Raport „O tym się mówi”: Publikacja Jacka Harłukowicza ponownie na czele rankingu
W kwietniu, podobnie jak w marcu br., artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu znalazł się na czele raportu „O tym się mówi”.. Comiesięczne zestawienie publikacji o największym zasięgu i cytowalności jest przygotowywane przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.
Lider kwietniowego zestawienia „O tym się mówi” zdystansował swoich konkurentów. Chodzi o artykuł Jacka Harłukowicza z Onetu z 29 kwietnia zatytułowany „Daniel Obajtek i jego człowiek z Hezbollahu. Ujawniamy, jak z Orlenu zniknęło ponad 1,5 mld zł”. Dziennikarz pisał, że wewnętrzne służby bezpieczeństwa Orlenu ostrzegały Daniela Obajtka przed współpracą z pochodzącym z Libanu Samerem A., który był podejrzewany o kontakty z organizacją terrorystyczną Hezbollah oraz nielegalny obrót ropą z Iranu. Pomimo ostrzeżeń Samer A. stanął na czele OTS, szwajcarskiej spółki Orlenu. Działalność firmy doprowadziła koncern naftowy do utraty 1,6 mld dolarów. Na te doniesienia media powoływały się w kwietniu 541 razy, co wygenerowało zasięg szacowany na 57,3 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. To już czwarty artykuł tego autora, który znalazł się w tegorocznych zestawieniach TOP5 „O tym się mówi”.
Na kolejnych miejscach publikacje z Goniec.pl i Wirtualnej Polski
Na drugim stopniu podium znalazł się w kwietniu dwuczęściowy artykuł Daniela Arciszewskiego (Goniec.pl) pt. „Śledztwo Gońca: Jak Kaźmierska skatowała kobietę w ciąży. Mroczne tajemnice >Królowej życia<”. Autor ujawnił nieznane, kryminalne fakty z życia Dagmary Kazimierskiej. Po tej publikacji celebrytka zniknęła z telewizyjnych show, w których występowała i prawdopodobnie zrezygnowała chwilowo z życia w świetle fleszy. Na podstawie ustaleń Arciszewskiego powstały 284 publikacje w innych mediach, co przełożyło się na zasięg, który IMM szacuje na 7,2 mln kontaktów.
Trzecie miejsce zestawienia przypadło Patrykowi Słowikowi z Wirtualnej Polski. Jego artykuł „Sienkiewicz, Wrzosek, Wolne Sądy i wniosek. Jak prokurator walczyła o wolne media”, który został opublikowany 28 marca, był również w TOP5 marcowego rankingu. Dziennikarz ujawnił starania prokurator Ewy Wrzosek mające zablokować działania PiS ws. mediów publicznych. Według ustaleń dziennikarza jej wnioski złożone do sądów miały powstać poza siedzibą prokuratury. O sprawie pisały inne media, powołując się na ustalenia Wirtualnej Polski. Łącznie w kwietniu powstało 131 publikacji na ten temat, co przełożyło się na zasięg wynoszący 6,2 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Po zsumowaniu go z cytowaniami marcowymi, wyniósłby on łącznie ponad 17 mln.
Artykuł „Próbowali dwa razy, bezskutecznie. Nowe informacje ws. zatrzymania prezesa Orlen Trading Switzerland” Mariusza Gierszewskiego i Radosława Grucy (Radio ZET/Radiozet.pl) znalazł się tuż za podium. Dziennikarze zawarli w nim informacje o kulisach zatrzymania Samera A., b. prezesa Orlen Trading Switzerland GmbH. Polskie służby zatrzymały go w lutym br. Dwie wcześniejsze próby zakończyły się niepowodzeniem. Nowe ustalenia dziennikarzy w tej sprawie cytowano 130 razy. Łączny zasięg publikacji w innych mediach wyniósł 6 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Kwietniowy ranking TOP5 „O tym się mówi” zamyka artykuł Grzegorza Rzeczkowskiego „Tak CPK wydało fortunę. Amatorskie MMA to wisienka na torcie” opublikowany w tygodniku „Newsweek Polska”. Dziennikarz dotarł do informacji o milionowych wydatkach na promocję rządowej spółki Centralny Port Komunikacyjny. Pieniądze miały być wydawane m.in. na polityczne pokazówki, konferencje, posady dla działaczy PiS, ołtarze, walki MMA i nietypowe gadżety jak… skórzane torebki. Ustalenia dziennikarza „Newsweeka” wygenerowały 40 publikacji w innych mediach, co przełożyło się na zasięg wynoszący 5,1 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.
Metodologia
Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.
Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.
Badanie obejmuje ponad 1600 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe.
Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl
*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.
O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego
Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.
O Instytucie Monitorowania Mediów
Instytut Monitorowania Mediów od przeszło 24 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2008 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym jako jedyna na rynku również reklamy. Wykonuje raporty i analizy jakościowo-statystyczne. IMM obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe oraz marki osobiste. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.