Raport „O tym się mówi”: lutowe zestawienie otwierają publikacje „Gazety Wyborczej”

Autorką najbardziej zasięgowych publikacji w lutym została Dominika Wielowieyska z „Gazety Wyborczej”, która opisywała zagraniczne podróże Karola Nawrockiego w latach 2017-2024. Comiesięczny raport „O tym się mówi” przygotowuje Instytut Monitorowania Mediów (IMM) we współpracy z Radiem ZET. Powstaje on w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

 

Karol Nawrocki, podobnie jak w styczniu, jest bohaterem najbardziej zasięgowych publikacji lutego. Zestawienie otwierają dwa artykuły Dominiki Wielowieyskiej: „IPN Travel, czyli jak Karol Nawrocki za pieniądze publiczne zwiedził kawał świata” i „Nawrocki na Hawajach. Kandydat PiS również jako szef Muzeum II Wojny Światowej ostro zwiedzał świat”. Dziennikarka „Gazety Wyborczej” w szczegółach opisuje w nich zagraniczne podróże prezesa IPN, a wcześniej dyrektora Muzeum II Wojny Światowej. Z jej wyliczeń wynika, że kosztowały one podatnika w latach 2017-2024 blisko 800 tys. zł. Na publikacje Wielowieyskiej powoływano się 207 razy, co przełożyło się na zasięg wynoszący 18 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

 

 

Drugie miejsce również „Gazeta Wyborcza”, a trzecie – Wirtualna Polska

Na drugim miejscu znalazły się publikacje Wojciecha Czuchnowskiego i Krzysztofa Katki na temat „afery apartamentowej” z udziałem Karola Nawrockiego, które znalazły się na najwyższym stopniu podium styczniowego raportu „O tym się mówi”. Chodzi o dwa artykuły „Karol Nawrocki przez pół roku mieszkał w apartamencie Muzeum II Wojny. Nie zapłacił ani grosza” i „Apartament wagi prezydenckiej. Co jeszcze ukrywa Karol Nawrocki”. Sprawą interesowały się media również w kolejnym miesiącu, czego wyrazem było 80 cytowań o łącznym zasięgu 8,5 mln kontaktów.

 

Trzecie miejsce przypadło Michałowi Janczurze z Wirtualnej Polski. Informacje zawarte w jego cyklu reportaży zatytułowanych „Szarlatan” przywoływano w innych mediach 45 razy, co przełożyło się na zasięg oszacowany przez IMM na 7,2 mln. Janczura prześwietlił działalność pseudoekspertów medycznych, prowadzących działalność w mediach społecznościowych i oszukujących ludzi wmawiając im m.in., że raka da się wyleczyć za pomocą suplementów diety lub oferujących inne „cudowne” terapie. Efektem jego reportaży były pierwsze zatrzymania wśród osób prowadzących tego typu działalność.

 

Czwarte miejsce w lutym przypadło Piotrowi Świerczkowi z TVN24 za reportaż „Rabota w Polsce” (program „Czarno na białym”), w którym ukazał, jak rosyjskie służby werbują „agentów” do przeprowadzania akcji dywersyjnych i dezinformacyjnych na terenie Polski. Materiał wygenerował 98 powołań, co dało zasięg oszacowany na 5 mln kontaktów z przekazem. W dużej mierze stało się to za sprawą mediów prawicowych, które krytycznie odnosiły się do informacji w nim zawartych.

 

Lutowe zestawienie zamyka kolejna publikacja Wojciecha Czuchnowskiego z „Gazety Wyborczej” zatytułowana „Jak Błaszczak ujawniał tajne wojskowe plany Polski. Główną rolę odegrał w tym Cenckiewicz”. Według ustaleń dziennikarza operacja ujawnienia tajnych planów wojskowych przez Mariusza Błaszczaka miała być pomysłem Sławomira Cenckiewicza, który był w tym czasie szefem Wojskowego Biura Historycznego. Czuchnowski powołuje się na treść wniosku o uchylenie immunitetu poselskiego byłemu szefowi MON, w którym szczegółowo opisano, jak miało być łamane prawo, by wszystko wyglądało legalnie, a także jak ściśle współpracowali ze sobą ówcześni politycy partii rządzącej, historycy oraz twórcy serialu „Reset” (TVP).

 

Metodologia

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów. Badanie obejmuje ponad 1600 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach. Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl.

 

*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg