Raport „O tym się mówi”: dziennikarze Wirtualnej Polski na czele grudniowego zestawienia
W grudniu 2023 roku największy zasięg w mediach wygenerował artykuł Szymona Jadczaka i Pawła Figurskiego (Wirtualna Polska) zatytułowany „Daniel Obajtek podarował działki synowi. Zostawił sobie prawo użytkowania” – wynika z najnowszego raportu „O tym się mówi”. Zestawienie jest przygotowywane co miesiąc przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.
Według ustaleń Szymona Jadczaka i Pawła Figurskiego z Wirtualnej Polski prezes Orlenu już po wyborach parlamentarnych na mocy umowy darowizny przepisał na syna przynajmniej część swoich nieruchomości wartych kilkadziesiąt milionów złotych. Daniel Obajtek nie odpowiedział na pytania dziennikarza, zasłaniając się prawem do prywatności. Zapowiedział również skierowanie sprawy na drogę sądową. Na materiał pt. „Daniel Obajtek podarował działki synowi. Zostawił sobie prawo użytkowania” w grudniu inne media powoływały się 60 razy, co przełożyło się na zasięg 6,8 mln.
Podium zdominowane przez dziennikarzy Onetu
Kolejne miejsca na podium zestawienia „O tym się mówi” za grudzień 2023 roku zajęły publikacje redaktorów portalu Onet. Na drugiej pozycji znalazł się artykuł Łukasza Cieśli i Tomasza Mateusiaka zatytułowany „Skandal na polskiej kolei. Hakerzy ujawniają, kto stoi za tajemniczymi awariami pociągów”. Według ustaleń firma Newag miała celowo wywoływać usterki w produkowanych przez siebie pociągach w celu przejęcia intratnych kontraktów serwisowych. Do takich wniosków doszli hakerzy wynajęci do zbadania sprawy. Newag wszystkiemu zaprzeczył. Szokujące ustalenia zbulwersowały opinię publiczną. Na materiał dziennikarzy Onetu powoływano się aż 184 razy i był to najczęściej cytowany artykuł w grudniu. IMM oszacował łączny zasięg publikacji na 4,1 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Trzecia pozycja rankingu „O tym się mówi” przypadła Mateuszowi Baczyńskiemu (Onet) i jego artykułowi „>Bił mnie pięściami po twarzy, wyrywał włosy i groził śmiercią<. Mroczna przeszłość gwiazdora TVP”. Dziennikarz dotarł do akt ujawniających pobicie przez Michała Adamczyka kobiety, która miała być jego ówczesną kochanką, a sąd uznał jego winę. Sprawa wydarzyła się 20 lat temu, ale dopiero teraz ujrzała światło dzienne. Artykuł po raz pierwszy został opublikowany 7 września 2023 roku, ale z uwagi na wybranie przez Radę Mediów Narodowych Michała Adamczyka na prezesa TVP, sprawa odżyła. W grudniu na ustalenia Baczyńskiego inne media powoływały się 85 razy, a łączny zasięg tych publikacji wyniósł 2,5 mln.
Po raz pierwszy w zestawieniu TOP5 „O tym się mówi” pojawił się materiał przygotowany przez dziennikarzy RMF FM. Na miejscu czwartym sklasyfikowano tekst Krzysztofa Zasady dotyczące incydentu z granatnikiem w Komendzie Głównej Policji, w którym brał udział były już komendant Jarosław Szymczyk. Materiał „Wybuch granatnika w Komendzie Głównej Policji. Nowe ustalenia RMF FM” był cytowany 31 razy, co przełożyło się na zasięg ponad 2 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Pierwszą piątkę zestawienia zamyka artykuł Tomasza Włodarczyka „Wyskokowy mundial PZPN. Wódka i kabanosy w przesyłce do Ambasady w Katarze”. Tym samym redaktor Meczyki.pl zadebiutował w raporcie IMM i Radia ZET. Dziennikarz ujawnił, jak przedstawiciele PZPN ominęli przepisy, by wwieźć do Kataru, gdzie odbywał się mundial, duże ilości alkoholu. Miało im to ułatwić Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Do sprawy odniosła się polska federacja piłkarska, a artykuł doczekał się w grudniu 34 cytowań. Publikacje przywołujące informacje Włodarczyka wygenerowały zasięg oszacowany przez IMM na blisko 2 mln.
Metodologia
Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.
Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.
Badanie obejmuje ponad 1100 gazet i czasopism, wybrane programy w blisko 50 stacjach telewizyjnych (m.in. Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i ponad 200 rozgłośniach radiowych (m.in. Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz 15 tys. portali internetowych.
Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach.
Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.
*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.
O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego
Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.
O Instytucie Monitorowania Mediów
Instytut Monitorowania Mediów od przeszło 24 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2008 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma jako jedyna na rynku integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym również reklamy. Wykonuje również raporty i analizy jakościowo-statystyczne. Firma obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe, artystów oraz sportowców. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.
Kontakt dla mediów:
Katarzyna Ozga
Specjalistka ds. Komunikacji
@: kozga@imm.com.pl
kom.: +48 698 634 594