raport o tym się mówi

Raport „O tym się mówi”: Publikacje Onetu zdominowały majowe zestawienie

Już trzeci miesiąc z rzędu miesięczne zestawienie najbardziej zasięgowych publikacji otwierają materiały dziennikarzy Onetu. W maju na czele rankingu znalazł się artykuł Kamila Dziubki pt. „Ujawniamy taśmy ziobrystów. Informator prokuratury nagrywał ich przez dwa lata”. Comiesięczny raport „O tym się mówi” jest przygotowywany przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET. Powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

 

W maju media powoływały się 261 razy na ustalenia Onetu dotyczące nagrań głównego świadka prokuratury w postępowaniu dotyczącym Funduszu Sprawiedliwości – Tomasza Mraza, który przez niemal dwa lata rejestrował rozmowy kierownictwa Ministerstwa Sprawiedliwości, kiedy szefował mu Zbigniew Ziobro. Chodzi konkretnie o fragmenty nagrań z udziałem byłego wiceministra sprawiedliwości Marcina Romanowskiego i byłego prokuratora regionalnego w Warszawie Jakuba Romelczyka. Ustalali oni taktykę w sprawie zawiadomienia, jakie na Zbigniewa Ziobrę w 2022 roku złożył do prokuratury poseł KO Witold Zembaczyński. Treść rozmów ujawnił Kamil Dziubka w artykule „Ujawniamy taśmy ziobrystów. Informator prokuratury nagrywał ich przez dwa lata”. Zasięg tych informacji w maju wyniósł 20,6 mln potencjalnych kontaktów z przekazem, co było najwyższym wynikiem w analizowanym okresie.

 Raport O tym się mówi
Na kolejnych stopniach podium Gazeta Wyborcza i ponownie Onet

Na drugim miejscu majowego rankingu znalazł się artykuł przytaczający kolejne fragmenty rozmów nagranych przez Tomasza Mraza. Dotyczą m.in. wskazówek udzielanych wiceministrowi Romanowskiemu, jak się zachować przed komisją sejmową w sprawie afery związanej z Funduszem Sprawiedliwości. Materiał ujawnił Wojciech Czuchnowski z Gazety Wyborczej w publikacji zatytułowanej „Suwart, Kotecka i inne tajemnice Funduszu Sprawiedliwości. Nowe nagrania”. Te doniesienia cytowano 94 razy, a ich potencjalny zasięg Instytut Monitorowania Mediów oszacował na 15,1 mln kontaktów.

 

W maju ostatnie miejsce podium przypadło Sebastianowi Białachowi z Onetu za publikację „Europoseł PiS do partnerki: »jesteś k******ą szmatą «. Ujawniamy wstrząsające nagrania z pijackiej awantury”. Dziennikarz ujawnił nagrania i opisał, jak były wiceminister energii i europoseł PiS, Grzegorz Tobiszowski znęcał się nad partnerką. W reakcji na te doniesienia Tobiszewski został zawieszony w prawach członka partii. Nie znalazł się również na listach wyborczych PiS do europarlamentu. O sprawie inne media informowały w maju 151 razy, co wygenerowało potencjalny zasięg wynoszący 14,6 mln kontaktów.

 

„Onet ujawnia. Byli członkowie zarządu Orlenu śledztwa prokuratorskie obserwują z zagranicy” to tytuł artykułu Jacka Harłukowicza, który uplasował się na miejscu czwartym w majowym zestawieniu. Według ustaleń dziennikarza trzech byłych członków zarządu polskiego giganta paliwowego, których wcześniejsza działalność znalazła się pod lupą prokuratury, miało opuścić kraj i na efekty postępowania oczekiwać za granicą. Chodzi o Daniela Obajtka, Adama Buraka i Michała Roga. O sprawie inne media, powołując się na Onet, informowały 118 razy. Łączny zasięg tych publikacji oszacowano na 13,8 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

 

Majowy ranking TOP5 „O tym się mówi” zamyka artykuł „Polskie służby znalazły osiem zapalników, które miały wywołać kolejny pożar” autorstwa Mariusza Gierszewskiego (Radio ZET) i Radosława Grucy (Radiozet.pl). Dziennikarze poinformowali o kolejnej próbie podpalenia obiektu wielkopowierzchniowego w Warszawie po pożarze hali Marywilska 44. Według ich ustaleń po tym odkryciu Komenda Główna Policji powołała specjalny sztab, który miał doprowadzić do ujęcia kilku członków grupy dywersyjnej. Informacja była przywoływana w 108 publikacjach innych mediów, co przełożyło się na zasięg wynoszący 8,8 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

 

Metodologia

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.

 

Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.

 

Badanie obejmuje ponad 1600 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe.

 

Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach.

 

Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.

 

Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl

 

*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

 

O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego

 

Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.

 

O Instytucie Monitorowania Mediów

 

Instytut Monitorowania Mediów od przeszło 24 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2008 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym jako jedyna na rynku również reklamy. Wykonuje raporty i analizy jakościowo-statystyczne. IMM obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe oraz marki osobiste. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.