Raport IMM: Sukces w mediach nie idzie w parze z sukcesem w biznesie
Poniżej przedstawiamy komentarze do badania. Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją raportu.
Najbardziej medialny boss listopada nie jest już szefem PGE
Tomasz Zadroga złożył rezygnację z funkcji prezesa Polskiej Grupy Energetycznej w połowie grudnia 2011r., był prezesem od 2008 r. Nie udało mu się zrealizować zapowiadanych inwestycji i według doniesień medialnych to właśnie niewykonanie planów miało być powodem odwołania szefa PGE. Listopadowe przekazy internetowe obfitowały w zdjęcia i wypowiedzi Tomasza Zadrogi – w ciągu miesiąca pojawił się w publikacjach prawie 700 razy. „Kto następny?” zastanawiali się internauci po ogłoszeniu dymisji. Nie trzeba było długo czekać – szef PGNiG Michał Szubski (na 6. pozycji w rankingu bossów Kompasu IMM) złożył rezygnację ze swojego stanowiska tydzień po dymisji Zadrogi. Zatem w kolejnym rankingu „Bossów polskiej gospodarki szykują się duże zmiany wśród badanych przedstawicieli branży energetycznej”.
Społecznościowi szefowie telekomów
Branża telekomunikacyjna nadal ma największy udział w mediach społecznościowych. Ponad połowa (53 proc.) wypowiedzi internautów jest poświęcona szefom telekomów, aż trzech z pięciu najczęściej komentowanych prezesów zajmuje się telekomunikacją. Najczęściej wymienianym przez użytkowników mediów społecznościowych szefem z badanej listy był Maciej Witucki, prezes TP (19 proc. udział w całości dyskusji). Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP znalazł się na drugim miejscu rankingu (15 proc. udziału). Na trzecim miejscu pod względem liczby wystąpień w mediach społecznościowych uplasował się Tomasz Zadroga, były już prezes PGE (12 proc. udziału). Pierwszą piątkę zamykają Miroslav Rakowski (PTC) i Mariusz Gaca (PTK Centertel).
Medialne tematy
Energetyka
W listopadzie zapowiedzi działań i inwestycji planowanych przez PGE dowodzoną przez Tomasza Zadrogę odmieniano w mediach przez wszystkie przypadki: PGE chce do końca listopada wybrać doradców przy procesie sprzedaży EXATELA; PGE obciąża karami finansowymi konsorcjum firm Alstom; PGE wskazało Żarnowiec, Gąski i Choczewo, jako potencjalne lokalizacje dla elektrowni jądrowej w Polsce; PGE może wkrótce przejąć zagraniczne farmy wiatrowe; PGE inwestuje w węgiel, energetykę jądrową, wiatrową i gazową, PGE analizuje kilkanaście projektów akwizycyjnych poza Polską, PGE przedstawi w grudniu aktualizację strategii do 2035 roku, PGE może zainwestować 18 mld zł od razu i ponad 5-6 mld zł rocznie później – to najpopularniejsze informacje miesiąca.
Dariusz Lubera, szef Tauronu, komentował z kolei możliwość współpracy z PGE przy budowie elektrowni atomowej, oraz chwalił się zyskiem firmy wypracowanym w Q3 2011.
„Zdecydowaliśmy się złożyć formalny wniosek do arbitrażu w Sztokholmie o rozpatrzenie rozbieżności co do wysokości ceny, jaką płacimy Gazpromowi Eksport za gaz” – ta wypowiedź Michała Szubskiego (PGNiG) była najczęściej cytowana w mediach w kontekście PGNiG.
Telekomunikacja
Maciej Witucki, prezes Telekomunikacji Polskiej, pojawiał się w mediach komentując korzystną dla TP decyzję sądu arbitrażowego w sprawie kłopotliwych duńskich akcjonariuszy spółki. Znalazł się też wśród „100 najbardziej wpływowych Polaków” według tygodnika Wprost, co również było chętnie cytowane w mediach.
Budimex, Ericsson, Telefonia Dialog oraz Netia podpisały list intencyjny, który zakłada ich wspólny udział w realizacji projektów budowy regionalnych sieci szerokopasmowych, takich jak "Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej" i "Internet dla Mazowsza" – to zdecydowanie najpopularniejsza informacja listopada, w której pojawił się szef Netii. Mirosław Godlewski tłumaczył mediom przyczyny powstania konsorcjum.
