim miejscu uplasowała się również stacja koncernu ITI – TVN. W czołówce znalazł się też Polsat News.

 

Radio
Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie stacji RMF FM. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania Radio ZET, na trzeciej TOK FM.
 
Portale internetowe
W czerwcu onet.pl nadal na prowadzeniu. Od tvn24.pl oddzieliły go sportowefakty.pl.

 
Media ekonomiczne
Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był Puls Biznesu, portalem biznesowym money.pl, telewizją – TVN CNBC, a rozgłośnią – Radio PiN.

 

Media regionalne
W czerwcu na prowadzeniu Życie Warszawy i Dziennik Polski. W rankingu znalazło się miejsce tylko dla jednej rozgłośni – Radia Wrocław.

 

Zobacz cały raport na stronie IMM.
Grafiki pobierzesz poniżej.


Badanie przeprowadzono na podstawie 5 502 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 – 30 czerwca 2011 r. Analiza obejmuje całą prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TV Biznes, TVN CNBC Biznes) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1,  PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC).

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Badanie „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium, a tym samym na wzrost jego czytelnictwa, oglądalności lub słuchalności. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich najnowszych osiągnięć i sukcesów.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 900 tytułów prasowych, 36 stacji telewizyjnych, 67 stacji radiowych oraz polskie zasoby Internetu. Od 1 lutego 2010 monitoruje social media w tym: Facebook, Twitter, Blip, Goldenline.
W czerwcu 2011 roku Instytut Monitorowania Mediów uruchomił nową usługę połączoną ze internetową stroną informacyjną: Kompas Social Media – audyt działań PR w mediach społecznościowych.