raport o tym się mówi

Raport „O tym się mówi”: Materiał Bianki Mikołajewskiej z Wirtualnej Polski na szczycie czerwcowego rankingu

W czerwcu 2023 r. dziennikarze najczęściej powoływali się na publikację Wirtualnej Polski autorstwa Bianki Mikołajewskiej pt. „Klub milionerów 2023. Prawie pół miliarda złotych dla 90 ludzi „Dobrej Zmiany”” – wynika z najnowszego raportu „O tym się mówi” przygotowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Cykliczne zestawienie powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

 

Autorka artykułu, który opublikowała Wirtualna Polska, ujawniła wysokość przychodów pochodzących ze spółek Skarbu Państwa wypłaconych osobom powiązanym z partią rządzącą. Na jej ustalenia media powoływały się 106 razy, co przełożyło się na zasięg 17,9 mln potencjalnych kontaktów.

 — Analitycy IMM, przygotowując najnowsze zestawienie, obserwowali wyjątkowo zaciętą walkę medialną o podium. W przypadku materiału autorstwa Bianki Mikołajewskiej, ujawniającego przychody ze spółek Skarbu Państwa osób powiązanych z partią rządzącą, a serialem dokumentalnym „Reset” autorstwa Michała Rachonia i Sławomira Cenckiewicza, różnica powołań innych redakcji była niewielka. Ostatecznie to właśnie materiał Wirtualnej Polski zwyciężył i zdaniem ekspertów IMM wywarł większy wpływ na odbiorców i szeroko pojętą opinię publiczną, ze względu właśnie na swój zasięg — komentuje Monika Ezman, dyrektorka Centrum Zarządzania Jakością i Działu Analiz w IMM.

 

Tematy Radia ZET i Dziennika Gazety Prawnej w czołówce rankingu

Drugie miejsce należy do Macieja Bąka z Radia ZET, który zainteresował się sprawą komendantów Ochotniczych Hufców Pracy. Autor w artykule ustalił, że 2/3 komendantów OHP to lokalni działacze partyjni PiS. Dziennikarze innych mediów na publikację Macieja Bąka powoływali się 23 razy, generując tym samym zasięg 5,5 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Co prawda dwie kolejne pozycje w zestawieniu wygenerowały więcej cytowań w innych tytułach, jednak to czerwcowy materiał Radia ZET miał większy zasięg.

Podium zamyka artykuł Klary Klinger i Pauliny Nowosielskiej (Dziennik Gazeta Prawna) pt. „Skandal wokół e-recept. Małżeństwo lekarzy mogło zarobić nawet 14,4 mln zł”. Dziennikarki gazety przedstawiły proceder wystawiania e-recept, stojący w sprzeczności z etyką lekarską, który stał się dla niektórych medyków gigantycznym źródłem zarobków. Na publikację media powoływały się w minionym miesiącu 48 razy, co przełożyło się na 4,7 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

Czwartym materiałem dziennikarskim o największym zasięgu w czerwcu okazał się, budzący szerokie kontrowersje, serial dokumentalny autorstwa Michała Rachonia i Sławomira Cenckiewicza (TVP1,TVP Info) pt. „Reset”, który w swoim założeniu miał pokazywać kulisy polityki międzynarodowej oraz relacje Polski z krajami NATO, oraz Rosją. Media w swoich publikacjach przywoływały go aż 92 razy, głównie zarzucając mu tendencyjność. Analitycy IMM oszacowali zasięg cytowań reportażu w innych mediach na 2,3 mln kontaktów z przekazem.

Czerwcowy raport „O tym się mówi” zamyka wspólna praca dziennikarzy tygodnika Polityka (Anna Dąbrowska, Mieszko Czarnecki) i Radia ZET/Radiozet.pl (Mariusz Gierszewski, Radosław Gruca). Według ich ustaleń w radzie dyrektorów norweskiej spółki Orlenu zasiada osoba, która miała nadzorować Swedbank w czasach, gdy instytucja prała pieniądze rosyjskich oligarchów i za co została ukarana najwyższą w historii karą finansową nałożoną przez Szwedzki Urząd Nadzoru Finansowego. Dziennikarze wskazali również, że do spółki Lotos Norge trafiają osoby blisko powiązane z Prezesem Obajtkiem. Ich ustalenia media cytowały 11 razy, co dało szacunkowy zasięg wynoszący 1,1 mln kontaktów z przekazem.