Mariusz Gaca (PTK Centertel), zapewnił sobie popularność w mediach chwaląc zaangażowanie się firmy w najnowsze trendy: wprowadzenie do oferty Orange iPhone’a 4S oraz wdrożenie elementów obsługi klienta na Facebookowej stronie Orange.
Bankowość
Na trzecim miejscu pod względem liczby wystąpień znaleźli się przedstawiciele sektora bankowego. Najczęściej w tym kontekście mówiono o Zbigniewie Jagiełło (PKO BP). Przytaczano wypowiedź prezesa dotyczącą rekordowo wysokiego zysku, jaki prognozowany jest dla PKO BP za 2011 rok, oraz informowano o planach „repolonizacji” banku kierowanego przez Jagiełłę.
Ubezpieczenia
Najwyżej wśród bossów firm ubezpieczeniowych uplasował się Andrzej Klesyk, szef PZU. Najczęściej był on wymieniany w kontekście dywidendy, którą PZU planuje wypłacić swoim akcjonariuszom. Podobnie jak Witucki, Klesyk znalazł się również na liście „100 najbardziej wpływowych Polaków” Wprost.
Uwaga! Już w styczniu nowa werjsa raportu ‚Bossów’ – poszerzona o wyniki prasowe!
Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła ("Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz oznaczenia w grafikach.
Zobacz cały raport na stronie IMM.
O badaniu:
Bossowie powrócili po latach w nowej, społecznościowej odsłonie w ramach projektu Kompas Social Media. Badanie wykonano na podstawie 2 735 materiałów internetowych, w których pojawili się prezesowie analizowanych firm . Raport obejmuje okres trzech miesięcy – od 1 do 30 listopada 2011 roku. W tym czasie wyselekcjonowano 161 wzmianek na temat bossów w mediach społecznościowych monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista dostępna na stronie Kompas Social Media oraz IMM). W analizie uwzględnione zostały również firmowe blogi oraz profile bossów w portalach społecznościowych.
„Bossowie polskiej gospodarki w mediach społecznościowych” to nowa odsłona raportu IMM publikowanego od stycznia 2005 r. do czerwca 2006 r. Dla dużych firm i korporacji w Polsce, a także mediów finansowych i gospodarczych prowadzony był ranking „Bossowie polskiej gospodarki w mediach”. Badaliśmy obecność w mediach szefów największych firm w Polsce na podstawie comiesięcznej analizy przekazów prasowych, radiowych i telewizyjnych. Dla firm, których reprezentanci znajdowali się w rankingu była to ważna informacja na temat ich wizerunku w mediach.
O Kompasie Social Media:
Kompas Social Media to najnowszy projekt Instytutu Monitorowania Mediów. Jest to audyt dotychczasowej obecności firmy, marki, osoby czy całej branży w mediach społecznościowych na tle jej obecności w Internecie. Raport umożliwia identyfikację najbardziej popularnych miejsc dyskusji na temat marki lub firmy, wskazuje również kanały jeszcze niezagospodarowane. Audyt sygnalizuje momenty największego nasilenia komentarzy, z uwzględnieniem głównych tematów, co pomaga w szczegółowej analizie komentarzy internautów na badany temat. W raporcie uwzględniony jest też wydźwięk publikacji na temat badanego hasła. Analiza wyszczególnia również autorów treści w sieci, będących lub mogących się stać liderami opinii. Kompas pomaga ocenić dotychczasowe przekazy na temat firmy/ marki i znaleźć miejsca w Internecie, w których pojawia się ona jak i jej klienci. To pomoc w dostosowaniu lub zoptymalizowaniu komunikacji w poszczególnych kanałach w Internecie.
O IMM:
Instytut Monitorowania Mediów od 10 lat świadczy usługi wyszukiwania i analizy informacji publikowanych w mediach oraz tworzenia raportów wizerunkowych. Stale monitoruje ponad 900 tytułów gazet i czasopism ogólnopolskich, regionalnych i anglojęzycznych, ponad 100 stacji RTV, polskie zasoby Internetu oraz social media. Od 2002 roku Instytut Monitorowania Mediów jest członkiem FIBEP – elitarnej organizacji zrzeszającej ponad 90 firm monitorujących media z przeszło 40 krajów świata. IMM jest twórcą kwartalnego newslettera FIBEP, poświęconego PR i komunikacji, dedykowanego firmom monitorującym media.