 

Metodologia

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.

Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.

Badanie obejmuje ponad 1100 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe.

Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach.

Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.

Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl.

*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego

Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie tego, co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.

 

O Instytucie Monitorowania Mediów

Instytut Monitorowania Mediów od przeszło 20 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2009 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma jako jedyna na rynku integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym również reklamy. Wykonuje również raporty i analizy jakościowo-statystyczne. Firma obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe, artystów oraz sportowców. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.

 

Kontakt dla mediów:

Magdalena Storożyńska
Kierowniczka Działu PR & Marketingu
@: mstorozynska@imm.com.pl
kom.: +48 502 422 574

+-
+-
+-
+-

Platforma

Serwis umożliwia przeglądanie i analizę publikacji, które ukazały się w internecie oraz social mediach, prasie, telewizji i radiu. Wynik monitoringu prezentowany jest w intuicyjnej aplikacji, której funkcjonalności skracają czas potrzebny na przeanalizowanie przekazów. Z wykorzystaniem tego narzędzia samodzielnie stworzysz także biuletyny, raporty statystyczne lub wyeksportujesz zestawienia materiałów w wybranych formatach. Sprawdź jak to działa – już dzisiaj zamów bezpłatny test!

Moduł analityczny

Moduł analityczny przedstawia wyniki monitoringu wszystkich mediów w formie interaktywnych wykresów i tabel. Ułatwia wyszukiwanie najbardziej nośnych tematów oraz insightów. W aplikacji zbadasz również efekty komunikacji wybranej marki na tle konkurencji. Wszystkie wykresy i tabele możesz pobierać w kilku formatach, a dane źródłowe eksportować do arkusza xls. Zamów bezpłatny test dowolnego monitoringu mediów i sprawdź możliwości modułu analitycznego!

AMI

Aplikacja AMI udostępnia wynik monitoringu portali i social mediów. Nieograniczona liczba słów kluczowych oraz możliwość samodzielnego tworzenia reguł monitoringu zapewniają odsianie informacji nie związanych z tematem oraz internetowego spamu. Aktualizacja wyników następuje w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w prowadzeniu social listening, ale też w pracy z hejtem i sytuacjami kryzysowymi. Korzystając z AMI otrzymujesz także dostęp do archiwum www od 2007 roku oraz pełną analitykę wyników w module analitycznym. Sprawdź już teraz wszystkie możliwości AMI w bezpłatnym teście!

MediaContact

Baza dziennikarzy MediaContact to aplikacja dla osób prowadzących relacje z mediami. Na podstawie bieżącego monitoringu mediów baza jest stale aktualizowana i uzupełniana o nowe kontakty. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Biuro Prasowe

Baza dziennikarzy MediaContact jest przeznaczona dla wszystkich osób prowadzących relacje z mediami. Dane w bazie są codziennie aktualizowane i uzupełniane o nowe kontakty na podstawie monitoringu mediów. To gwarantuje, że wysłana informacja trafi do dziennikarzy aktywnie publikujących artykuły na wybrane tematy. Częścią bazy MediaContact jest Biuro prasowe umożliwiające tworzenie i zarządzanie wysyłką informacji prasowych, a także ich publikację na stronie www. Biuro jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników bazy MediaContact. Sprawdź jak to działa w bezpłatnym teście!

Admonit

Admonit to narzędzie do analizy i raportowania wydatków reklamowych w telewizji, radiu i prasie. Jeśli chcesz: przeanalizować wydatki reklamowe firmy/marki oraz jej konkurencji, zweryfikować wykorzystanie w danej branży/firmie poszczególnych kanałów komunikacji, a także w łatwy sposób monitorować rynek reklamy i pojawiające się tam nowe kampanie – bezpłatnie przetestuj Admonit już dzisiaj!

Maksymalny rozmiar pliku: 500kB Dopuszczalne formaty: png, jpg